Ahad, 11 Oktober 2009

CONTOH PENGEMBANGAN ISI (16)

Penggunaan kad kredit banyak memberi kesan kepada masyarakat. Bincangkan pernyataan ini.

Perenggan 1

A1)Antara kesan buruk yang ditimbulkan akibat daripada penggunaan kad kredit ialah mendorong pengguna untuk menjadi boros dalam berbelanja.
(Apa)

A2)Hal ini berlaku demikian kerana pengguna boleh berbelanja melebihi pendapatan yang mereka ada dengan menggunakan kad kredit ini.
(Mengapa)

A3)Dengan ini, pengguna akan tergoda untuk membeli sesuatu barang walaupun mereka tahu sebenarnya mereka tidak mampu berbuat demikian dengan pendapatan yang mereka ada seperti kata pepatah gajah berak besar,kancil pun hendak berak besar,akhirnya mati kebebangan.
(Kesan)

A4)Sebagai contoh,terdapat pengguna kad kredit ini yang membeli barangan yang berjenama dan mahal di luar kemampuan mereka kerana mengamalkan sikap biar papa,asal bergaya.
(Contoh)

A5)Sememangnya jelaslah bahawa penggunaan kad kredit mendorong pengguna boros semasa berbelanja.
(Penegasan)

PERENGGAN LENGKAP

Antara kesan buruk yang ditimbulkan akibat daripada penggunaan kad kredit ialah mendorong pengguna untuk menjadi boros dalam berbelanja.Hal ini berlaku demikian kerana pengguna boleh berbelanja melebihi pendapatan yang mereka ada dengan menggunakan kad kredit ini.Dengan ini, pengguna akan tergoda untuk membeli sesuatu barang walaupun mereka tahu sebenarnya mereka tidak mampu berbuat demikian dengan pendapatan yang mereka ada seperti kata pepatah gajah berak besar,kancil pun hendak berak besar,akhirnya mati kebebangan.Sebagai contoh,terdapat pengguna kad kredit ini yang membeli barangan yang berjenama dan mahal di luar kemampuan mereka kerana mengamalkan sikap biar papa,asal bergaya.Sememangnya jelaslah bahawa penggunaan kad kredit mendorong pengguna boros semasa berbelanja.

95 patah perkataan




Perenggan 2

A1)Walaupun begitu, penggunaan kad kredit dapat mengelakkan pengguna daripada terpaksa membawa wang yang banyak dalam sesuatu masa.

A2)Hal ini berlaku demikian kerana pengguna hanya perlu membawa sekeping kad untuk tujuan transaksi.

A3)Lantaran itu, risiko untuk dirompak atau diragut oleh penjenayah dapat dielakkan kerana pengguna tidak mempunyai wang tunai di tangan mereka.

A4)Tamsilnya, pihak pembiaya kad kredit boleh memberikan pinjaman sehingga berpuluh-puluh ribu ringgit kepada pengguna bergantung kepada pendapatan pemiliknya.

A5)Sesungguhnya dengan penggunaan kad kredit ini akan memberi kesenangan kepada pengguna untuk bergerak bebas ke mana-mana sahaja tanpa membawa wang tunai yang banyak di dalam poket mereka.

PERENGGAN LENGKAP

Walaupun begitu, penggunaan kad kredit dapat mengelakkan pengguna daripada terpaksa membawa wang yang banyak dalam sesuatu masa.Hal ini berlaku demikian kerana pengguna hanya perlu membawa sekeping kad untuk tujuan transaksi. Lantaran itu, risiko untuk dirompak atau diragut oleh penjenayah dapat dielakkan kerana pengguna tidak mempunyai wang tunai di tangan mereka.Tamsilnya, pihak pembiaya kad kredit boleh memberikan pinjaman sehingga berpuluh-puluh ribu ringgit kepada pengguna bergantung kepada pendapatan pemiliknya.Sesungguhnya dengan penggunaan kad kredit ini akan memberi kesenangan kepada pengguna untuk bergerak bebas ke mana-mana sahaja tanpa membawa wang tunai yang banyak di dalam poket mereka.

93 patah perkataan

2 ulasan: