Khamis, 3 Julai 2014

Karangan Ulasan - Punca Kemalangan Jalan raya



Belakangan ini sering berlaku kemalangan di negara kita. Antara punca utama kemalangan tersebut adalah disebabkan kecuaian pemandu. Tamsilnya, terdapat pemandu yang memandu kenderaan sambil menggunakan telefon bimbit. Selain itu, kenderaan yang tidak diselenggara dengan baik akan menyebabkan berlakunya kerosakan pada kenderaan tersebut.Sebagai contoh, terdapat pemilik kenderaan yang masih menggunakan tayar yang haus dan tidak menggantikannya dengan tayar yang baru.Seterusnya, keadaan jalan raya yang tidak diselenggara dengan baik juga menyebabkan kenderaan tidak dapat dikawal dengan baik hingga menyebabkan kemalangan. Akhir sekali, faktor kelemahan penguatkuasaan seperti lambat menjejaki mereka yang sering melanggar  peraturan jalan raya menyumbang kepada peningkatan kemalangan di jalan raya.

                                                                                                     100 patah perkataan

*Warna merah tersurat. Yang tidak diwarnakan tersirat.

174 ulasan:

  1. Balasan
    1. tamsil maksudnya contoh awek blh boleh gunakan ini dalam karangan ,ulasan :)

      Padam
    2. maksud dia lebih kurang kiasan ataupun ibarat

      Padam
    3. BOLEH SAYA SALIN KARANGAN NI BOLOEH KE

      Padam
    4. boleh saya copy karanga ni boleh

      Padam
    5. boleh sya salin

      Padam
    6. Boleh sya tiru ulasan ini??

      Padam
    7. boleh saya salin

      Padam
    8. Tidak perlu kesimpulan?

      Padam
    9. Kau diam bodo

      Padam
  2. ape maksud tasmilll????
    :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tamsil bermaksud contoh ayat dalam karangan

      Padam
    2. tamsilnya bermaksud misalnya.

      Padam
    3. Kalau ayat tu lebih dari seratus boleh ke?.. kalau macam tu saye tiru lah ulasan ini untuk upsr . Terima kasih

      Padam
    4. bababananana

      Padam
  3. Kesimpulan mmg x de ehh dlm karangan ulasan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh tambah...lgi dramatis ayat...dan tambahan patah perkataan

      Padam
  4. Alhamdulillah Tq..

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah,tq
    #One_Owner

    BalasPadam
  6. SAYA NAK COPY.TQ

    BalasPadam
  7. saya minta izin untuk copy, thanks!

    BalasPadam
  8. saya minta izin utk copy,Thanks

    BalasPadam
  9. Btw Lan cau la nk minta kebenaran bagai

    BalasPadam
  10. nk copy boleh?

    BalasPadam
  11. maksud tamsil ialah seperti , ibarat atau misalan

    BalasPadam
  12. Balasan
    1. Awat mulut hg krg ajar sgt

      Padam
  13. MOHON 'COPY'. TK

    BalasPadam
  14. Tak dapat apa2 pun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lain kali buat sendiri .tak payah nk judge hasil usaha seseorang

      Padam
  15. saya nak copy . tq :)

    BalasPadam
  16. kenapa tak boleh copy? izinkan saya copy

    BalasPadam
  17. Lek ah ..Jgn mrh2 tanya pon x boleh ker???? APA AH!!!!!

    BalasPadam
  18. Kalu saya tak copy tak pa ka? Id Wechat: ikkah 02_ alif

    BalasPadam
  19. sye nak copy...THANKS

    BalasPadam
  20. Copy ehh thanks .

    BalasPadam
  21. mnta copy ye

    BalasPadam
  22. mohon kongsi. terim kasih.

    BalasPadam
  23. minta copy tq

    BalasPadam
  24. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  25. saya nk copy bleh

    BalasPadam
  26. nk copy boleh

    BalasPadam
  27. minta copy blh????

    BalasPadam
  28. nk copy bleh x

    BalasPadam
  29. nk copy bleh x

    BalasPadam
  30. nk copy bleh x

    BalasPadam
  31. blh copy x???

    BalasPadam
  32. Tak boleh doh

    BalasPadam
  33. minta salin copy

    BalasPadam
  34. saya murid pt3 ; saya boleh tiru karangan anda.

    BalasPadam
  35. saya nak copy bleh.... just untuk ambik kefahaman aje

    BalasPadam
  36. apa itu tersurat...dan apa itu tersirat....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tersurat:
      Yang kita x nampk
      Tersirat :
      Yg kita nampak....
      Rasanya mcm tu kot....

      Padam
  37. minta kebenaran untuk copy

    BalasPadam
  38. minta kebenaran please.harap memberi kerja sama thanks.):

    BalasPadam
  39. baguss,,meningkatkan pelajaran pelajar

    BalasPadam
  40. Mintak copy ye!!air milo tak nak

    BalasPadam
  41. mohon copy ya sbb nak ajar thn 6 2016 UPSR format baharu

    BalasPadam
  42. Mintak izin nk copy tau ����

    BalasPadam
  43. BOLE COPY X???

    BalasPadam
  44. Ulasan lain x de ehhh

    BalasPadam
  45. minta salin ya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saye minta izin untuk copy and salin.. TQ

      Padam
  46. minta izin utk copy..tq

    BalasPadam
  47. minta izin saya nak copy

    BalasPadam
  48. minta izin nak copy boleh tak ?

    BalasPadam
  49. boleh saya salin ?

    BalasPadam
  50. can i copy???

    BalasPadam
  51. bolehkan saya salin untuk bahan rujukan ?

    BalasPadam
  52. Boleh saya print?.Cikgu saya suruh sya print karangan jenis ulasan.

    BalasPadam
  53. Maksud tamsil ialah macm misalan,contoh,persamaan,umpama dan lain-lain

    BalasPadam
  54. Maksud tamsil ialah macm misalan,contoh,persamaan,umpama dan lain-lain

    BalasPadam
  55. tq....sgt membantu saye...utk buat ulasan format UPSR 2016..

    BalasPadam
  56. seriously??? i need to copy this... for pt3!!! pleaseeeeee

    BalasPadam
  57. saya nak tiru ulasan ini tq

    BalasPadam
  58. wei kau bodoh ke ape...HAHAHAH

    BalasPadam
  59. Program Kelab Tunas Saintis Muda

    BalasPadam
  60. saya nak copy ulasan ini

    BalasPadam
  61. u guys are fucktard

    BalasPadam
  62. Setakat bolehlah...

    BalasPadam
  63. Ulasan bahan bahan yang dibaca oleh masyarakat malaysia

    BalasPadam
  64. izin kan saya copy boleh tak saya nak buat kerja sekolah please!!!!!!

    BalasPadam
  65. izinkan saya pleas!!!!

    BalasPadam
  66. boleh tak saya nak copy sebab nak buat kerja sekolah

    BalasPadam
  67. Saya minta izin untuk copy ya. TQ.

    BalasPadam
  68. obesiti di malaysia mengikut kaum

    BalasPadam
  69. saya minta izin untuk copy untuk bahasa melayu sekolah.terimakasih.

    BalasPadam
  70. tak ada ke Sistem Pengangkutan Di Malaysia

    BalasPadam
  71. Isi tersurat at least kene ade brpe ehh? Tq

    BalasPadam
  72. saya copy ye

    BalasPadam
  73. saya copy atau salin ye SEEBAB SAYA DAH NAK PEPERIKSAAN.

    BalasPadam
  74. saya nak copy. terima kasih...

    BalasPadam
  75. huh lembab..ulasan yamg paling teruk

    BalasPadam