Sabtu, 8 Mei 2010

KARANGAN RANGSANGAN(DENGGI)





Huraikan cara-cara untuk mengelakkan demam denggi di negara kita.

Demam denggi merupakan salah satu musuh utama negara yang telah membunuh ramai manusia di negara kita. Pelbagai langkah boleh diambil untuk mengelakkan serangan penyakit berbahaya ini.

Antara kaedah yang boleh dilakukan adalah dengan membersihkan kawasan tempat tinggal masing-masing.Tamsilnya, kita boleh menanam bekas-bekas takungan yang tidak digunakan.Oleh itu,nyamuk tidak akan dapat membiak di dalam bekas-bekas tersebut kerana telah dimusnahkan atau ditanam.

Selain itu,kita boleh membubuh racun di dalam bekas-bekas takungan air.Racun seperti Abate dapat mengelakkan nyamuk bertelur di situ. Oleh itu, nyamuk akan terhalang daripada membiak.

Seterusnya kita hendaklah mengelakkan diri daripada digigit nyamuk. Tamsilnya, kita boleh menggunakan kelambu semasa tidur pada waktu malam. Hal ini dapat mengelakkan kita daripada terkena gigitan dan dijangkiti virus denggi.

Konklusinya, semua pihak perlu bekerjasama menangani masalah ini. Pihak yang berkenaan perlu mengadakan kempen kesedaran secara besar-besaran bagi memberi kesedaran kepada orang ramai tentang bahaya penyakit ini.

25 ulasan:

  1. agak simpel but padat dengan isi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul Betul Betul

      Padam
  2. Bagus! Dengan karangan ini,saya dapat 5A.Tq

    BalasPadam
  3. ringkas jew tpi ok.

    BalasPadam
  4. terlalu ringkas...ermmm....tak cukup isi...but oklah....

    BalasPadam
  5. karangan nie bagus sangat...

    BalasPadam
  6. karangan ini sungguh teruk.macam karangan alien je aku tengok

    BalasPadam
  7. karangan yang menarik..

    BalasPadam
  8. Karangan yang #MENARIK#:)))

    BalasPadam
  9. saya nak karangan ini sangat pendek. kalau saya tulis karangan ini tak boleh dapat a lah.

    BalasPadam
  10. karangan ini sangat ok laa..

    BalasPadam
  11. eeee! karangan apa ni? tiada huraian langsung! kalau tulis karangan ni mesti dapat 0

    BalasPadam
  12. simplenyaa ! tadakk huraian lgsung ?

    BalasPadam
  13. 2222222222222222222

    BalasPadam
  14. karangan ini senang je.......

    BalasPadam
  15. karangan ini simpel

    BalasPadam
  16. nak mintak kebenaran untuk copy karangan ini ,,, bole tak ?

    BalasPadam
  17. aq buat untuk kerja skolah dpt 12/30 ... :'( ... x membantu sangat langsung ...

    BalasPadam
  18. nape? pendek sangat. tak cukup isi lah

    BalasPadam
  19. x mantap lg

    BalasPadam