Khamis, 15 September 2011

Soalan Percubaan PMR Bahasa Melayu Negeri Kelantan 2011 Bahagian B

Kesan-kesan Buruk yang akan dihadapi oleh Seseorang yang Menghadapi Masalah Obesiti


Kebelakangan ini isu obesiti dalam kalangan penduduk di negara kita sering menjadi topik perbincangan di dada-dada akhbar. Pelbagai kesan negatif akan dihadapi oleh seseorang yang obes.

Mereka yang menghadapi masalah obesiti dikatakaan akan mudah terdedah kepada pelbagai penyakit kronik. Tamsilnya, penyakit darah tinggi, jantung dan sebagainya akan mudah menyerang golongan ini.

Selain itu, kegiatan sukan mereka akan terbatas. Hal ini demikian kerana mereka akan mudah tercedera sekiranya melakukan kegiatan yang memerlukan kecergasan fizikal.

Di samping itu juga golongan ini akan menjadi kurang produktif dalam pekerjaan. Tamsilnya, mereka lebih suka duduk bersantai daripada bergerak cergas.

Akhirnya, mereka juga terpaksa berbelanja lebih daripada orang yang normal berat badannya. Misalannya, mereka terpaksa membelanjakan wang yang banyak untuk membeli pakaian dan makanan.

Konklusinya, masalah obesiti memberikan impak negatif yang besar kepada yang menghadapinya. Justeru, kita hendaklah menjaga pemakanan kita supaya badan kita sentiasa sihat dan cergas.

1 ulasan: