Tema
Novel ini bertemakan cabaran dan tanggungjawab seorang pelajar dalam menjalankan tugas
sebagai seorang pengawas. Tema ini dijelmakan melalui watak utama, Badri yang
menempuh pelbagai cabaran sepanjang menjalankan tugas sebagai pengawas sekolah
yang belum pernah disandang sejak zaman persekolahannya.
Persoalan
Ibu bapa yang mementingkan kerjaya menyebabkan anak-anak
terlibat dalam gejala sosial.
Contoh: Shahrul yang kurang mendapat perhatian daripada ibu bapanya telah
terlibat dalam masalah disiplin sekolah dan bercampur dengan kumpulan motor.
ii.
Kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anak.
Contoh: Encik Tan memohon kepada pengetua
supaya Meng Kong ditempatkan di
asrama sekolah supaya anaknya berdisiplin dan berjaya dalam peperiksaan.
iii.
Hasad dengki dalam persahabatan.
Contoh: Shahrul mengarahkan Kumar memasukkan dua kotak rokok ke dalam beg
sekolah Meng Kong supaya Meng Kong dibuang dari asrama.
iv.
Tanggungjawab terhadap
tugas.
Contoh: Badri sebagai seorang pengawas terus merujuk Cikgu Jailani sekiranya
pelajar terlibat dalam kes disiplin walaupun melibatkan kawannya sendiri Jamil.
v.
Semangat kerjasama dalam menyelesaikan masalah.
Contoh: Siew Mei memberikan maklumat kepada Badri tentang penglibatan Shahrul
dan rakan-rakannya dalam penjualan telefon bimbit secara ansuran kepada pelajar
di sekolahnya.
vi.
Sikap gigih golongan pelajar untuk mendapatkan kejayaan
dalam peperiksaan.
Contoh: Badri, Siew Mei dan Taufik mengadakan belajar berkumpulan dan akhirnya
berjaya memperoleh keputusan 9A dan 7A dalam Sijil Pelajaran Malaysia.
vii.
Buruk sangka dalam kalangan pelajar.
Contoh: Shahrul, Kumar, Jamil dan Meng Kong bersangka buruk terhadap Badri
sehingga menyimbahkan air ketika Badri berada di dalam tandas sekolah.
viii.
Gejala lumba haram dalam kalangan remaja.
Contoh: Shahrul dan Aziz terlibat dalam perlumbaan haram sehingga hampir
ditangkap oleh pihak polis.
ix.
Berdikari untuk mendapatkan pengalaman bekerja.
Contoh: Badri dan Taufik bekerja sambilan di resort bapa saudara Badri
sementara menunggu keputusan SPM.
x.
Perpaduan kaum.
Contoh: Badri, Siew Mei,Taufik dan Kumar belajar bersama-sama walaupun mereka
berlainan agama dan bangsa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan