Khamis, 17 September 2009

CONTOH PENGEMBANGAN ISI (14)

Penggangguran dalam kalangan siswazah pada masa ini semakin meningkat. Terdapat pelbagai faktor yang dikenal pasti menjadi punca pengangguran ini.
Berikan pendapat anda tentang faktor-faktor yang menyebabkan pengangguran ini berlaku.

A1)Antara punca yang dikenalpasti adalah kerana terdapat sesetengah daripada kalangan sisawazah ini yang terlalu memilih pekerjaan.
(Apa)

A2)Hal ini berlaku demikian kerana mereka tidak mahu atau malu untuk melakukan pekerjaan yang tidak setaraf dengan kelulusan yang mereka miliki seolah-olah mereka lupa kepada pepatah ‘ular yang menyusur akan tidak akan hilang bisanya’.
(Mengapa)

A3)Dengan ini, mereka lebih rela menganggur daripada memohon pekerjaan yang lebih rendah kelayakannya walaupun terdapat kekosongan pada sektor pekerjaan tersebut.
(Kesan)

A4)Sebagai contoh, mereka hanya memandang sepi tawaran pekerjaan yang dipaparkan di akhbar-akhbar sekiranya jawatan yang ingin mereka mahukan tiada disenaraikan dalam iklan tersebut.
(Contoh)

A5)Sikap memilih pekerjaan ini sudah pasti akan menyebabkan masalah pengangguran dalam kalangan mereka akan terus meningkat dari tahun ke tahun.
(Penegasan)

PERENGGAN LENGKAP

Antara punca yang dikenalpasti adalah kerana terdapat sesetengah daripada kalangan sisawazah ini yang terlalu memilih pekerjaan.Hal ini berlaku demikian kerana mereka tidak mahu atau malu untuk melakukan pekerjaan yang tidak setaraf dengan kelulusan yang mereka miliki seolah-olah mereka lupa kepada pepatah ular yang menyusur akan tidak akan hilang bisanya.Dengan ini, mereka lebih rela menganggur daripada memohon pekerjaan yang lebih rendah kelayakannya walaupun terdapat kekosongan pada sektor pekerjaan tersebut.Sebagai contoh, mereka hanya memandang sepi tawaran pekerjaan yang dipaparkan di akhbar-akhbar sekiranya jawatan yang ingin mereka pohon tiada disenaraikan dalam iklan tersebut.Sikap memilih pekerjaan ini sudah pasti akan menyebabkan masalah pengangguran dalam kalangan mereka akan terus meningkat dari tahun ke tahun.

90 patah perkataan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan