Khamis, 12 Mei 2011

Gejala ponteng sekolah

Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar terutamanya pelajar sekolah menengah semakin membimbangkan. Bincangkan punca-punca yang menyebabkan pelajar ponteng sekolah.

PENDAHULUAN (ISU SEMASA)

A1)Berita tentang gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar terutamanya pelajar
sekolah menengah sering menghiasi dada-dada akhbar sejak kebelakangan ini.

A2)Isu ini telah hangat dibincangkan oleh orang ramai di kedai-kedai kopi sehinggalah
di Parlimen.

A3)Walaupun pelbagai langkah telah diambil bagi membanterasnya, gejala ini tetap
berlaku dan semakin membimbangkan.

A4)Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan gejala ini semakin berleluasa dalam
kalangan pelajar.

PENGEMBANGAN ISI (ISI PERENGGAN PERTAMA)

A1)Sikap ibu bapa yang kurang prihatin merupakan faktor utama mengapa pelajar
sekolah sering ponteng sekolah.

A2)Hal ini demikian kerana terdapat dalam kalangan ibu bapa yang begitu sibuk dengan
urusan keduniaan sehingga melupakan tanggungjawab mereka sebagai ibu bapa.

A3)Oleh itu, anak-anak mereka bebas melakukan apa sahaja perkara yang negatif kerana
mengetahui pergerakan mereka tidak dipantau oleh ibu bapa mereka.

A4)Sebagai contoh, terdapat dalam kalangan ibu bapa yang bekerja sehingga lewat
malam dan hanya bertemu dengan anak-anak mereka pada keesokan paginya sahaja.

A5)Jelaslah bahawa faktor ibu bapa memberikan impak yang besar kepada peningkatan
gejala yang tidak sihat ini.


PENGEMBANGAN ISI (ISI PERENGGAN KEDUA)

A1)Selain itu, pengaruh rakan sebaya merupakan antara faktor yang menyebabkan
pelajar ponteng sekolah. (Apa)

A2)Hal ini demikian kerana rakan sebaya mempunyai pengaruh yang kuat dalam
kehidupan seseorang pelajar itu.(Mengapa)

A3)Justeru, mereka akan mengikut sahaja perlakuan yang negatif ini bagi membuktikan
kesetiaan mereka kepada rakan baik mereka itu. (Kesan)

A4)Tamsilannya, pelajar-pelajar tersebut akan melakukan aktiviti yang tidak bermoral
yang telah diatur oleh ketua dalam sesuatu kumpulan itu bagi memenuhi masa yang
terluang itu. (Contoh)

A5)Sememangnya rakan sebaya memainkan pengaruh yang besar dalam pembentukan
nilai negatif dalam jiwa pelajar tersebut. (Penegasan)

PERENGGAN LENGKAP

Selain itu, pengaruh rakan sebaya merupakan antara faktor yang menyebabkan
pelajar ponteng sekolah. Hal ini demikian kerana rakan sebaya mempunyai pengaruh yang kuat dalam kehidupan seseorang pelajar itu.Justeru, mereka akan mengikut sahaja perlakuan yang negatif ini bagi membuktikan kesetiaan mereka kepada rakan baik mereka itu.Tamsilannya, pelajar-pelajar tersebut akan melakukan aktiviti yang tidak bermoral yang telah diatur oleh ketua dalam sesuatu kumpulan itu bagi memenuhi masa yang terluang itu.Sememangnya rakan sebaya memainkan pengaruh yang besar dalam pembentukan nilai negatif dalam jiwa pelajar tersebut.



PENGEMBANGAN ISI (ISI PERENGGAN KETIGA)

A1)Di samping itu, faktor guru juga menjadi penyumbang kepada gejala yang
tidak sihat ini.

A2)Hal ini demikian kerana terdapat segelintir guru yang tidak mampu menarik
perhatian pelajar untuk belajar.

A3)Lantaran itu, pelajar akan berasa bosan semasa berada di dalam kelas.

A4)Tamsilnya, terdapat dalam kalangan guru yang masih mengamalkan kaedah
pengajaran dan pembelajaran yang sudah tidak sesuai pada masa ini.

A5)Sesungguhnya kaedah pengajaran guru yang membosankan menyumbang kepada
peningkatan kes ponteng di sekolah.

PENUTUP

A1)Intihanya, terdapat banyak faktor lain yang menjadi penyebab kepada permasalahan
ini.

A2)Oleh itu, pelbagai pihak perlulah memberikan komitmen bagi membanteras
gejala yang tidak sihat ini dan janganlah bersikap seperti enau dalam
belukar,melepaskan pucuk masing-masing.

A3)Sekiranya semua pihak memberikan kerjasama yang mapan, sudah tentu
gejala negatif ini dapat kurangkan.

A4)Jelaslah bahawa gejala ini jika dibiarkan akan menyebabkan masalah yang lebih
buruk akan berlaku kepada generasi muda yang akan datang.

2 ulasan: