Jumaat, 1 Jun 2012

Novel Bukan Duniaku


Tema

Ketabahan hati seorang remaja lelaki dalam menempuh liku-liku kehidupan setelah terperangkap dalam sindiket haram. Halim tabah menempuh dugaan hidup di ibu kota setelah dia termasuk dalam perangkap Abang Joe. Halim tabah meneruskan kehidupan dengan bekerja sebagai pencuci kereta walaupun Abang Joe tidak membayar sebarang upah kepadanya.

Persoalan
1.Kesengsaraan hidup remaja yang menjadi yang menjadi mangsa kumpulan sindiket haram. Halim dan rakan-rakannya hidup terkongkong dan terseksa. Abang Joe telah mengarahkan konco-konconya supaya sentiasa mengawasi tindakan Halim dan rakan-rakannya. Sesiapa yang ingkar akan arahan Abang Joe akan dipukul oleh konco-konco Abang Joe.

2.Kekesalan remaja yang bertindak mengikut kata hati. 
Halim amat kesal atas tindakannya lari dari rumah semata-mata kerana berkecil hati apabila ayah dan ibunya terlupa akan hari jadinya. Sikap terburu-buru Halim itu telah membawa musibah kepadanya.

3.Sikap golongan yang tidak bertanggungjawab yang sanggup mengambil kesempatan atas kelemahan orang lain demi kepentingan diri. 
Abang Joe telah memperdayakan Halim dan rakan-rakannya supaya tinggal dengannya. Dia memukul dan mengugut mereka supaya melakukan kerja-kerja haram seperti menjaga petak letak kereta dan mencuci kereta tanpa membayar sebarang upah kepada mereka.

4.Semangat setiakawan yang tinggi. 
Saleh sanggup menemani Halim berjumpa dengan Abang Joe kerana dia bimbang akan keselamatan kawan baiknya itu. Saleh tidak meninggalkan Halim sendirian walaupun dia dipukul oleh konco-konco Abang Joe.

5.Kebijaksanaan seorang pegawai polis dalam menyiasat kes jenayah.
 Fariz bijak menyembunyikan identitinya dalam menyiasat kes Abang Joe. Dia memberitahu Halim kononnya dia seorang kerani di sebuah syarikat swasta supaya identitinya yang sebenar tidak terbongkar. Dia sering pergi ke tempat Halim bekerja untuk mengintip kegiatan Abang Joe dan konco-konconya.

6.Peranan pihak berkuasa dalam menangani kes-kes jenayah. 
Anggota polis yang diketuai oleh Fariz telah memberkas Abang Joe dan konco-konconya yang melakukan kegiatan jenayah seperti mengedar dadah, memeras ugut, dan sebagainya.
  

18 ulasan:

  1. x fhm la,abis 2 saleh camne

    BalasPadam
  2. Mohon beri kebenaran untuk menyalin

    BalasPadam
  3. mohon kebenaran utk menyalin...

    BalasPadam
  4. mohon kebenaran untuk menyalin tolongla.........

    BalasPadam
  5. mohon kebenaran untuk menyalin

    BalasPadam
  6. tolonglah bagi kebenaran untuk menyalin


    BalasPadam
  7. mohon kebenaran nk salin

    BalasPadam
  8. Minta kebenaran nak salin

    BalasPadam
  9. mohon untuk menyalin

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. nohon untuk menyalin

    BalasPadam
  12. mohon untuk menyalin

    BalasPadam
  13. mohon untuk meyalin

    BalasPadam
  14. mohon kebenaran nak salin,, terima kasih !!

    BalasPadam
  15. mohon kebenaran nak salin,, terima kasih !!

    BalasPadam