Khamis, 30 Jun 2011

Keburukan Media Massa

Dalam era globalisasi ini, media massa merupakan media yang amat penting dalam kalangan masyarakat. Namun, terdapat pelbagai keburukan yang berpunca daripada media massa yang dapat memberi kesan negatif kepada kehidupan kita.

Antaranya ialah media massa sering menyebabkan kita leka akan perkara yang lebih penting. Tamsilnya, seorang ibu terlupa untuk memasak ketika menonton televisyen.

Selain itu, media massa juga sering mendedahkan perkara yang tidak sepatutnya ditonton oleh kanak-kanak seperti filem-filem yang berunsurkan keganasan . Sebagai contoh, kanak-kanak yang berumur sepuluh tahun amat meminati peperangan kerana terpengaruh dengan rancangan televisyen yang ditayangkan.

Di samping itu, media massa juga banyak menyebarkan gosip yang tidak diketahui akan kesahihannya. Hal ini untuk menaikkan kadar tontonan bagi mendapatkan keuntungan yang lebih banyak.
Konklusinya, terdapat banyak keburukan media massa. Kita perlulah sentiasa berwaspada agar tidak leka dengan perkara-perkara sebegini.

13 ulasan:

  1. Kalau boleh bagi banyak maklumat lagi.

    BalasPadam
  2. harap boleh kembangkan lagi isi untuk pemahaman pembaca

    BalasPadam
  3. kembangkan isi jangan terlalu pendek dan jangan terlalu panjang

    BalasPadam
  4. minta izin utk menyalin

    BalasPadam
  5. sikit gile isi kau..mcm bdk x skolah..

    BalasPadam
  6. Ini karangan ke nota pendek ??...

    BalasPadam
  7. minta izin utk salin yaa..tq

    BalasPadam
  8. minta izin nk salin,boleh?

    BalasPadam
  9. Ini memang karangan pendek. 120 patah perkataan sahaja.

    BalasPadam