Selasa, 13 Oktober 2009

SOALAN KARANGAN(NO.5)PERIBAHASA PMR 2009(TEKNIK HURAIAN)

SOALAN:Peribahasa ‘Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’ menasihati kita supaya sentiasa berusaha untuk mencapai sesuatu tujuan. Tulis sebuah karangan berdasarkan peribahasa itu.

‘Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’.Ungkapan peribahasa ini selalu diucapkan oleh masyarakat Melayu ketika merancang sesuatu usaha. Peribahasa ini bermaksud bahawa kalau seseorang itu mempunyai impian, dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya.

Jika diteliti pada maksud peribahasa ini,pengertiannya amat mendalam sekali. Seseorang itu diberi keyakinan bahawa cita-citanya akan dapat dicapai melalui usaha yang gigih.Justeru, seseorang itu mestilah berani menempuh sebarang cabaran dan halangan sebelum menikmati sesuatu hasil.

Sehubungan dengan itu, jika seseorang yang bercita-cita untuk menjadi doktor tidak akan dapat mencapai cita-citanya jika dia tidak belajar dengan tekun. Cita-citanya ini akan menjadi seperti angan-angan Mat Jenin. Oleh yang demikian, usaha itu adalah penting bagi mencapai cita-cita tersebut persis kata mutiara ‘Usaha itu tangga kejayaan’.

Ada kalanya juga peribahasa ini diucapkan sebagai suatu sindiran. Sindiran ini bertujuan menyedarkan seseorang itu tanpa menyakitkan hatinya. Seseorang yang memahami maksud peribahasa ini akan segera menyedari kesilapan dirinya dan berusaha untuk memperbaiki kesilapan dirinya.

Selain peribahasa ini, terdapat beberapa lagi peribahasa lain yang mempunyai pengertian yang sama juga. Tamsilnya, peribahasa ‘Hati hendak, semua jadi’, ‘Kalau hendak seribu daya, kalau tak mahu seribu dalih’ dan ‘Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya’.

Konklusinya, setiap individu mestilah berusaha untuk memperoleh apa yang mereka hajati. Kita tidak boleh hanya berpeluk tubuh sahaja. Hal ini berlaku demikian kerana tanpa usaha ibarat mengharapkan buah yang takkan gugur untuk selama-lamanya.

225 patah perkataan

56 ulasan:

  1. terima kasih kerana karangan yang saya cari mudah dapat kerana kamu.haaaaa

    BalasPadam
  2. karangan ini sangat baik

    BalasPadam
  3. saya nak krgn ni..huhu

    BalasPadam
  4. this karangan is like shit like pure Malays... the blady bitches who think they r suck a hell of a great!

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro, go to school , take english class and learn how to spell 'aight mate?

      Padam
  5. karangan ini penuh dengan kata2 yg dramatis....teerima kasih kepada penulis blog ini..kerana telah meringankan beban sya

    BalasPadam
  6. saya nak copy boleh tak

    BalasPadam
  7. WE LOVE MALASIA IS AWESOME

    BalasPadam
  8. saya nak copy boleh?? terima kasih :D

    BalasPadam
  9. saya copy oke. thank you

    BalasPadam
  10. syasya berkata ...
    saye copy au :D
    tankz yo :)

    BalasPadam
  11. saya nk copy bole
    tankz

    BalasPadam
  12. saya nak copy boleh? thanks.

    BalasPadam
  13. nk copy bole x??
    nk buad keje..
    plisss

    BalasPadam
  14. saya mmng suka karangan ini...

    BalasPadam
  15. terima kasih =>

    BalasPadam
  16. nk copy .......blehh?

    BalasPadam
  17. SAYA NAK COPY BOLEH KE?

    BalasPadam
  18. saya nak copy karangan ini .....boleh ke???

    BalasPadam
  19. klik kat mouse sebelah kanan, buat banyak kali... nanti boleh copy

    BalasPadam
  20. nak c0py bley..??

    BalasPadam
  21. izinkan saya copy...

    BalasPadam
  22. karangan yang bagus

    BalasPadam
  23. terima kasih, karangan awak mantap :)

    BalasPadam
  24. Terima kasih kerana mengizinkan saya membaca dan menciplak

    BalasPadam
  25. gaya bahasa menarik , minta izin untuk meng-copy ..

    BalasPadam
  26. tenx..very very much.. i like the language

    BalasPadam
  27. banyak kau takde otak ke?!!! gunalah otak sendirI!!!!!Copy jew

    BalasPadam
  28. nak kata otak kat lutut tak,otak ko kat bawah kaki kan! sebab tu takleh guna!hahahaha!

    BalasPadam
  29. This is very good,i love it!

    BalasPadam
  30. you're not suppose to said like that akmal and atas die tu!!!

    BalasPadam
  31. saya nk copy bolehx

    BalasPadam
  32. minta izin nak copy...

    BalasPadam
  33. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  34. minta izin utk copy........

    BalasPadam
  35. KARANGAN ITU VERY NICE ! ! ! ! ! !

    BalasPadam
  36. nak copy.....thanks

    BalasPadam
  37. nak copy .terima kasih.

    BalasPadam
  38. saya nak copy... tq

    BalasPadam
  39. Thx 4 this essay....Helps a lot

    BalasPadam
  40. nk copy.. thnk

    BalasPadam
  41. Nk copy... thanks

    BalasPadam