Ahad, 13 September 2009

CONTOH PENGEMBANGAN ISI (12)

Masalah kanak-kanak hilang daripada jagaan ibu bapa mereka sering dipaparkan di media massa sejak akhir-akhir ini.Berikan pendapat anda cara untuk mencegah kejadian ini daripada berlaku.

A1)Antara cara yang boleh dilakukan ialah melatih anak-anak supaya tidak mudah mempercayai dan mengikut orang yang tidak dikenali.
(Apa)

A2)Hal ini berlaku demikian kerana,kebanyakan anak-anak pada masa ini mudah termakan pujuk oleh mereka yang sememangnya sedang mencari mangsa untuk tujuan yang tidak baik.
(Mengapa)

A3)Dengan ini, kanak-kanak akan lebih berwaspada sekiranya ada individu yang ingin mengambil kesempatan ke atas diri mereka.
(Kesan)

A4)Tamsilnya, ibu bapa boleh mengajar anak-anak mereka cara untuk menolak permintaan individu yang tidak mereka kenali atau menjerit sekiranya dipaksa untuk mengikut individu tersebut.
(Contoh)

A5)Sememangnya kaedah ini perlu diterapkan oleh ibu bapa kepada anak-anak mereka sebagai langkah berjaga-jaga persis kata mutiara beringat sebelum kena,berjimat sebelum habis.
(Penegasan)

PERENGGAN LENGKAP

Antara cara yang boleh dilakukan ialah melatih anak-anak supaya tidak mudah mempercayai dan mengikut orang yang tidak dikenali.Hal ini berlaku demikian kerana,kebanyakan anak-anak pada masa ini mudah termakan pujuk oleh mereka yang sememangnya sedang mencari mangsa untuk tujuan yang tidak baik.Dengan ini, kanak-kanak akan lebih berwaspada sekiranya ada individu yang ingin mengambil kesempatan ke atas diri mereka.Tamsilnya, ibu bapa boleh mengajar anak-anak mereka cara untuk menolak permintaan individu yang tidak mereka kenali atau menjerit sekiranya dipaksa untuk mengikut individu tersebut.Sememangnya kaedah ini perlu diterapkan oleh ibu bapa kepada anak-anak mereka sebagai langkah berjaga-jaga persis kata mutiara beringat sebelum kena,berjimat sebelum habis.

95 patah perkataan

Cadangan isi:
i. Memasang kamera litar tertutup (cctv) di tempat-tempat strategik tumpuan
awam.
ii. Ibu bapa sentiasa mengawasi pergerakan anak-anak ketika berada di kawasan
tumpuan orang ramai.
iii. Ibu bapa mengajar anak-anak menyebut namanya sendiri dengan lengkap
dan alamat tempat tinggal.
iv. Tidak membenarkan anak-anak keluar ke mana-mana secara bersendirian.
v. Ibu bapa sentiasa mengawasi anak-anak ketika bermain di tempat
permainan kanak-kanak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan