karangan,tatabahasa,komsas,panduan mengarang,sastera,peribahasa,surat kiriman,cereka,pengalaman,format pt3/spm,bahan bantu mengajar
Jumaat, 23 Oktober 2009
Apa pandangan anda?
JASIN - Gara-gara dituduh ponteng sekolah, seorang pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dang Anum mendakwa ditampar seorang guru lelaki sebanyak lima kali di pipi sehingga bengkak.
Pelajar terbabit, Imran Mahfuz, 15, berkata, selepas perhimpunan pada pagi Isnin lalu iaitu kira-kira pukul 9 pagi, dia mencari kawan-kawannya di padang kerana ketika itu waktu Pendidikan Jasmani (PJ).
Menurutnya, melihat rakan-rakannya tiada di padang, dia terus ke kantin sekolah untuk mencari mereka di sana.
"Ketika melalui gelanggang bola tampar, seorang guru lelaki memanggil saya dan bertanya saya dari mana. Saya memberitahu saya dari padang kerana ketika itu waktu PJ tetapi tiada pelajar lain di padang.
"Namun guru ini tidak percaya dan menuduh saya ponteng dan berbohong lalu mencekak kolar baju dan menampar saya sebanyak dua kali di pipi kiri," ceritanya.
Imran mendakwa, guru berkenaan kemudiannya mengheretnya ke bahagian belakang bangunan dan menamparnya sebanyak dua kali lagi kerana dituduh memanjat pagar sekolah.
"Saya kemudian dibawa ke bilik guru dan ditampar sekali lagi di hadapan guru lain walaupun berulang kali saya menafikan dakwaannya," katanya.
Kata Imran, akibat ditampar, bibirnya pecah dan pipi kirinya bengkak sehingga sukar untuk makan.
Kosmo Online: 22 Oktober 2009
*Cikgu sengaja menerbitkan berita ini kerana kebetulan mengajar di sekolah yang disebut dalam keratan akhbar ini.
Isnin, 19 Oktober 2009
Bahan Bacaan
Bagaimanakah pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah dapat memupuk semangat cintakan warisan bangsa dalam kalangan rakyat Malaysia?
Istilah pemeliharaan membawa maksud kerja-kerja baik pulih bangunan, monumen dan tapak tanah bersejarah dengan menggunakan pelbagai pendekatan yang bersesuaian seperti pencegahan, pengekalan, pengukuhan, pengembalian semula, pemulihan, pengeluaran semula, pembinaan semula dan lain-lain lagi. Perkataan pemuliharaan pula mengikut Oxford Fajar (2004:79) membawa maksud kerja memulihara dalam bentuk yang sedia ada. Burden (2004:62) pula mendefinisikan maksud perkataan ini sebagai pengurusan bangunan, monumen dan tapak untuk mengelak pereputan, kemusnahan, penyalahgunaan atau diabaikan…”
Insan yang mempunyai semangat berbangga sebagai rakyat Malaysia dapat dibentuk melalui kajian bangunan bersejarah seperti yang saya kaji kerana melalui kajian ini, kita dapat menjaga dan mempertahankan maruah bangsa dan negara dengan mempelajari dan meneruskan pemeliharaan dan pemulihan warisan bangsa ini. Dengan meneruskan dan memperkenalkan bangunan ini kepada generasi depan, bermakna mereka juga menyemai perasaan patriotik. Senario ini sekali gus menunjukkan bahawa kita menghargai dan mengamalkan tradisi dan budaya bangsa. Dalam erti kata lain, melalui prinsip penjagaan bangunan ini, kita dapat menunjukkan bahawa kita bangga dengan sejarah bangsa.
Melalui pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah juga, kita dapat menyemai semangat bersatu padu dan berharmoni antara masyarakat majmuk. Dalam melaksanakan pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah seperti ini juga mengkehendaki kita bekerjasama dan tolong-menolong antara ahli masyarakat. Semangat muhibah atau semangat bermuafakat yang dibentuk seterusnya akan melahirkan semangat patriotik antara anggota masyarakat.
Dalam melaksanakan proses pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah juga, masyarakat Malaysia mestilah menunjukkan semangat disiplin yang tinggi Aktiviti seperti seperti ini juga memerlukan kita mempamerkan sikap bertindak wajar serta mematuhi undang-undang pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah Jika keadaan ini disemai berterusan, nescaya akan melahirkan rakyat Malaysia yang mempunyai disiplin yang tinggi terhadap peraturan negara.
Proses pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah juga mempamerkan sikap rajin dan gigih . Kita juga mesti menunjukkan sikap berdikari bagi menjayakan pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah yang biasanya dilakukan secara kerjasama berpasukan. Dalam proses pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah kita juga perlu menunjukkan sikap tabah menghadapi cabaran bagi melengkapkan proses tersebut. Sikap rajin, tabah dan berdikari ini akan menjadikan warga negara menyemai sikap-sikap ini bagi memajukan negara.
Diambil dan diubah suai daripada laman blog http://www.djlovehostory.blogspot.com/
Istilah pemeliharaan membawa maksud kerja-kerja baik pulih bangunan, monumen dan tapak tanah bersejarah dengan menggunakan pelbagai pendekatan yang bersesuaian seperti pencegahan, pengekalan, pengukuhan, pengembalian semula, pemulihan, pengeluaran semula, pembinaan semula dan lain-lain lagi. Perkataan pemuliharaan pula mengikut Oxford Fajar (2004:79) membawa maksud kerja memulihara dalam bentuk yang sedia ada. Burden (2004:62) pula mendefinisikan maksud perkataan ini sebagai pengurusan bangunan, monumen dan tapak untuk mengelak pereputan, kemusnahan, penyalahgunaan atau diabaikan…”
Insan yang mempunyai semangat berbangga sebagai rakyat Malaysia dapat dibentuk melalui kajian bangunan bersejarah seperti yang saya kaji kerana melalui kajian ini, kita dapat menjaga dan mempertahankan maruah bangsa dan negara dengan mempelajari dan meneruskan pemeliharaan dan pemulihan warisan bangsa ini. Dengan meneruskan dan memperkenalkan bangunan ini kepada generasi depan, bermakna mereka juga menyemai perasaan patriotik. Senario ini sekali gus menunjukkan bahawa kita menghargai dan mengamalkan tradisi dan budaya bangsa. Dalam erti kata lain, melalui prinsip penjagaan bangunan ini, kita dapat menunjukkan bahawa kita bangga dengan sejarah bangsa.
Melalui pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah juga, kita dapat menyemai semangat bersatu padu dan berharmoni antara masyarakat majmuk. Dalam melaksanakan pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah seperti ini juga mengkehendaki kita bekerjasama dan tolong-menolong antara ahli masyarakat. Semangat muhibah atau semangat bermuafakat yang dibentuk seterusnya akan melahirkan semangat patriotik antara anggota masyarakat.
Dalam melaksanakan proses pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah juga, masyarakat Malaysia mestilah menunjukkan semangat disiplin yang tinggi Aktiviti seperti seperti ini juga memerlukan kita mempamerkan sikap bertindak wajar serta mematuhi undang-undang pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah Jika keadaan ini disemai berterusan, nescaya akan melahirkan rakyat Malaysia yang mempunyai disiplin yang tinggi terhadap peraturan negara.
Proses pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah juga mempamerkan sikap rajin dan gigih . Kita juga mesti menunjukkan sikap berdikari bagi menjayakan pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah yang biasanya dilakukan secara kerjasama berpasukan. Dalam proses pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah kita juga perlu menunjukkan sikap tabah menghadapi cabaran bagi melengkapkan proses tersebut. Sikap rajin, tabah dan berdikari ini akan menjadikan warga negara menyemai sikap-sikap ini bagi memajukan negara.
Diambil dan diubah suai daripada laman blog http://www.djlovehostory.blogspot.com/
CONTOH PENDAHULUAN JENIS PERSOALAN(5)
SOALAN:Kesihatan merupakan suatu aspek yang harus dititikberatkan oleh masyarakat demi kelangsungan hidup. Namun, berita tentang pelbagai penyakit berjangkit yang melanda sesebuah kawasan yang sering menghiasi dada-dada akhbar menimbulkan banyak persoalan. Pada pendapat anda, apakah punca-punca yang menyebabkan masyarakat menghidap penyakit?
PENDAHULUAN JENIS PERSOALAN
A1)Kesihatan yang baik merupakan suatu anugerah daripada Illahi yang tidak ternilai harganya. Perkara yang menjadi persoalan kepada kita adalah mengapakah terdapat sebahagian besar daripada anggota masyarakat yang tidak menghargainya?
(Isu)
A2)Apakah yang menyebabkan mereka bersikap sedemikian?
(Isu yang berkaitan)
A3)Semua persoalan ini sering bermain-main di dalam kotak fikiran kita tanpa menemukan jawapan yang konkrit.
(Ulasan isu)
A4)Apakah punca-punca yang menyebabkan mereka mudah diserang penyakit?
(Hala tuju)
PERENGGAN LENGKAP
Kesihatan yang baik merupakan suatu anugerah daripada Illahi yang tidak ternilai harganya. Perkara yang menjadi persoalan kepada kita adalah mengapakah terdapat sebahagian besar daripada anggota masyarakat yang tidak menghargainya.Apakah yang menyebabkan mereka bersikap sedemikian?Semua persoalan ini sering bermain-main di dalam kotak fikiran kita tanpa menemukan jawapan yang konkrit.Apakah punca-punca yang menyebabkan mereka mudah diserang penyakit?
55 jumlah perkataan
PENDAHULUAN JENIS PERSOALAN
A1)Kesihatan yang baik merupakan suatu anugerah daripada Illahi yang tidak ternilai harganya. Perkara yang menjadi persoalan kepada kita adalah mengapakah terdapat sebahagian besar daripada anggota masyarakat yang tidak menghargainya?
(Isu)
A2)Apakah yang menyebabkan mereka bersikap sedemikian?
(Isu yang berkaitan)
A3)Semua persoalan ini sering bermain-main di dalam kotak fikiran kita tanpa menemukan jawapan yang konkrit.
(Ulasan isu)
A4)Apakah punca-punca yang menyebabkan mereka mudah diserang penyakit?
(Hala tuju)
PERENGGAN LENGKAP
Kesihatan yang baik merupakan suatu anugerah daripada Illahi yang tidak ternilai harganya. Perkara yang menjadi persoalan kepada kita adalah mengapakah terdapat sebahagian besar daripada anggota masyarakat yang tidak menghargainya.Apakah yang menyebabkan mereka bersikap sedemikian?Semua persoalan ini sering bermain-main di dalam kotak fikiran kita tanpa menemukan jawapan yang konkrit.Apakah punca-punca yang menyebabkan mereka mudah diserang penyakit?
55 jumlah perkataan
Jumaat, 16 Oktober 2009
Khamis, 15 Oktober 2009
CONTOH 20-KARANGAN PERIBAHASA(TEKNIK CERITA)
SOALAN:Tuliskan sebuah cerita berdasarkan peribahasa ‘Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian’.
Haizam seorang anak yatim. Bapanya meninggal dunia semasa dia berusia 10 tahun. Ibunya, Puan Mina pula lumpuh sebahagian daripada tubuhnya akibat diserang angin ahmar kira-kira dua tahun yang lalu.Haizam mempunyai seorang adik perempuan yang bernama Najwa Amira.Adiknya berumur sembilan tahun. Lantaran kemiskinan dia terpaksa berhenti sekolah semasa berada dalam tingkatan empat walaupun mendapat tentangan daripada ibunya.
Berbekalkan sedikit wang simpanan arwah ayahnya, dia mula berniaga secara kecil-kecilan. Pada mulanya dia menjual air di tepi jalan besar berdekatan dengan rumahnya tetapi kurang mendapat sambutan.Namun, dia tidak berputus asa. Dia mencuba pula menjual buah-buahan yang diambilnya daripada Pak Karim, seorang peraih buah di kampungnya.Malangnya keuntungan yang diperolehnya tidak setimpal dengan usaha yang telah dilakukannya.
Haizam sering termenung memikirkan masa depannya. Dia kemudiannya mengambil keputusan untuk mencari pekerjaan di di bandar yang terletak berhampiran dengan kampungnya. Dia kemudiannya diterima sebagai pencuci pinggan mangkuk di sebuah restoran yang terkenal di bandar itu. Oleh sebab kerajinannya, dia telah dinaikkan pangkat sebagai pelayan di restoran tersebut.
Kini, sudah hampir lima tahun dia bekerja di restoran itu. Dia begitu gembira bekerja di situ kerana majikannya seorang yang bertimbang rasa, pemurah dan tidak lokek berkongsi ilmu dengannya.Dia juga telah belajar memasak masakan Timur dan juga Barat daripada chef masakan di situ. Banyak pengalaman yang ditimbanya semasa bekerja di situ. Bagi menjamin masa depannya, pada setiap bulan dia akan menyimpan sebahagian daripada pendapatan yang diterimanya ke dalam bank.Dia juga bercita-cita untuk memiliki restorannya sendiri suatu hari nanti.
Berbekalkan pengalaman dan juga wang simpanan yang dia miliki, dia telah mengusahakan sebuah gerai makanan menjual lauk-pauk secara kecil-kecilan. Oleh sebab makanan yang disediakan begitu sedap sekali, gerainya mendapat sambutan yang amat menggalakkan daripada para pelanggan.Dari sebuah gerai yang kecil, dia telah menyewa sebuah bangunan untuk dijadikan restoran. Akhirnya, perniagaannya telah berkembang maju dan dia telah membuka beberapa cawangan di sekitar bandar tersebut.
Bak kata pepatah Melayu ’Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian’.Begitulah apa yang berlaku dalam kehidupan Haizam, daripada seorang pemuda yang tiada berharta,kini mempunyai kemewahan yang dicapainya melalui usaha yang tidak pernah kenal erti putus asa.
300 patah perkataan
Haizam seorang anak yatim. Bapanya meninggal dunia semasa dia berusia 10 tahun. Ibunya, Puan Mina pula lumpuh sebahagian daripada tubuhnya akibat diserang angin ahmar kira-kira dua tahun yang lalu.Haizam mempunyai seorang adik perempuan yang bernama Najwa Amira.Adiknya berumur sembilan tahun. Lantaran kemiskinan dia terpaksa berhenti sekolah semasa berada dalam tingkatan empat walaupun mendapat tentangan daripada ibunya.
Berbekalkan sedikit wang simpanan arwah ayahnya, dia mula berniaga secara kecil-kecilan. Pada mulanya dia menjual air di tepi jalan besar berdekatan dengan rumahnya tetapi kurang mendapat sambutan.Namun, dia tidak berputus asa. Dia mencuba pula menjual buah-buahan yang diambilnya daripada Pak Karim, seorang peraih buah di kampungnya.Malangnya keuntungan yang diperolehnya tidak setimpal dengan usaha yang telah dilakukannya.
Haizam sering termenung memikirkan masa depannya. Dia kemudiannya mengambil keputusan untuk mencari pekerjaan di di bandar yang terletak berhampiran dengan kampungnya. Dia kemudiannya diterima sebagai pencuci pinggan mangkuk di sebuah restoran yang terkenal di bandar itu. Oleh sebab kerajinannya, dia telah dinaikkan pangkat sebagai pelayan di restoran tersebut.
Kini, sudah hampir lima tahun dia bekerja di restoran itu. Dia begitu gembira bekerja di situ kerana majikannya seorang yang bertimbang rasa, pemurah dan tidak lokek berkongsi ilmu dengannya.Dia juga telah belajar memasak masakan Timur dan juga Barat daripada chef masakan di situ. Banyak pengalaman yang ditimbanya semasa bekerja di situ. Bagi menjamin masa depannya, pada setiap bulan dia akan menyimpan sebahagian daripada pendapatan yang diterimanya ke dalam bank.Dia juga bercita-cita untuk memiliki restorannya sendiri suatu hari nanti.
Berbekalkan pengalaman dan juga wang simpanan yang dia miliki, dia telah mengusahakan sebuah gerai makanan menjual lauk-pauk secara kecil-kecilan. Oleh sebab makanan yang disediakan begitu sedap sekali, gerainya mendapat sambutan yang amat menggalakkan daripada para pelanggan.Dari sebuah gerai yang kecil, dia telah menyewa sebuah bangunan untuk dijadikan restoran. Akhirnya, perniagaannya telah berkembang maju dan dia telah membuka beberapa cawangan di sekitar bandar tersebut.
Bak kata pepatah Melayu ’Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian’.Begitulah apa yang berlaku dalam kehidupan Haizam, daripada seorang pemuda yang tiada berharta,kini mempunyai kemewahan yang dicapainya melalui usaha yang tidak pernah kenal erti putus asa.
300 patah perkataan
Selasa, 13 Oktober 2009
SOALAN KARANGAN(NO.5)PERIBAHASA PMR 2009(TEKNIK HURAIAN)
SOALAN:Peribahasa ‘Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’ menasihati kita supaya sentiasa berusaha untuk mencapai sesuatu tujuan. Tulis sebuah karangan berdasarkan peribahasa itu.
‘Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’.Ungkapan peribahasa ini selalu diucapkan oleh masyarakat Melayu ketika merancang sesuatu usaha. Peribahasa ini bermaksud bahawa kalau seseorang itu mempunyai impian, dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya.
Jika diteliti pada maksud peribahasa ini,pengertiannya amat mendalam sekali. Seseorang itu diberi keyakinan bahawa cita-citanya akan dapat dicapai melalui usaha yang gigih.Justeru, seseorang itu mestilah berani menempuh sebarang cabaran dan halangan sebelum menikmati sesuatu hasil.
Sehubungan dengan itu, jika seseorang yang bercita-cita untuk menjadi doktor tidak akan dapat mencapai cita-citanya jika dia tidak belajar dengan tekun. Cita-citanya ini akan menjadi seperti angan-angan Mat Jenin. Oleh yang demikian, usaha itu adalah penting bagi mencapai cita-cita tersebut persis kata mutiara ‘Usaha itu tangga kejayaan’.
Ada kalanya juga peribahasa ini diucapkan sebagai suatu sindiran. Sindiran ini bertujuan menyedarkan seseorang itu tanpa menyakitkan hatinya. Seseorang yang memahami maksud peribahasa ini akan segera menyedari kesilapan dirinya dan berusaha untuk memperbaiki kesilapan dirinya.
Selain peribahasa ini, terdapat beberapa lagi peribahasa lain yang mempunyai pengertian yang sama juga. Tamsilnya, peribahasa ‘Hati hendak, semua jadi’, ‘Kalau hendak seribu daya, kalau tak mahu seribu dalih’ dan ‘Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya’.
Konklusinya, setiap individu mestilah berusaha untuk memperoleh apa yang mereka hajati. Kita tidak boleh hanya berpeluk tubuh sahaja. Hal ini berlaku demikian kerana tanpa usaha ibarat mengharapkan buah yang takkan gugur untuk selama-lamanya.
225 patah perkataan
‘Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’.Ungkapan peribahasa ini selalu diucapkan oleh masyarakat Melayu ketika merancang sesuatu usaha. Peribahasa ini bermaksud bahawa kalau seseorang itu mempunyai impian, dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya.
Jika diteliti pada maksud peribahasa ini,pengertiannya amat mendalam sekali. Seseorang itu diberi keyakinan bahawa cita-citanya akan dapat dicapai melalui usaha yang gigih.Justeru, seseorang itu mestilah berani menempuh sebarang cabaran dan halangan sebelum menikmati sesuatu hasil.
Sehubungan dengan itu, jika seseorang yang bercita-cita untuk menjadi doktor tidak akan dapat mencapai cita-citanya jika dia tidak belajar dengan tekun. Cita-citanya ini akan menjadi seperti angan-angan Mat Jenin. Oleh yang demikian, usaha itu adalah penting bagi mencapai cita-cita tersebut persis kata mutiara ‘Usaha itu tangga kejayaan’.
Ada kalanya juga peribahasa ini diucapkan sebagai suatu sindiran. Sindiran ini bertujuan menyedarkan seseorang itu tanpa menyakitkan hatinya. Seseorang yang memahami maksud peribahasa ini akan segera menyedari kesilapan dirinya dan berusaha untuk memperbaiki kesilapan dirinya.
Selain peribahasa ini, terdapat beberapa lagi peribahasa lain yang mempunyai pengertian yang sama juga. Tamsilnya, peribahasa ‘Hati hendak, semua jadi’, ‘Kalau hendak seribu daya, kalau tak mahu seribu dalih’ dan ‘Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya’.
Konklusinya, setiap individu mestilah berusaha untuk memperoleh apa yang mereka hajati. Kita tidak boleh hanya berpeluk tubuh sahaja. Hal ini berlaku demikian kerana tanpa usaha ibarat mengharapkan buah yang takkan gugur untuk selama-lamanya.
225 patah perkataan
Isnin, 12 Oktober 2009
LATIHAN KOMSAS(NOVEL KCSP)
SOALAN:Persoalan tentang ketabahan ketika menghadapi dugaan begitu menonjol dalam novel yang anda kaji dalam Tingkatan 3.
Kemukakan secara ringkas tiga contoh peristiwa yang sesuai bagi menyokong jawpan anda.
Cadangan Jawapan:
Novel yang saya kaji dalam Tingkatan 3 ialah Kanang: Cerita Seorang Pahlawan. Dalam novel ini terdapat persoalan tentang ketabahan ketika menghadapi dugaan.
Semenjak kecil, Kanang tabah menghadapi keperitan hidup tanpa belaian kasih sayang daripada ibu dan bapanya yang telah berpisah.Walaupun begitu, dia tabah menjalani kehidupan pada zaman kanak-kanaknya di bawah jagaan datuknya.
Selain itu,Kanang juga tabah menjalankan tugasnya semasa bertugas sebagai anggota tentera. Dugaan yang dihadapinya begitu kuat sehingga hampir-hampir menyebabkan dia kehilangan nyawanya sendiri apabila terlibat dengan pertempuran dengan pihak musuh di Hutan Korbu.
Di samping itu, walaupun tidak dinaikkan pangkat setelah beberapa lama berkhidmat,Kanang tetap tabah menghadapinya. Dia tetap menjalankan tugas yang diamanahkan kepadanya dengan begitu dedikasi.
Kemukakan secara ringkas tiga contoh peristiwa yang sesuai bagi menyokong jawpan anda.
Cadangan Jawapan:
Novel yang saya kaji dalam Tingkatan 3 ialah Kanang: Cerita Seorang Pahlawan. Dalam novel ini terdapat persoalan tentang ketabahan ketika menghadapi dugaan.
Semenjak kecil, Kanang tabah menghadapi keperitan hidup tanpa belaian kasih sayang daripada ibu dan bapanya yang telah berpisah.Walaupun begitu, dia tabah menjalani kehidupan pada zaman kanak-kanaknya di bawah jagaan datuknya.
Selain itu,Kanang juga tabah menjalankan tugasnya semasa bertugas sebagai anggota tentera. Dugaan yang dihadapinya begitu kuat sehingga hampir-hampir menyebabkan dia kehilangan nyawanya sendiri apabila terlibat dengan pertempuran dengan pihak musuh di Hutan Korbu.
Di samping itu, walaupun tidak dinaikkan pangkat setelah beberapa lama berkhidmat,Kanang tetap tabah menghadapinya. Dia tetap menjalankan tugas yang diamanahkan kepadanya dengan begitu dedikasi.
Ahad, 11 Oktober 2009
CONTOH PENGEMBANGAN ISI (16)
Penggunaan kad kredit banyak memberi kesan kepada masyarakat. Bincangkan pernyataan ini.
Perenggan 1
A1)Antara kesan buruk yang ditimbulkan akibat daripada penggunaan kad kredit ialah mendorong pengguna untuk menjadi boros dalam berbelanja.
(Apa)
A2)Hal ini berlaku demikian kerana pengguna boleh berbelanja melebihi pendapatan yang mereka ada dengan menggunakan kad kredit ini.
(Mengapa)
A3)Dengan ini, pengguna akan tergoda untuk membeli sesuatu barang walaupun mereka tahu sebenarnya mereka tidak mampu berbuat demikian dengan pendapatan yang mereka ada seperti kata pepatah gajah berak besar,kancil pun hendak berak besar,akhirnya mati kebebangan.
(Kesan)
A4)Sebagai contoh,terdapat pengguna kad kredit ini yang membeli barangan yang berjenama dan mahal di luar kemampuan mereka kerana mengamalkan sikap biar papa,asal bergaya.
(Contoh)
A5)Sememangnya jelaslah bahawa penggunaan kad kredit mendorong pengguna boros semasa berbelanja.
(Penegasan)
PERENGGAN LENGKAP
Antara kesan buruk yang ditimbulkan akibat daripada penggunaan kad kredit ialah mendorong pengguna untuk menjadi boros dalam berbelanja.Hal ini berlaku demikian kerana pengguna boleh berbelanja melebihi pendapatan yang mereka ada dengan menggunakan kad kredit ini.Dengan ini, pengguna akan tergoda untuk membeli sesuatu barang walaupun mereka tahu sebenarnya mereka tidak mampu berbuat demikian dengan pendapatan yang mereka ada seperti kata pepatah gajah berak besar,kancil pun hendak berak besar,akhirnya mati kebebangan.Sebagai contoh,terdapat pengguna kad kredit ini yang membeli barangan yang berjenama dan mahal di luar kemampuan mereka kerana mengamalkan sikap biar papa,asal bergaya.Sememangnya jelaslah bahawa penggunaan kad kredit mendorong pengguna boros semasa berbelanja.
95 patah perkataan
Perenggan 2
A1)Walaupun begitu, penggunaan kad kredit dapat mengelakkan pengguna daripada terpaksa membawa wang yang banyak dalam sesuatu masa.
A2)Hal ini berlaku demikian kerana pengguna hanya perlu membawa sekeping kad untuk tujuan transaksi.
A3)Lantaran itu, risiko untuk dirompak atau diragut oleh penjenayah dapat dielakkan kerana pengguna tidak mempunyai wang tunai di tangan mereka.
A4)Tamsilnya, pihak pembiaya kad kredit boleh memberikan pinjaman sehingga berpuluh-puluh ribu ringgit kepada pengguna bergantung kepada pendapatan pemiliknya.
A5)Sesungguhnya dengan penggunaan kad kredit ini akan memberi kesenangan kepada pengguna untuk bergerak bebas ke mana-mana sahaja tanpa membawa wang tunai yang banyak di dalam poket mereka.
PERENGGAN LENGKAP
Walaupun begitu, penggunaan kad kredit dapat mengelakkan pengguna daripada terpaksa membawa wang yang banyak dalam sesuatu masa.Hal ini berlaku demikian kerana pengguna hanya perlu membawa sekeping kad untuk tujuan transaksi. Lantaran itu, risiko untuk dirompak atau diragut oleh penjenayah dapat dielakkan kerana pengguna tidak mempunyai wang tunai di tangan mereka.Tamsilnya, pihak pembiaya kad kredit boleh memberikan pinjaman sehingga berpuluh-puluh ribu ringgit kepada pengguna bergantung kepada pendapatan pemiliknya.Sesungguhnya dengan penggunaan kad kredit ini akan memberi kesenangan kepada pengguna untuk bergerak bebas ke mana-mana sahaja tanpa membawa wang tunai yang banyak di dalam poket mereka.
93 patah perkataan
Perenggan 1
A1)Antara kesan buruk yang ditimbulkan akibat daripada penggunaan kad kredit ialah mendorong pengguna untuk menjadi boros dalam berbelanja.
(Apa)
A2)Hal ini berlaku demikian kerana pengguna boleh berbelanja melebihi pendapatan yang mereka ada dengan menggunakan kad kredit ini.
(Mengapa)
A3)Dengan ini, pengguna akan tergoda untuk membeli sesuatu barang walaupun mereka tahu sebenarnya mereka tidak mampu berbuat demikian dengan pendapatan yang mereka ada seperti kata pepatah gajah berak besar,kancil pun hendak berak besar,akhirnya mati kebebangan.
(Kesan)
A4)Sebagai contoh,terdapat pengguna kad kredit ini yang membeli barangan yang berjenama dan mahal di luar kemampuan mereka kerana mengamalkan sikap biar papa,asal bergaya.
(Contoh)
A5)Sememangnya jelaslah bahawa penggunaan kad kredit mendorong pengguna boros semasa berbelanja.
(Penegasan)
PERENGGAN LENGKAP
Antara kesan buruk yang ditimbulkan akibat daripada penggunaan kad kredit ialah mendorong pengguna untuk menjadi boros dalam berbelanja.Hal ini berlaku demikian kerana pengguna boleh berbelanja melebihi pendapatan yang mereka ada dengan menggunakan kad kredit ini.Dengan ini, pengguna akan tergoda untuk membeli sesuatu barang walaupun mereka tahu sebenarnya mereka tidak mampu berbuat demikian dengan pendapatan yang mereka ada seperti kata pepatah gajah berak besar,kancil pun hendak berak besar,akhirnya mati kebebangan.Sebagai contoh,terdapat pengguna kad kredit ini yang membeli barangan yang berjenama dan mahal di luar kemampuan mereka kerana mengamalkan sikap biar papa,asal bergaya.Sememangnya jelaslah bahawa penggunaan kad kredit mendorong pengguna boros semasa berbelanja.
95 patah perkataan
Perenggan 2
A1)Walaupun begitu, penggunaan kad kredit dapat mengelakkan pengguna daripada terpaksa membawa wang yang banyak dalam sesuatu masa.
A2)Hal ini berlaku demikian kerana pengguna hanya perlu membawa sekeping kad untuk tujuan transaksi.
A3)Lantaran itu, risiko untuk dirompak atau diragut oleh penjenayah dapat dielakkan kerana pengguna tidak mempunyai wang tunai di tangan mereka.
A4)Tamsilnya, pihak pembiaya kad kredit boleh memberikan pinjaman sehingga berpuluh-puluh ribu ringgit kepada pengguna bergantung kepada pendapatan pemiliknya.
A5)Sesungguhnya dengan penggunaan kad kredit ini akan memberi kesenangan kepada pengguna untuk bergerak bebas ke mana-mana sahaja tanpa membawa wang tunai yang banyak di dalam poket mereka.
PERENGGAN LENGKAP
Walaupun begitu, penggunaan kad kredit dapat mengelakkan pengguna daripada terpaksa membawa wang yang banyak dalam sesuatu masa.Hal ini berlaku demikian kerana pengguna hanya perlu membawa sekeping kad untuk tujuan transaksi. Lantaran itu, risiko untuk dirompak atau diragut oleh penjenayah dapat dielakkan kerana pengguna tidak mempunyai wang tunai di tangan mereka.Tamsilnya, pihak pembiaya kad kredit boleh memberikan pinjaman sehingga berpuluh-puluh ribu ringgit kepada pengguna bergantung kepada pendapatan pemiliknya.Sesungguhnya dengan penggunaan kad kredit ini akan memberi kesenangan kepada pengguna untuk bergerak bebas ke mana-mana sahaja tanpa membawa wang tunai yang banyak di dalam poket mereka.
93 patah perkataan
SOALAN PMR 2009:KERTAS 2 (BAHAGIAN D:NOVEL)
Persoalan
Kasih sayang antara ahli keluarga
Tragedi Empat Disember
Rajah di atas menunjukkan persoalan yang terdapat dalam novel-novel tersebut.
Berdasarkan satu daripada novel di atas,berikan tiga contoh peristiwa yang dapat menggambarkan persoalan yang dinyatakan.
Cadangan Jawapan
Novel yang saya kaji dalam tingkatan 2 ialah Tragedi Empat Disember.Antara persoalan yang ditonjolkan dalam novel ini ialah kasih sayang antara ahli keluarga.
Dalam novel ini,keluarga Encik Razali digambarkan amat mesra dan akrab ketika minum petang bersama ahli keluarganya.Mereka bergurau senda dan bergelak ketawa apabila bercerita.
Selain itu, kasih sayang juga jelas terlihat melalui keprihatinan yang diperlihatkan oleh DSP Yazid terhadap Puan Katijah dan anak-anak buahnya.DSP Yazid telah berusaha untuk mendapatkan maklumat tentang abangnya dan melancarkan gerakan untuk mencari anak saudaranya,Azam yang hilang tanpa sebarang berita.
Di samping itu, kasih sayang terhadap ahli keluarga juga ditonjolkan melalui peristiwa ahli keluarga mangsa nahas kapal terbang telah datang dari jauh dan berkumpul di Hotel Gentre untuk mengetahui perkembangan lanjut nahas yang melibatkan orang yang mereka sayangi.
Kasih sayang antara ahli keluarga
Tragedi Empat Disember
Rajah di atas menunjukkan persoalan yang terdapat dalam novel-novel tersebut.
Berdasarkan satu daripada novel di atas,berikan tiga contoh peristiwa yang dapat menggambarkan persoalan yang dinyatakan.
Cadangan Jawapan
Novel yang saya kaji dalam tingkatan 2 ialah Tragedi Empat Disember.Antara persoalan yang ditonjolkan dalam novel ini ialah kasih sayang antara ahli keluarga.
Dalam novel ini,keluarga Encik Razali digambarkan amat mesra dan akrab ketika minum petang bersama ahli keluarganya.Mereka bergurau senda dan bergelak ketawa apabila bercerita.
Selain itu, kasih sayang juga jelas terlihat melalui keprihatinan yang diperlihatkan oleh DSP Yazid terhadap Puan Katijah dan anak-anak buahnya.DSP Yazid telah berusaha untuk mendapatkan maklumat tentang abangnya dan melancarkan gerakan untuk mencari anak saudaranya,Azam yang hilang tanpa sebarang berita.
Di samping itu, kasih sayang terhadap ahli keluarga juga ditonjolkan melalui peristiwa ahli keluarga mangsa nahas kapal terbang telah datang dari jauh dan berkumpul di Hotel Gentre untuk mengetahui perkembangan lanjut nahas yang melibatkan orang yang mereka sayangi.
Rabu, 7 Oktober 2009
CADANGAN JAWAPAN KERTAS 1 (PMR 2009)
1.B
2.D
3.B
4.C
5.D
6.C
7.A
8.A
9.D
10.D
11.B
12.B
13.A
14.A
15.A
16.D
17.D
18.A
19.A
20.C
21.B
22.C
23.B
24.B
25.B
26.A
27.B
28.B
29.D
30.C
31.C
32.D
33.D
34.B
35.B
36.D
37.D
38.C
39.C
40.C
*JAWAPAN INI BUKAN MUKTAMAD. JAWAPAN INI BERDASARKAN RUJUKAN YANG SAYA BUAT.
2.D
3.B
4.C
5.D
6.C
7.A
8.A
9.D
10.D
11.B
12.B
13.A
14.A
15.A
16.D
17.D
18.A
19.A
20.C
21.B
22.C
23.B
24.B
25.B
26.A
27.B
28.B
29.D
30.C
31.C
32.D
33.D
34.B
35.B
36.D
37.D
38.C
39.C
40.C
*JAWAPAN INI BUKAN MUKTAMAD. JAWAPAN INI BERDASARKAN RUJUKAN YANG SAYA BUAT.
Selasa, 6 Oktober 2009
LATIHAN INTENSIF PMR 2009(2)
Fokus karangan PMR 2009(dipetik daripada http://agy7500.blogspot.com/)
1(a)Huraikan cara-cara yang akan anda lakukan untuk menghargai jasa guru.
1(b) Huraikan cara-cara yang akan anda lakukan untuk membalas jasa ibu bapa.
2(a) Setiap pelajar ingin tinggal di sebuah rumah yang selesa dan menyeronokkan. Huraikan ciri-ciri rumah yang menjadi idaman anda.
2(b) Setiap murid ingin belajar di sebuah sekolah yang baik dan cemerlang. Huraikan ciri-ciri sekolah yang menjadi idaman anda.
3(a) Semua pelajar wajib menyertai kegiatan kokurikulum. Bincangkan kebaikan kegiatan kokurikulum kepada pelajar.
3(b) Pelajar sekolah pada hari ini kurang berminat untuk menyertai kegiatan kokurikulum. Bincangkan punca-punca yang menyebabkan keadaan ini terjadi.
3(c) Pelajar sekolah pada hari ini kurang berminat untuk menyertai kegiatan kokurikulum. Bincangkan usaha-usaha yang perlu diambil untuk menangani masalah ini.
4(a) Semua pelajar ingin menjadi pelajar cemerlang. Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang.
4(b) Semua pelajar ingin menjadi pelajar cemerlang. Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang.
5(a) Gejala sosial yang melanda remaja semakin leluasa. Pada pendapat anda, apakah punca-punca yang menyebabkan gejala ini berlaku.
5(b) Gejala sosial yang melanda remaja semakin leluasa. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang harus diambil untuk menangani masalah ini.
6(a) Kerajaan menyediakan peruntukan yang besar untuk memajukan sektor pelancongan di negara kita. Huraikan kepentingan sektor pelancongan kepada rakyat dan negara.
6(b) Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan negara kita menjadi destinasi pelancong asing.
6(c) Huraikan usaha-usaha yang perlu dilakukan oleh pelbagai pihak untuk memajukan sektor pelancongan di negara kita.
7(a) Dewasa ini, banyak pelajar melakukan kerja sambilan di luar waktu persekolahan. Bincangkan kebaikan dan keburukan pelajar melakukan kerja sambilan.
7(b) Dewasa ini, banyak pelajar melakukan kerja sambilan di luar waktu persekolahan. Huraikan kesan-kesan yang negatif yang akan dialami oleh mereka.
8(a) Bincangkan kebaikan belajar berkumpulan.
8(b) Bincangkan kebaikan kerjasama sepasukan/berpasukan.
9(a) Bincangkan punca-punca berlakunya pencemaran udara/air.
9(b) Bincangkan kesan-kesan pencemaran di negara kita.
9(c) Bincangkan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menangani masalah pencemaran di negara kita.
1(a)Huraikan cara-cara yang akan anda lakukan untuk menghargai jasa guru.
1(b) Huraikan cara-cara yang akan anda lakukan untuk membalas jasa ibu bapa.
2(a) Setiap pelajar ingin tinggal di sebuah rumah yang selesa dan menyeronokkan. Huraikan ciri-ciri rumah yang menjadi idaman anda.
2(b) Setiap murid ingin belajar di sebuah sekolah yang baik dan cemerlang. Huraikan ciri-ciri sekolah yang menjadi idaman anda.
3(a) Semua pelajar wajib menyertai kegiatan kokurikulum. Bincangkan kebaikan kegiatan kokurikulum kepada pelajar.
3(b) Pelajar sekolah pada hari ini kurang berminat untuk menyertai kegiatan kokurikulum. Bincangkan punca-punca yang menyebabkan keadaan ini terjadi.
3(c) Pelajar sekolah pada hari ini kurang berminat untuk menyertai kegiatan kokurikulum. Bincangkan usaha-usaha yang perlu diambil untuk menangani masalah ini.
4(a) Semua pelajar ingin menjadi pelajar cemerlang. Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang.
4(b) Semua pelajar ingin menjadi pelajar cemerlang. Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang.
5(a) Gejala sosial yang melanda remaja semakin leluasa. Pada pendapat anda, apakah punca-punca yang menyebabkan gejala ini berlaku.
5(b) Gejala sosial yang melanda remaja semakin leluasa. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang harus diambil untuk menangani masalah ini.
6(a) Kerajaan menyediakan peruntukan yang besar untuk memajukan sektor pelancongan di negara kita. Huraikan kepentingan sektor pelancongan kepada rakyat dan negara.
6(b) Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan negara kita menjadi destinasi pelancong asing.
6(c) Huraikan usaha-usaha yang perlu dilakukan oleh pelbagai pihak untuk memajukan sektor pelancongan di negara kita.
7(a) Dewasa ini, banyak pelajar melakukan kerja sambilan di luar waktu persekolahan. Bincangkan kebaikan dan keburukan pelajar melakukan kerja sambilan.
7(b) Dewasa ini, banyak pelajar melakukan kerja sambilan di luar waktu persekolahan. Huraikan kesan-kesan yang negatif yang akan dialami oleh mereka.
8(a) Bincangkan kebaikan belajar berkumpulan.
8(b) Bincangkan kebaikan kerjasama sepasukan/berpasukan.
9(a) Bincangkan punca-punca berlakunya pencemaran udara/air.
9(b) Bincangkan kesan-kesan pencemaran di negara kita.
9(c) Bincangkan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menangani masalah pencemaran di negara kita.
PANDUAN UMUM MENGARANG
1)Fahami soalan betul-betul
a)Baca satu persatu perkataan dalam soalan
b)Peka pada arahan,maklumat tambahan, bentuk dan pendekatan karangan
c)Letakkan “otak” anda di dalam kepala penggubal soalan
2)Jangan mulakan dengan pembukaan
a)Biarkan dulu bahagian ini
b)Kenalpasti apakah kehebatan dan keindahan karangan anda terlebih dahulu
c)Cipta pendahuluan yang “membuka selera” orang lain hendak membacanya
3)Lakukan perah otak
a)Keluarkan semua idea anda
b)“Bebaskan otak” tanpa sekatan
c)Tulis apa sahaja yang terlintas tanpa perlu ikut susunan atau logik atas kertas kecil.Satu idea, satu kertas kecil
4)Susun ikut logik dan aturan
a)Susun idea tadi secara logik dan sequel (ikut aturan)
b)Tentukan idea utama(isi) dan idea sokongan(huraian)
5)Asingkan isi kandungan dengan membuat perenggan
a)Perenggan membezakan satu idea dengan idea yang lain
b)Pastikan ayat pertama dapat menerangkan idea yang ingin disampaikan
6)Buat pembukaan/pendahuluan dan penutup
a)Pembukaan-Memberikan idea awal/menimbulkan persoalan kepada pembaca
b)Penutup-Buat satu rumusan keseluruhan
c)Elakkan penutup yang membuatkan pembaca rasa terkilan atau tertanya-tanya
7)Buat semakan dan pembetulan
a)Buat semakan tatabahasa, ejaan, dan kelemahan-kelemahan lain
b)Elakkan ayat-ayat yang terlalu panjang
c)Pastikan karangan itu “menawan dan mengkagumkan”
d)Tulisan boleh mempengaruhi pemeriksa
a)Baca satu persatu perkataan dalam soalan
b)Peka pada arahan,maklumat tambahan, bentuk dan pendekatan karangan
c)Letakkan “otak” anda di dalam kepala penggubal soalan
2)Jangan mulakan dengan pembukaan
a)Biarkan dulu bahagian ini
b)Kenalpasti apakah kehebatan dan keindahan karangan anda terlebih dahulu
c)Cipta pendahuluan yang “membuka selera” orang lain hendak membacanya
3)Lakukan perah otak
a)Keluarkan semua idea anda
b)“Bebaskan otak” tanpa sekatan
c)Tulis apa sahaja yang terlintas tanpa perlu ikut susunan atau logik atas kertas kecil.Satu idea, satu kertas kecil
4)Susun ikut logik dan aturan
a)Susun idea tadi secara logik dan sequel (ikut aturan)
b)Tentukan idea utama(isi) dan idea sokongan(huraian)
5)Asingkan isi kandungan dengan membuat perenggan
a)Perenggan membezakan satu idea dengan idea yang lain
b)Pastikan ayat pertama dapat menerangkan idea yang ingin disampaikan
6)Buat pembukaan/pendahuluan dan penutup
a)Pembukaan-Memberikan idea awal/menimbulkan persoalan kepada pembaca
b)Penutup-Buat satu rumusan keseluruhan
c)Elakkan penutup yang membuatkan pembaca rasa terkilan atau tertanya-tanya
7)Buat semakan dan pembetulan
a)Buat semakan tatabahasa, ejaan, dan kelemahan-kelemahan lain
b)Elakkan ayat-ayat yang terlalu panjang
c)Pastikan karangan itu “menawan dan mengkagumkan”
d)Tulisan boleh mempengaruhi pemeriksa
PERANCANGAN MASA MENJAWAB
1)Masa yang dicadangkan 40 minit
Bahagian A (i) (20 markah)
Ringkasan: 1 soalan
Bahagian A (ii) (10 markah)
Pemahaman Petikan Umum
respons terhad: 3 soalan
2)Masa yang dicadangkan 25 minit
Bahagian B (20 markah)
Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan:
1 soalan
3)Masa yang dicadangkan 45 minit
Bahagian C (40 markah)
Karangan respons terbuka:
5 soalan
4)Masa yang dicadangkan 10 minit
Bahagian D (10 markah)
KOMSAS (Novel):
1 atau 2 soalan
Bahagian A (i) (20 markah)
Ringkasan: 1 soalan
Bahagian A (ii) (10 markah)
Pemahaman Petikan Umum
respons terhad: 3 soalan
2)Masa yang dicadangkan 25 minit
Bahagian B (20 markah)
Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan:
1 soalan
3)Masa yang dicadangkan 45 minit
Bahagian C (40 markah)
Karangan respons terbuka:
5 soalan
4)Masa yang dicadangkan 10 minit
Bahagian D (10 markah)
KOMSAS (Novel):
1 atau 2 soalan
PMR Satu Permulaan
Hari yang ditunggu-tunggu telah hampir tiba. Lebih kurang beberapa jam lagi pelajar-pelajar tingkatan 3 di seluruh negara akan menghadapi peperiksaan PMR. Cikgu mengharapkan semua pelajar khususnya kepada pelajar-pelajar SMK Dang Anum akan dapat menjawab soalan peperiksaan dengan persediaan yang secukupnya.Doa,usaha dan tawakal itulah kunci kepada kejayaan.
SEMOGA BERJAYA!
SEMOGA BERJAYA!
Isnin, 5 Oktober 2009
MUHASABAH DIRI(1)
Ganjaran Setahun dengan Amalan Puasa Enam
Berpuasa sunat enam hari dalam bulan Syawal ketika ramai orang berseronok menjamah makanan yang lazat-lazat, memperlihatkan seseorang itu mengharapkan pahala satu tahun berpuasa.Hal ini kerana dalam kalender Islam hanya tercatat 355 hari berbanding bulan Masehi 365.
Kalau seseorang itu melakukan 30 hari puasa Ramadan, setiap hari diganjari dengan 10 pahala, bermakna seseorang itu telah berpuasa 300 hari, ditambah dengan enam hari pada bulan Syawal,akan menjadikan 360 hari bagaikan satu tahun pahala berpuasa.
Perkara ini disandarkan kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa di bulan Ramadan dan diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, maka ia adalah seperti berpuasa selama setahun." (Riwayat Muslim dan Imam Ahmad).
Berpuasa sunat enam hari dalam bulan Syawal ketika ramai orang berseronok menjamah makanan yang lazat-lazat, memperlihatkan seseorang itu mengharapkan pahala satu tahun berpuasa.Hal ini kerana dalam kalender Islam hanya tercatat 355 hari berbanding bulan Masehi 365.
Kalau seseorang itu melakukan 30 hari puasa Ramadan, setiap hari diganjari dengan 10 pahala, bermakna seseorang itu telah berpuasa 300 hari, ditambah dengan enam hari pada bulan Syawal,akan menjadikan 360 hari bagaikan satu tahun pahala berpuasa.
Perkara ini disandarkan kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa di bulan Ramadan dan diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, maka ia adalah seperti berpuasa selama setahun." (Riwayat Muslim dan Imam Ahmad).
LAWAK BILIK GURU(21)
Udin pergi berjumpa doktor mengeluh tentang isterinya yang sudah hilang pendengaran.
"Seberapa burukkah pendengarannya?" tanya doktor.
"Entahlah, doktor. Yang jelas, saya mesti menjerit kalau nak berbual dengannya."
"Baiklah, cuba buat macam ni. Berdiri sejauh 6 meter darinya, lalu katakan sesuatu. Kalau dia tak boleh dengar kamu, berdirilah lebih dekat sedikit darinya, lalu katakan yang kamu katakan tadi. Kalau dia tidak juga dengar, dekatkan jarak sedikit demi sedikit. Dengan begitu kamu akan tahu berapa jarak maksima pendengarannya."
Maka, Udin pulang ke rumah dan mendapati isterinya sedang memasak di dapur. Dari jarak 6 meter ia berteriak, "Makan apa kita malam ini?" Tak ada jawapan. Lalu dia jalan depan sedikit lagi, berhenti di jarak 5 meter dan menanyakan hal yang sama. Juga tak terdengar jawapan. Begitu juga pada jarak 3 meter.
Akhirnya, ia berdiri di samping isterinya.
"Makan apa kita malam ini?" katanya separuh menjerit.
Si isteri dengan mata yang berlinangan dengan air mata, lalu menjerit:
"Untuk keempat kalinya aku beritahu, KARI KAMBING!!!!"
Pengajaran: Siasat kelemahan diri sendiri terlebih dahulu.
"Seberapa burukkah pendengarannya?" tanya doktor.
"Entahlah, doktor. Yang jelas, saya mesti menjerit kalau nak berbual dengannya."
"Baiklah, cuba buat macam ni. Berdiri sejauh 6 meter darinya, lalu katakan sesuatu. Kalau dia tak boleh dengar kamu, berdirilah lebih dekat sedikit darinya, lalu katakan yang kamu katakan tadi. Kalau dia tidak juga dengar, dekatkan jarak sedikit demi sedikit. Dengan begitu kamu akan tahu berapa jarak maksima pendengarannya."
Maka, Udin pulang ke rumah dan mendapati isterinya sedang memasak di dapur. Dari jarak 6 meter ia berteriak, "Makan apa kita malam ini?" Tak ada jawapan. Lalu dia jalan depan sedikit lagi, berhenti di jarak 5 meter dan menanyakan hal yang sama. Juga tak terdengar jawapan. Begitu juga pada jarak 3 meter.
Akhirnya, ia berdiri di samping isterinya.
"Makan apa kita malam ini?" katanya separuh menjerit.
Si isteri dengan mata yang berlinangan dengan air mata, lalu menjerit:
"Untuk keempat kalinya aku beritahu, KARI KAMBING!!!!"
Pengajaran: Siasat kelemahan diri sendiri terlebih dahulu.
ASPEK KAJIAN SASTERA/KOMSAS (9)
NADA DALAM SAJAK
1)MELANKOLIK
melankolik ialah nada yang menggambarkan rasa hati yang murung, merayu-rayu atau berhiba-hiba.
mengemukakan persoalan tentang perasaan rindu, sedih, kecewa
tekanan suara yang sesuai sewaktu membaca sajak bernada melankolik ialah rendah dan perlahan
2)PATRIOTIK
Nada patriotik menggambarkan semangat yang berkobar-kobar
menyeru pembaca agar sama-sama berjuang dan menghayati satu cita-cita bersama-sama
tekanan suara sewaktu membaca sajak bernada patriotik ini tinggi, pantas dan bersemangat
3)PROTES
nada protes pula menggambarkan suasana hati yang penuh pemberontakan atau penentangan
persoalan tentang ketidakadilan, keganasan, kekejaman
tekanan suara sewaktu membaca sajak bernada protes ialah tinggi dan pantas serta melahirkan perasaan marah.
4)SINIS
Gambaran perasaan yang kurang senang tetapi penuh dengan sindiran halus tetapi tajam
Tekanan suara agak rendah dan perlahan
Melahirkan perasaan tidak bersetuju kepada sesuatu persoalan
5)ROMANTIS
Gambaran perasaan tenang dan menyenangkan khususnya sajak yang bertemakan cinta sesama manusia
Tekanan suara yang rendah dan perlahan
Melahirkan perasaan yang gembira
1)MELANKOLIK
melankolik ialah nada yang menggambarkan rasa hati yang murung, merayu-rayu atau berhiba-hiba.
mengemukakan persoalan tentang perasaan rindu, sedih, kecewa
tekanan suara yang sesuai sewaktu membaca sajak bernada melankolik ialah rendah dan perlahan
2)PATRIOTIK
Nada patriotik menggambarkan semangat yang berkobar-kobar
menyeru pembaca agar sama-sama berjuang dan menghayati satu cita-cita bersama-sama
tekanan suara sewaktu membaca sajak bernada patriotik ini tinggi, pantas dan bersemangat
3)PROTES
nada protes pula menggambarkan suasana hati yang penuh pemberontakan atau penentangan
persoalan tentang ketidakadilan, keganasan, kekejaman
tekanan suara sewaktu membaca sajak bernada protes ialah tinggi dan pantas serta melahirkan perasaan marah.
4)SINIS
Gambaran perasaan yang kurang senang tetapi penuh dengan sindiran halus tetapi tajam
Tekanan suara agak rendah dan perlahan
Melahirkan perasaan tidak bersetuju kepada sesuatu persoalan
5)ROMANTIS
Gambaran perasaan tenang dan menyenangkan khususnya sajak yang bertemakan cinta sesama manusia
Tekanan suara yang rendah dan perlahan
Melahirkan perasaan yang gembira
ASPEK KAJIAN SASTERA/KOMSAS (8)
PENGAJARAN
Pengajaran ialah peringatan / pedoman / perutusan /amanat/mesej yang ingin disampaikan oleh pengarang dalam karyanya kepada pembaca/penonton.
Dalam karya tradisional, hal ini disampaikan secara tersurat/secara langsung
Tetapi dalam karya moden, hal ini disampaikan secara tersirat/tidak langsung.
CARA MENJAWAB:
Jika nilai positif, mulakan dengan
- Kita hendaklah ……..
- Kita seharusnya…….
Jika nilai negatif, mulakan jawapan dengan
- Kita jangan….
- Kita tidak boleh….
…diikuti dengan contoh dalam teks.
Pengajaran ialah peringatan / pedoman / perutusan /amanat/mesej yang ingin disampaikan oleh pengarang dalam karyanya kepada pembaca/penonton.
Dalam karya tradisional, hal ini disampaikan secara tersurat/secara langsung
Tetapi dalam karya moden, hal ini disampaikan secara tersirat/tidak langsung.
CARA MENJAWAB:
Jika nilai positif, mulakan dengan
- Kita hendaklah ……..
- Kita seharusnya…….
Jika nilai negatif, mulakan jawapan dengan
- Kita jangan….
- Kita tidak boleh….
…diikuti dengan contoh dalam teks.
ASPEK KAJIAN SASTERA/KOMSAS (7)
NILAI
1)Baik hati
2)Berdikari
3)Hemah tinggi
4)Hormat-menghormati
5)Kasih sayang
6)Keadilan
7)Kebebasan
8)Keberanian
9)Kebersihan mental dan fizikal
10)Kejujuran
11)Kerajinan
12)Kerjasama
13)Kesederhanaan
14)Kesyukuran
15)Rasional
16Semangat bermasyarakat
*dan nilai-nilai lain yang bersesuaian.
1)Baik hati
2)Berdikari
3)Hemah tinggi
4)Hormat-menghormati
5)Kasih sayang
6)Keadilan
7)Kebebasan
8)Keberanian
9)Kebersihan mental dan fizikal
10)Kejujuran
11)Kerajinan
12)Kerjasama
13)Kesederhanaan
14)Kesyukuran
15)Rasional
16Semangat bermasyarakat
*dan nilai-nilai lain yang bersesuaian.
Ahad, 4 Oktober 2009
ASPEK KAJIAN SASTERA/KOMSAS (7)
GAYA BAHASA (PUISI)
1)RIMA
bermaksud bunyi akhir suku kata pada tempat yang bersetentang antara dua baris atau lebih daripada dua baris dalam puisi
terdiri daripada rima awal, rima dalam, dan rima akhir
2)ASONANSI
merupakan pengulangan bunyi vokal yang sama daiam baris-baris sajak
contohnya: pengulangan vokal u dalam baris Kerana aku penyair kupenuhi hidupku
3)ALITERASI
bermaksud pengulangan bunyi konsonan yang sama daiam baris sajak
contohnya: pengulangan konsonan m daiam baris Memacu menghimpun kekuatan
4)PENGULANGAN/REPITISI
berlaku pada kata, ungkapan, baris, atau rangkap yang diulang daiam sajak
a)anafora - pengulangan kata pada awal baris secara berurutan. Contohnya: Tambah mengimbau sorotan kitab MUHAMMAD! Tambah mengimbau sorotan Kitab ESA!
b)responsi – pengulangan kata di tengah baris. Contoh: Bila diikat ia berjalan,
Bila dibuka ia berhenti
c)epifora - pengulangan kata pada akhir baris. Contohnya: ...di pundakku ...had sepiku
d)pengulangan baris - pengulangan baris yang sama.
5)PERLAMBANGAN/SIMBOLIK
merupakan kata-kata yang digunakan untuk menerangkan
sesuatu benda, keadaan, atau peristiwa yang membawa maksud
yang lain atau maknanya lebih mendalam
contohnya: senja melambangkan usia tua, pagi melambangkan usia muda
1)RIMA
bermaksud bunyi akhir suku kata pada tempat yang bersetentang antara dua baris atau lebih daripada dua baris dalam puisi
terdiri daripada rima awal, rima dalam, dan rima akhir
2)ASONANSI
merupakan pengulangan bunyi vokal yang sama daiam baris-baris sajak
contohnya: pengulangan vokal u dalam baris Kerana aku penyair kupenuhi hidupku
3)ALITERASI
bermaksud pengulangan bunyi konsonan yang sama daiam baris sajak
contohnya: pengulangan konsonan m daiam baris Memacu menghimpun kekuatan
4)PENGULANGAN/REPITISI
berlaku pada kata, ungkapan, baris, atau rangkap yang diulang daiam sajak
a)anafora - pengulangan kata pada awal baris secara berurutan. Contohnya: Tambah mengimbau sorotan kitab MUHAMMAD! Tambah mengimbau sorotan Kitab ESA!
b)responsi – pengulangan kata di tengah baris. Contoh: Bila diikat ia berjalan,
Bila dibuka ia berhenti
c)epifora - pengulangan kata pada akhir baris. Contohnya: ...di pundakku ...had sepiku
d)pengulangan baris - pengulangan baris yang sama.
5)PERLAMBANGAN/SIMBOLIK
merupakan kata-kata yang digunakan untuk menerangkan
sesuatu benda, keadaan, atau peristiwa yang membawa maksud
yang lain atau maknanya lebih mendalam
contohnya: senja melambangkan usia tua, pagi melambangkan usia muda
ASPEK KAJIAN SASTERA/KOMSAS (6)
GAYA BAHASA
1)DIKSI
bermaksud pemilihan dan penyusunan kata-kata oleh pengarang daiam karyanya
harus memperlihatkan kesesuaian kata yang dipilih dengan tema dan persoalan, latar, watak, dan mesej
2)AYAT
merujuk kepada cara pengarang membina dan menyusun ayat daiam karyanya, misalnya ayat pendek dan ayat panjang
3)PERSONIFIKASI
dikenal juga sebagai perorangan atau penginsanan (membawa maksud tindakan pengarang memberikan sifat manusia, sama ada dari segi perasaan, perwatakan, atau tindak-tanduk kepada benda-benda mati, binatang, idea, atau hal-hal yang abstrak)
contohnya: ...matahari pagi bangkit daripada selimut gunung, benaknya mendandan sejuta persoalan
4)SIMILE
merupakan perbandingan menggunakan kata-kata seperti, bak, umpama, ibarat, dan sebagainya • contohnya: Yang daunnya macam pedang tu?
5)METAFORA
a)merupakan perbandingan yang menggunakan kata konkrit (boleh dihitung) dengan kata abstrak (tidak boleh dihitung) • contohnya: perahu duka, ladang kesabaran
b)merupakan perbandingan secara terus atau langsung tanpa menggunakan kata-kata seperti, bak, umpama, ibarat, dan sebagainya • contohnya: samudera hampa, lautan fikiran
6)HIPERBOLA
merupakan sejenis bahasa kiasan untuk menyatakan sesuatu secara berlebih-lebihan daripada maksud yang sebenarnya
contohnya: seribu lautan sanggup direnangi
7)SINKOPE/SINKOF
bermaksud penyingkatan perkataan • contohnya: "Apa dah jadi ni?"
8)PARADOKS
Pernyataan yang bertentangan tetapi ada kebenarannya
Contoh: dalam kesepian di tengah ramai
9)INVERSI
Pembalikan susunan kata
Contoh: sihat badan wajah berseri
(sepatutnya badan sihat wajah berseri)
10)IRONI
Kiasan yang menyatakan makna yang bertentangan dengan maksud berolok-olok
Contoh: Pandai sungguh kamu semua ini,tanda pangkah lebih banyak
daripada tanda yang betul.
1)DIKSI
bermaksud pemilihan dan penyusunan kata-kata oleh pengarang daiam karyanya
harus memperlihatkan kesesuaian kata yang dipilih dengan tema dan persoalan, latar, watak, dan mesej
2)AYAT
merujuk kepada cara pengarang membina dan menyusun ayat daiam karyanya, misalnya ayat pendek dan ayat panjang
3)PERSONIFIKASI
dikenal juga sebagai perorangan atau penginsanan (membawa maksud tindakan pengarang memberikan sifat manusia, sama ada dari segi perasaan, perwatakan, atau tindak-tanduk kepada benda-benda mati, binatang, idea, atau hal-hal yang abstrak)
contohnya: ...matahari pagi bangkit daripada selimut gunung, benaknya mendandan sejuta persoalan
4)SIMILE
merupakan perbandingan menggunakan kata-kata seperti, bak, umpama, ibarat, dan sebagainya • contohnya: Yang daunnya macam pedang tu?
5)METAFORA
a)merupakan perbandingan yang menggunakan kata konkrit (boleh dihitung) dengan kata abstrak (tidak boleh dihitung) • contohnya: perahu duka, ladang kesabaran
b)merupakan perbandingan secara terus atau langsung tanpa menggunakan kata-kata seperti, bak, umpama, ibarat, dan sebagainya • contohnya: samudera hampa, lautan fikiran
6)HIPERBOLA
merupakan sejenis bahasa kiasan untuk menyatakan sesuatu secara berlebih-lebihan daripada maksud yang sebenarnya
contohnya: seribu lautan sanggup direnangi
7)SINKOPE/SINKOF
bermaksud penyingkatan perkataan • contohnya: "Apa dah jadi ni?"
8)PARADOKS
Pernyataan yang bertentangan tetapi ada kebenarannya
Contoh: dalam kesepian di tengah ramai
9)INVERSI
Pembalikan susunan kata
Contoh: sihat badan wajah berseri
(sepatutnya badan sihat wajah berseri)
10)IRONI
Kiasan yang menyatakan makna yang bertentangan dengan maksud berolok-olok
Contoh: Pandai sungguh kamu semua ini,tanda pangkah lebih banyak
daripada tanda yang betul.
Jumaat, 2 Oktober 2009
JAWAPAN LATIHAN TATABAHASA(Khusus untuk Kelas 3 Anggerik dan 3 Melor)
Praktis 7
Latihan A
1. C
2. D
3. A
4. C
5. D
6. A
7. B
8. D
Latihan B
1. D
2. B
3. A
4. C
Latihan C
1. C
2. D
3. B
4. A
5. D
6. C
7. A
8. B
Praktis 9
Latihan A
1. b
2. b
3. a
4. b
5. a
6. a
7. b
8. a
Latihan B
1. B
2. D
3. C
4. C
Praktis 10
Latihan A
1. Siapakah yang terpilih memenangi peraduan menulis cerpen itu?
2. Apakah yang kamu lakukan terhadap kanak-kanak itu?
3. Puan Aliahlah yang memasak bubur jagung itu.
4. Setiap pelajar mesti mematuhi peraturan sekolah.
5. Beberapa kawasan mengalami gangguan bekalan air.
6. Tidak ada sekali pun kesalahan yang dilakukan oleh pemimpin itu.
7. Yang manakah yang salah?
8. Yang turut menghadiri majlis itu ialah Datuk Marzuki.
Latihan B
1. C
2. B
3. B
4. D
5. A
6. D
Latihan A
1. C
2. D
3. A
4. C
5. D
6. A
7. B
8. D
Latihan B
1. D
2. B
3. A
4. C
Latihan C
1. C
2. D
3. B
4. A
5. D
6. C
7. A
8. B
Praktis 9
Latihan A
1. b
2. b
3. a
4. b
5. a
6. a
7. b
8. a
Latihan B
1. B
2. D
3. C
4. C
Praktis 10
Latihan A
1. Siapakah yang terpilih memenangi peraduan menulis cerpen itu?
2. Apakah yang kamu lakukan terhadap kanak-kanak itu?
3. Puan Aliahlah yang memasak bubur jagung itu.
4. Setiap pelajar mesti mematuhi peraturan sekolah.
5. Beberapa kawasan mengalami gangguan bekalan air.
6. Tidak ada sekali pun kesalahan yang dilakukan oleh pemimpin itu.
7. Yang manakah yang salah?
8. Yang turut menghadiri majlis itu ialah Datuk Marzuki.
Latihan B
1. C
2. B
3. B
4. D
5. A
6. D
LATIHAN INTENSIF PMR(KARANGAN 2009)
Cikgu berharap pelajar-pelajar tidak terlalu bergantung kepada soalan-soalan ramalan.
RAMALAN 2009(RESPONS TERBUKA/RANGSANGAN)
1)Gejala buli semakin berleluasa mutakhir ini. Jelaskan peranan
ibu bapa menangani gejala buli ini.
ATAU
Kebelakangan ini gejala buli sering berlaku di sekolah-sekolah.
Huraikan langkah-langkah yang boleh diambil bagi mengatasi
masalah ini.
2)Bangunan bersejarah yang terdapat di Malaysia merupakan salah
satu daripada khazanah negara yang amat bernilai.Bincangkan
usaha-usaha untuk memelihara dan memulihara bangunan bersejarah ini.
3)Tempat-tempat menarik di negara kita telah dapat membantu
meningkatkan industri pelancongan. Huraikan langkah-langkah untuk
mempopularkan tempat-tempat yang menarik di negara kita.
4)Kepentingan menguasai pelbagai bahasa amat dititikberatkan dalam
diri seseorang pelajar sejajar dengan perkembangan ilmu sains dan teknologi.Kemukakan pendapat anda.
5)Semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat pada hari ini kian
terhakis.Huraikan langkah-langkah yang dapat dilakukan untuk memupuk
semangat kejiranan.
6)Hampir setiap hari media massa membuat liputan tentang peningkatan
kadar kemalangan jalan raya. Cadangkan langkah-langkah yang boleh
diambil bagi menanganinya.
7)Huraikan langkah - langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai
kegiatan kokurikulum.
ATAU
Kebaikan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum
ATAU
Punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar.
9)Kesihatan merupakan suatu aspek yang harus dititikberatkan oleh
masyarakat demi kelangsungan hidup. Namun, berita tentang pelbagai
penyakit berjangkit yang melanda sesebuah kawasan yang sering
menghiasi dada-dada akhbar menimbulkan banyak persoalan. Pada
pendapat anda, apakah punca-punca yang menyebabkan masyarakat
menghidap penyakit?
ATAU
Pada pendapat anda,apakah langkah-langkah yang boleh diambil
bagi mengatasi masalah ini?
RAMALAN 2009(RESPONS TERBUKA/RANGSANGAN)
1)Gejala buli semakin berleluasa mutakhir ini. Jelaskan peranan
ibu bapa menangani gejala buli ini.
ATAU
Kebelakangan ini gejala buli sering berlaku di sekolah-sekolah.
Huraikan langkah-langkah yang boleh diambil bagi mengatasi
masalah ini.
2)Bangunan bersejarah yang terdapat di Malaysia merupakan salah
satu daripada khazanah negara yang amat bernilai.Bincangkan
usaha-usaha untuk memelihara dan memulihara bangunan bersejarah ini.
3)Tempat-tempat menarik di negara kita telah dapat membantu
meningkatkan industri pelancongan. Huraikan langkah-langkah untuk
mempopularkan tempat-tempat yang menarik di negara kita.
4)Kepentingan menguasai pelbagai bahasa amat dititikberatkan dalam
diri seseorang pelajar sejajar dengan perkembangan ilmu sains dan teknologi.Kemukakan pendapat anda.
5)Semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat pada hari ini kian
terhakis.Huraikan langkah-langkah yang dapat dilakukan untuk memupuk
semangat kejiranan.
6)Hampir setiap hari media massa membuat liputan tentang peningkatan
kadar kemalangan jalan raya. Cadangkan langkah-langkah yang boleh
diambil bagi menanganinya.
7)Huraikan langkah - langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai
kegiatan kokurikulum.
ATAU
Kebaikan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum
ATAU
Punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar.
9)Kesihatan merupakan suatu aspek yang harus dititikberatkan oleh
masyarakat demi kelangsungan hidup. Namun, berita tentang pelbagai
penyakit berjangkit yang melanda sesebuah kawasan yang sering
menghiasi dada-dada akhbar menimbulkan banyak persoalan. Pada
pendapat anda, apakah punca-punca yang menyebabkan masyarakat
menghidap penyakit?
ATAU
Pada pendapat anda,apakah langkah-langkah yang boleh diambil
bagi mengatasi masalah ini?
Khamis, 1 Oktober 2009
LAWAK BILIK GURU(20)
Cikgu Salwa baru saja memulakan pekerjaan barunya sebagai seorang guru kaunseling di sebuah sekolah.Dia sangat bersemangat untuk memberikan nasihat kepada pelajar-pelajar di sekolah itu.
Pada masa rehat,dia melihat seorang pelajar yang sedang berdiri seorang diri di hujung padang sedangkan kawan-kawangnya yang lain asyik bermain di tengah-tengah padang mengejar bola antara satu sama lain.
Salwa cuba mendekati pelajar itu dan bertanya apakah dia ada sebarang masalah.Pelajar itu menjawab bahawa keadaannya baik saja.Mendengarkan jawapannya itu, Salwa berlalu meninggalkannya.
Beberapa minit kemudian Salwa memerhatikan lagi pelajar itu masih bersendirian di tempat yang sama. Salwa kini yakin bahawa pelajar ini sebenarnya mempunyai masalah.
Lalu sekali lagi Salwa mendekati pelajar itu dan berkata dengan penuh kelembutan.
Cikgu Salwa:Mahu kalau cikgu temankan?
Pelajar:Boleh juga!
Merasakan bahawa pendekatannya belum berhasil, Salwa bertanya lagi.
Cikgu Salwa:Kenapa awak masih berdiri seorang diri di sini?
Pelajar:Laa..Kan saya penjaga gol cikgu.(jawab pelajar itu dengan penuh kehairanan)
Cikgu Salwa:+&%$#@(menyumpah di dalam hati)
Pengajaran:Selidik dulu sebelum bertindak.
Pada masa rehat,dia melihat seorang pelajar yang sedang berdiri seorang diri di hujung padang sedangkan kawan-kawangnya yang lain asyik bermain di tengah-tengah padang mengejar bola antara satu sama lain.
Salwa cuba mendekati pelajar itu dan bertanya apakah dia ada sebarang masalah.Pelajar itu menjawab bahawa keadaannya baik saja.Mendengarkan jawapannya itu, Salwa berlalu meninggalkannya.
Beberapa minit kemudian Salwa memerhatikan lagi pelajar itu masih bersendirian di tempat yang sama. Salwa kini yakin bahawa pelajar ini sebenarnya mempunyai masalah.
Lalu sekali lagi Salwa mendekati pelajar itu dan berkata dengan penuh kelembutan.
Cikgu Salwa:Mahu kalau cikgu temankan?
Pelajar:Boleh juga!
Merasakan bahawa pendekatannya belum berhasil, Salwa bertanya lagi.
Cikgu Salwa:Kenapa awak masih berdiri seorang diri di sini?
Pelajar:Laa..Kan saya penjaga gol cikgu.(jawab pelajar itu dengan penuh kehairanan)
Cikgu Salwa:+&%$#@(menyumpah di dalam hati)
Pengajaran:Selidik dulu sebelum bertindak.
Langgan:
Catatan (Atom)