Sabtu, 19 Mei 2012

Karangan Peribahasa :Air dicencang Takkan Putus.


Aku dilahirkan dalam keluarga yang serba sederhana dan sempurna. Aku merupakan anak yang ketiga dalam keluargaku. Walau bagaimanapun, dalam diam-diam aku amat mencemburui akan kakakku yang lebih tua dua tahun daripadaku.
            Setiap hari aku pasti akan bergaduh dengan kakakku walaupun disebabkan hal yang tidak seberapa. Aku amat mencemburui kakakku, Fatin disebabkan kepintarannya dalam pelajaran. Hal ini demikian kerana aku sering mendapat keputusan yang buruk dalam peperiksaan. Tambahan pula aku sememangnya malas mengulang kaji pelajaran dan berat mulut untuk bertanya kepada guru.
Kakakku pula seorang yang rajin belajar dan menjadi murid kesayangan guru-guru kerana sikapnya yang mesra dengan mereka di sekolah.Ibu bapaku juga lebih menyayangi dia berbanding dengan aku.Aku berasa begitu tersisih sekali dengan sikap mereka berdua kepadaku.
Di rumah, apabila tiba waktu membuat sarapan pagi atau makan malam, aku akan selalu disuruh oleh ibuku untuk menolongnya memasak di dapur. Kakakku langsung tidak disuruh oleh ibuku dengan alasan dia sentiasa sibuk mengulang kaji pelajaran di dalam biliknya.Aku sentiasa merungut di dalam hati. Aku merasakan layanan yang diberi oleh ibu dan ayahku tidak adil.
Apabila keputusan Sijil Pelajaran Malaysia diumumkan, aku tidak terkejut apabila mengetahui dia mendapat keputusan 10A berbanding dengan aku yang hanya mendapat 5A sahaja dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang lalu.Aku langsung tidak berasa gembira atas kejayaannya.
Beberapa bulan kemudian, kakakku mendapat tawaran belajar dalam jurusan perubatan di sebuah universiti di Mesir. Kakakku dapat melihat riak mukaku yang tidak menyukai akan dirinya. Tanpa kusangka, kakakku mengucapkan terima kasih kepadaku kerana telah membantu ayah dan ibuku menjaga dirinya ketika menjalani pembedahan beberapa tahun yang lalu.Dia seterusnya memberi kata-kata perangsang kepadaku untuk lebih berjaya pada masa hadapan.
Aku menitiskan air mata apabila mengetahui yang sebenarnya kakakku amat menyayangi akan diriku. Aku memohon maaf  kepada kakakku atas sikapku yang mencemburui dan memusuhinya selama ini. Kakakku juga menyatakan kepadaku supaya jangan mencemburui pencapaiannya kerana sebenarnya dia juga cemburu akan kerajinanku membantu ibu dan ayahku di rumah selama ini. Akhirnya, hubungan antara aku dan kakakku semakin erat bak kata pepatah air dicencang takkan putus.
           
Hasil nukilan: Muhammad Adli Haziq 3 Dahlia 2012

60 ulasan:

  1. SALIN la balik dkt Mic. Word ke.. kalau dah xleh copy :3

    BalasPadam
  2. brape ratus ayat die?

    BalasPadam
  3. saya nak copy tau -- :3

    BalasPadam
  4. thanks...banyak membantu saya membuat karangan dengan lebih bagus....

    BalasPadam
  5. tq..dh siap pun homework...

    BalasPadam
  6. thanks..........

    BalasPadam
  7. terima kasih :)

    BalasPadam
  8. nak copy boleh tak??

    BalasPadam
  9. nk copy juge ye~

    BalasPadam
  10. saya nk copy boleh?

    BalasPadam
  11. saya nk copy boleh?

    BalasPadam
  12. kopi o satu!!

    BalasPadam
  13. yes...siap jgk homework aku

    BalasPadam
  14. tq dah siap kerja rumah!!!

    BalasPadam
  15. x de yg lain ke?

    BalasPadam
  16. Wei..korang ni meniru untuk siapkan kerja rumah ke??cari bahan??:/

    BalasPadam
  17. nak mnta kbnran untuk copy karangan nie boleh??

    BalasPadam
  18. nak copy untuk buat kerja sekolah bleyh ?

    BalasPadam
  19. NAK COPY BLEYH

    BalasPadam
  20. nak copy..

    BalasPadam
  21. pls sya nak copy nie

    BalasPadam
  22. Hiihii... Dpt idea da.. TQ yahh..!!

    BalasPadam
  23. nak copy leh

    BalasPadam
  24. Senangnye copy je...tapi mase exam x leh copy :D

    BalasPadam
  25. thnkyou so much !! finally, dpt jugak idea cmne nak wat krngan peribahsa.. smoga ALLAH membalas jasa baik anda :D

    BalasPadam
  26. Siap pun homwek nsb baik ade bnda ni tq hehe;p

    BalasPadam
  27. saya nak copy boleh???

    BalasPadam
  28. nak copy boleh

    BalasPadam
  29. http://www.garena.my/

    BalasPadam
  30. nak copy boleh???

    BalasPadam
  31. trimas.....memberi banyk idea

    BalasPadam
  32. Saya mohon izin nak copy ? boleh ?

    BalasPadam
  33. nak copy ! nak copy ! please ... esk PBS tjuk ni..

    BalasPadam
  34. izinkan saya copy karangan yang power ni. thank.

    BalasPadam
  35. nak copy boleh? thank

    BalasPadam