Ahad, 11 Oktober 2009

SOALAN PMR 2009:KERTAS 2 (BAHAGIAN D:NOVEL)

Persoalan

Kasih sayang antara ahli keluarga
Tragedi Empat Disember
Rajah di atas menunjukkan persoalan yang terdapat dalam novel-novel tersebut.
Berdasarkan satu daripada novel di atas,berikan tiga contoh peristiwa yang dapat menggambarkan persoalan yang dinyatakan.

Cadangan Jawapan

Novel yang saya kaji dalam tingkatan 2 ialah Tragedi Empat Disember.Antara persoalan yang ditonjolkan dalam novel ini ialah kasih sayang antara ahli keluarga.

Dalam novel ini,keluarga Encik Razali digambarkan amat mesra dan akrab ketika minum petang bersama ahli keluarganya.Mereka bergurau senda dan bergelak ketawa apabila bercerita.

Selain itu, kasih sayang juga jelas terlihat melalui keprihatinan yang diperlihatkan oleh DSP Yazid terhadap Puan Katijah dan anak-anak buahnya.DSP Yazid telah berusaha untuk mendapatkan maklumat tentang abangnya dan melancarkan gerakan untuk mencari anak saudaranya,Azam yang hilang tanpa sebarang berita.

Di samping itu, kasih sayang terhadap ahli keluarga juga ditonjolkan melalui peristiwa ahli keluarga mangsa nahas kapal terbang telah datang dari jauh dan berkumpul di Hotel Gentre untuk mengetahui perkembangan lanjut nahas yang melibatkan orang yang mereka sayangi.

1 ulasan: