Isnin, 14 September 2009

CONTOH PENGEMBANGAN ISI (13)

Penggunaan kenderaan awam merupakan langkah yang boleh diambil untuk menangani masalah kesesakan lalu lintas terutamanya di bandar-bandar besar.
Pada pendapat anda, bagaimanakah cara yang berkesan untuk menggalakkan orang ramai menggunakan kenderaan awam?

A1)Selain itu, tambang kenderaan awam hendaklah jauh lebih rendah daripada kos pengangkutan yang lain.
(Apa)

A2)Hal ini berlaku demikian kerana pada masa ini tambang kenderaan awam dan pengangkutan yang lain tidak jauh perbezaannya.
(Mengapa)

A3)Lantaran itu, sudah tentu orang ramai akan tertarik untuk menggunakan kenderaan awam kerana kosnya yang lebih murah berbanding dengan pengangkutan yang lain.
(Kesan)

A4)Tamsilnya,tambang bas yang dikenakan hendaklah separuh daripada kos yang ditanggung oleh pengguna sekiranya mereka menggunakan kenderaan persendirian.
(Contoh)

A5)Sekiranya langkah ini direalisasikan,sudah tentu akan berlaku peningkatan yang ketara dalam pengunaan kenderaan awam di bandar-bandar besar di negara kita.
(Penegasan)

PERENGGAN LENGKAP

Selain itu, tambang kenderaan awam hendaklah jauh lebih rendah daripada kos pengangkutan yang lain.Hal ini berlaku demikian kerana pada masa ini tambang kenderaan awam dan pengangkutan yang lain tidak jauh perbezaannya.Lantaran itu, sudah tentu orang ramai akan tertarik untuk menggunakan kenderaan awam kerana kosnya yang lebih murah berbanding dengan pengangkutan yang lain.Tamsilnya,tambang bas yang dikenakan hendaklah separuh daripada kos yang ditanggung oleh pengguna sekiranya mereka menggunakan kenderaan persendirian.Sekiranya langkah ini direalisasikan,sudah tentu akan berlaku peningkatan yang ketara dalam pengunaan kenderaan awam di bandar-bandar besar di negara kita.

80 patah perkataan

Cadangan isi lain:
1.Sistem pengurusan yang cekap –jadual perjalanan
2.Bayaran letak kenderaan yang tinggi ke atas kenderaan persendirian
3.Kempen melalui media massa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan