Ahad, 24 Januari 2010

CONTOH PENGEMBANGAN ISI (20)

BANYAK PELAJAR PADA MASA INI SUKA BEKERJA SAMBIL BELAJAR TERUTAMA PADA WAKTU CUTI PERSEKOLAHAN. PADA PENDAPAT ANDA, WAJARKAH TINDAKAN MEREKA ITU?

(Sambungan Perenggan ke-4)(Teknik AMBCP)

A1)Bukan itu sahaja, pelajar yang bekerja sambil belajar terutamanya pada cuti persekolahan juga akan dapat membina sikap berdikari dalam diri mereka.

A2)Hal ini berlaku demikian kerana pelajar-pelajar yang bekerja sambil belajar ini akan merasai pengalaman bekerja dan berusaha mencari wang hasil usaha mereka sendiri.

A3)Impaknya, sikap berdikari yang terbit dalam diri pelajar-pelajar yang bekerja sambil belajar terutamanya sewaktu cuti persekolahan ini akan menjadikan mereka sentiasa berusaha mendapatkan sesuatu tanpa bergantung harap kepada orang lain.

A4)Tamsilnya, jika pelajar tersebut berkeinginan untuk mendapatkan sesuatu barang, mereka akan bekerja untuk mendapatkan wang dan mereka boleh membeli barang tersebut tanpa menggunakan wang ibu bapa mereka.

A5)Oleh itu, sikap berdikari dapat dipupuk dalam diri generasi muda masa ini yang mengambil inisiatif untuk bekerja sambil belajar terutamanya pada waktu cuti persekolahan .

PERENGGAN LENGKAP

Bukan itu sahaja, pelajar yang bekerja sambil belajar terutamanya pada cuti persekolahan juga akan dapat membina sikap berdikari dalam diri mereka.
Hal ini berlaku demikian kerana pelajar-pelajar yang bekerja sambil belajar ini akan merasai pengalaman bekerja dan berusaha mencari wang hasil usaha mereka sendiri.Impaknya, sikap berdikari yang terbit dalam diri pelajar-pelajar yang bekerja sambil belajar terutamanya sewaktu cuti persekolahan ini akan menjadikan mereka sentiasa berusaha mendapatkan sesuatu tanpa bergantung harap kepada orang lain.Tamsilnya, jika pelajar tersebut berkeinginan untuk mendapatkan sesuatu barang, mereka akan bekerja untuk mendapatkan wang dan mereka boleh membeli barang tersebut tanpa menggunakan wang ibu bapa mereka.Oleh itu, sikap berdikari dapat dipupuk dalam diri generasi muda masa ini yang mengambil inisiatif untuk bekerja sambil belajar terutamanya pada waktu cuti persekolahan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan