Ahad, 21 April 2013

Aspek kebersihan memainkan peranan penting dalam menarik lebih banyak pelancong datang ke negara kita. Bincangkan langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk meningkatkan tahap kebersihan tempat-tempat pelancongan di Malaysia.


Kebersihan merupakan aspek yang amat penting dalam kehidupan kita. Kebersihan melambangkan jati diri sesuatu bangsa dan negara lebih-lebih lagi negara kita menjadi destinasi utama para pelancong di rantau ini.Pelbagai prakarsa perlu diambil bagi memastikan tahap kebersihan di sesuatu tempat tumpuan para pelancong sentiasa dalam keadaan yang terbaik.

Menyediakan lebih banyak kemudahan seperti tong sampah dan tandas awam antara tindakan yang perlu diambil dengan segera. Oleh itu, para pengunjung tidak akan membuang sampah di merata-rata tempat  dan akan menggunakan tandas awam dengan sebaik-baiknya apabila memerlukannya. Lantaran itu juga pihak pengurusan juga perlu memastikan tandas awam yang ada perlu dibersihkan dengan sekerap yang mungkin supaya tidak berbau busuk dan kotor.

Selain itu, pihak pengurusan juga perlu menaikkan papan tanda yang mengingatkan para pengunjung supaya sentiasa menjaga kebersihan dan memaparkan denda yang boleh dikenakan mengikut undang-undang yang ada. Dengan ini, sudah tentu para pengunjung akan berfikir banyak kali untuk melakukan sebarang tindakan yang boleh menyebabkan mereka didenda.

Dalam pada itu, pihak kerajaan bersama pihak swasta serta NGO, perlu menggunakan media cetak dan media elektronik untuk menyampaikan maklumat tentang kepentingan dan langkah-langkah menjaga kebersihan kepada orang ramai. Sebagai contoh, mereka boleh menghebahkan maklumat tentang sesuatu aktiviti gotong-royong membersihkan kawasan yang akan diadakan di sesuatu destinasi pelancongan.Secara tidak langsung aktiviti ini dapat memupuk nilai-nilai murni dalam diri anggota masyarakat.

Akhir sekali, penduduk setempat juga perlu mengutamakan kebersihan kawasan mereka tinggal. Sekiranya mereka berbuat demikian, sudah tentu kawasan mereka akan sentiasa dibanjiri dengan para pelancong dari dalam dan luar negeri.Dengan itu, pendapatan masyarakat setempat juga akan meningkat disebabkan berlakunya kegiatan ekonomi di kawasan tersebut.

Intihanya, semua pihak perlu perlu memainkan peranan penting dalam menjaga kebersihan tempat-tempat pelancongan di negara kita. Masyarakat perlu dididik di bangku sekolah lagi mengenai kepentingan menjaga kebersihan di tempat-tempat tersebut.Bak kata pepatah, melentur buluh biar dari rebungnya.Dengan itu, generasi yang akan datang tidak lagi perlu bersusah payah bagi menangani masalah yang berkaitan dengan kebersihan ini.

29 ulasan:

  1. boleh x saya copy karangan ni??

    BalasPadam
  2. nak copy boleh

    BalasPadam
  3. nak copy bole x?..

    BalasPadam
  4. ok je saye copy krngn ni...anyway bagus karngn awak

    BalasPadam
  5. saya nak copy bole?

    BalasPadam
  6. boleh saya copy krngn awak

    BalasPadam
  7. boleh x salin karangan ni

    BalasPadam
  8. nak copy boleh... nak buat rujukan untuk teks pidato..

    BalasPadam
  9. its so wonderful i love it ././././././././

    BalasPadam
  10. best la..boleh sy copy??

    BalasPadam
  11. nk copy blh sbb nk guna utk kerja kursus ......pleasee... :-)

    BalasPadam
  12. boleh copy ? nak buat rujukkan untuk assignment

    BalasPadam
  13. Izinkan hamba menyalin nya tuan hamba

    BalasPadam
  14. izinkan saya copy rujukan ini

    BalasPadam
  15. Nak copy copy apa,copy Je lah,bodoh ,macamlah baik sangat,take buat bende jahat

    BalasPadam