Ahad, 15 Julai 2012

Karangan: Jenayah Juvana


Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang cara-cara untuk membendung jenayah juvana. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah kata.



Belakangan ini jenayah dalam kalangan remaja menjadi tajuk utama dalam akhbar-akhbar arus perdana di negara kita. Pelbagai prakarsa boleh diambil bagi memastikan isu ini tidak bertambah parah.


Undang-undang yang lebih tegas perlu dilaksanakan bagi mencegah jenayah ini daripada terus berlaku. Dengan ini, remaja akan takut dan berfikir panjang untuk melakukan jenayah tersebut


Selain itu, ibu bapa juga perlu memberikan didikan agama yang sempurna kepada anak-anak mereka. Tamsilnya, mereka boleh menghantar anak-anak remaja mereka ke kelas-kelas agama pada waktu senggang.


Di samping itu, pihak sekolah juga perlu memberikan bimbingan kaunseling kepada mereka yang terlibat dengan jenayah ringan di sekolah. Hal ini bagi memastikan mereka tidak terlibat dengan jenayah lebih berat pada masa akan datang.


Konklusinya, untuk mengatasi masalah ini memerlukan komitmen daripada semua pihak. Sekiranya semua pihak berganding bahu pasti gejala negatif ini dapat diatasi dengan sebaik mungkin.



3 ulasan:

  1. "Dapatkan kebenaran sebelum menyalinya" Kedelut sangat tak bagi orang copy -.-'

    BalasPadam
  2. boleh saya salin ini karangan??????

    BalasPadam
  3. jangan tunjuk kepada orang lain,mereka akan muntah nampak karangan ini

    BalasPadam