Rabu, 18 November 2009

CONTOH 21-KARANGAN PENDAPAT

Punca-punca Pengambilan Dadah dalam Kalangan Remaja.Bincangkan.

Dalam menjalani arus globalisasi masa ini, kita sering didedahkan di media massa tentang pengambilan najis dadah dalam kalangan remaja. Perkara yang menjadi persoalan kepada kita adalah mengapakah hal sedemikian makin kerap berlaku? Persoalan demi persoalan sentiasa menghantui benak kita semua.Apakah yang menyebabkan generasi pewaris bangsa ini cenderung untuk melakukan perbuatan yang terkutuk ini?

Antara punca yang dikenal pasti ialah naluri ingin tahu dan suka mencuba yang terbit dalam diri remaja itu sendiri.Hal ini berlaku demikian kerana para remaja yang berdarah panas ini bersikap pantang dicabar dan sentiasa menyahut cabaran daripada rakan-rakan mereka walaupun cabaran itu berunsurkan perkara yang negatif.Lantaran itu, mereka akan mencuba najis dadah jika dicabar oleh rakan-rakan mereka untuk mengambilnya.Tamsilnya,mereka akan berasa seronok dan gembira sekiranya cabaran yang diajukan oleh rakan mereka berjaya disahut.Oleh itu, naluri ingin tahu yang keterlaluan sememangnya mendatangkan keburukan sekiranya tidak berjaya dikawal oleh para remaja.

Selain itu,kekurangan perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa juga merupakan penyebab gejala ini berlaku. Hal ini berlaku demikian kerana sikap ibu bapa yang sentiasa sibuk mengejar keduniaan sehingga mengabaikan tanggungjawab kepada anak-anak.Natijahnya, anak-anak akan berasa disisihkan oleh ibu bapa mereka.Anak-anak yang dahagakan perhatian dan kasih sayang ini, akhirnya akan berasa bosan dan mencari ketenangan dengan berhibur dengan kawan-kawan di luar rumah lalu terjebak dengan najis dadah ini.Oleh itu,ibu bapa perlulah mencurahkan sepenuh kasih sayang kepada anak-anak mereka agar gejala ini dapat dihalang sebelum berlaku.

Bukan itu sahaja,sikap anggota masyarakat yang lepas tangan juga mendorong kepada gejala yang tidak sihat ini. Hal ini berlaku demikian kerana tanpa teguran dan tindakan daripada orang ramai, mereka akan beranggapan tindakan mereka mendapat lampu hijau daripada orang di sekeliling mereka.Dengan ini, mereka akan tidak teragak-agak untuk melibatkan diri mereka dengan najis dadah ini. Tamsilnya,penduduk di sesuatu komuniti tidak memberitahu pihak berkuasa walaupun kegiatan negatif itu berlaku di depan mata mereka. Justeru, masyarakat perlulah bersikap lebih cakna dan tidak bersikap ’bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing’.

Konklusinya, jelaslah bahawa terdapat banyak punca yang mendorong kepada gejala yang negatif ini. Oleh itu, pihak sekolah khususnya perlulah mengadakan kempen kesedaran mengenai bahaya dadah dalam kalangan pelajar sekolah.Sekiranya semua pihak memainkan peranan masing-masing, sudah pasti masalah ini akan dapat diatasi dengan berkesan.Sememangnya, langlah-langkah yang proaktif perlulah diambil bagi menyekat penularan dadah dalam kalangan remaja ini.

Diadaptasi daripada karangan Farah Adibah Karim 3 Anggerik 2009.

64 ulasan:

  1. Karangan Pendapat Kena Ada 5 rangkap Kah

    BalasPadam
  2. izinkan saya untuk copy artikel ini.. :)

    BalasPadam
  3. minta izin utk copy krgn ni...

    BalasPadam
  4. Terbaiklah!!! Ayat untk pendahuluannya memang sedap macam mana nk buat pendahuluan yg mcm ni ek..tak pandailah sya buat mcm tu.

    BalasPadam
  5. izinkan saya copy karangan :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. izinkan saya copy karangan yang terbaik ini ???

      Padam
  6. izinkan saya menyalin karangan ini... :D

    BalasPadam
  7. terbaik la karangan ni...

    BalasPadam
  8. izinkan saya menyalin karangan ini...

    BalasPadam
  9. izinkan saya untuk menyalin karangan tersebut

    BalasPadam
  10. izinkan saya menyalin karangan ini.. terima kasih

    BalasPadam
  11. izinkan saya menyalin karangan ini.. terima kasih

    BalasPadam
  12. sila izinkan saya menyalin karangan ini...terima kasih^^

    BalasPadam
  13. izinkan saya untuk copy karangan ini..

    BalasPadam
  14. izinkan saya copy karangan ini ..

    BalasPadam
  15. Karangan ini sangat bagus,penanda wacanya pon ok,(^_^)

    BalasPadam
  16. izinkan saya copy karangan ini...

    BalasPadam
  17. Izinkan Saya Menyalin Karangan

    BalasPadam
  18. Izinkan saya menyalin karangan ini

    BalasPadam
  19. minta izin utk copy karangan ini...terima kasih

    BalasPadam
  20. meletoplah karangan ni... Ana minta izin nk copy.... trima kasih

    BalasPadam
  21. minta izin utk copy karangan ini...

    BalasPadam
  22. minta izin copy..tq

    BalasPadam
  23. izinkan saya nak copy tq

    BalasPadam
  24. izinkn sye copy krngn ni

    BalasPadam
  25. izinkn sye copy krngn ni

    BalasPadam
  26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  27. Assalamualikm,izinkan saya copy karangan yang terbaik ini.Tq

    BalasPadam
  28. izinkan saya utk salin karangaini......

    BalasPadam
  29. izinkan saya utk copy essay ini...tq:)

    BalasPadam
  30. Mintak izin copy

    BalasPadam
  31. minta izin copy sebagai rujukan

    BalasPadam
  32. izinkan sy copy karangan utk sbgai rujukan

    BalasPadam
  33. Nice.. tp saye x bace pun x"DDDDD

    BalasPadam
  34. izinkan saya salin karangan ini

    BalasPadam
  35. sila izin kan saya copy karangan ini

    BalasPadam
  36. brape patah perkataan karangan ini?

    BalasPadam
  37. izinkan saya untuk copy karangan ini

    BalasPadam
  38. izin kn sye untk copy karangan ini

    BalasPadam
  39. minta izin untuk copy karangan ini.....

    BalasPadam
  40. minta izin untuk copy karangan ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. izinkan saya copy karangan ini

      Padam
  41. Assalamualaikum...
    Izinkan saya copy karangan ni...
    Terima kasih...

    BalasPadam
  42. izinkan saya copy karangan ini..terima kasih..

    BalasPadam
  43. Assalamualaikum...mohon keizinan utk copy karangan ini..terima kasih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..trima ksh atas keizinan..Moga dpermudah sgala urusan cgu...

      Padam
  44. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  45. wahhh!!! nk copy..

    BalasPadam
  46. IZINKAN SAYA COPY

    BalasPadam
  47. Wah bagus lah karangan nih... Izinkan saya nak copy eh.. 😍

    BalasPadam
  48. Izinkan saya untuk copy contoh karangan ini

    BalasPadam
  49. izinkan saya untuk copy karangan ini

    BalasPadam
  50. izinkan saya utk copy karangan ini terima kasih

    BalasPadam
  51. izinkan saya copy karangan tersebut..terima kasihh:)

    BalasPadam
  52. minta izin untuk copy karangan ini

    BalasPadam