Isnin, 24 Ogos 2015

Karangan Ulasan/Pemindahan Maklumat - Banjir




Banjir berlaku disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya ialah akibat hujan yang berterusan tanpa berhenti-henti akan menyebabkan banjir berlaku. Proses pembandaran menyebabkan banyak kawasan hutan telah diteroka tanpa perancangan yang baik. Aktiviti-aktiviti seperti ini merupakan penyebab berlakunya banjir kilat kerana apabila hujan turun, air akan mengalir dari kawasan bukit ke kawasan yang rendah dan kemudian bertakung, maka lama-kelamaan air akan bertambah dan banjir akan berlaku.Masalah banjir kilat yang sering melanda bandar pula adalah disebabkan longkang yang dibina terlalu kecil dan cetek serta sering tersumbat dengan sampah sarap yang dibuang oleh manusia ke dalamnya.. Apabila berlaku hujan lebat, air akan melimpah keluar dari longkang menyebabkan banjir kilat terjadi.





100 patah perkataan

15 ulasan:

  1. isi yang ringkas dan padat . bagus .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gambar menunjukkan suasan banjir yang berlaku di negeri kelantan.Punca banjir ini berlaku disebabkan oleh hujan lebat yang berterusan.Seterusnya,banjir ini disebabkan oleh longkang tersumbat.Jika kita membuang semua sisa dari longkang itu,tiada banjir yang akan berlaku.Kemudian,banyak sampah sarap yg berada dikawasan itu.Kesimpulannya,kawasan perumahan perlulah dijaga,jika tidak kawasan itu akan banjir

      Padam
  2. ringkas.....bagus ..tak de la markah kena tolak

    BalasPadam
  3. banjir berlaku disebabkan beberapa sebab,antaranya,hujan yang berterusan,kesumbatan longkang-longkang besar di bandar dan kawasan yang rendah-rendah menyebabkan mudah terkena banjir.

    BalasPadam
  4. bagus tapi tidak cukup bagus untuk cikgu saya.
    Dia benci karangan ini

    BalasPadam
  5. boleh lah ! memuaskan

    BalasPadam
  6. tidak cukup isi ulasan ini tdk bagus

    BalasPadam
  7. ulasan ini bagus

    BalasPadam
  8. nk copy leh x , nk wat kije kursus sejarah

    BalasPadam
  9. hari ini negara malaysia digemparkan dengan masalah banjir kilat yang amat teruk dan mengakibatkan ramai mangsa kerugian termasuklah pihak kerajaan sendiri. antara faktor yang menyebabkan banjir kilat sering berlaku ialah sikap manusia yang tidak bertanggungjawab membuang sampah merata-rata contohnya di dalam longkang. hal ini demikian mengakibatkan pengaliran air longkang tidak elok seterusya menyebabkan longkang tersumbat dan akan mendorong berlakunya banjir.

    BalasPadam
  10. Sangat berguna....terima kasih...

    BalasPadam