Khamis, 4 Februari 2010

Hari Anugerah Kecemerlangan

Soalan:Baru-baru ini sekolah anda telah menganjurkan “Hari Kecemerlangan Pelajar”. Pada hari itu, pihak sekolah telah mengadakan pameran dan persembahan pentas untuk orang ramai yang hadir. Gambarkan suasana tersebut.
________________________________________

15 Oktober 2009 merupakan tarikh yang tidak mudah dilupakan oleh semua warga SMK Dang Anum.Hal ini demikian kerana pada hari tersebut telah diadakan Hari Kecemerlangan Pelajar. Hari itu memang dinanti-nantikan oleh semua pelajar dan ibu bapa terutamanya yang terlibat dengan upacara penerimaan sijil penghargaan. Lagipun, para guru dan pelajar sudah menghabiskan kira-kira dua minggu untuk persediaan dan latihan.

Pada pagi itu para pelajar berkumpul di tapak perhimpunan untuk mendengar pesanan dan arahan terakhir daipada pengetua dan guru-guru yang menjadi ketua dalam bahagian-bahagian tertentu seperti bahagian persembahan, penganugerahan hadiah dan cendera hati, keselamatan, pameran, dan sebagainya. Sesuatu yang menarik pada hari itu ialah semua guru lelaki memakai baju Melayu yang lengkap dengan songkok dan sampin termasuk guru-guru bukan Melayu. Sementara itu guru-guru perempuan kelihatan segak dengan pakaian baju kurung dan ada juga yang berkebaya labuh

Kira-kira pada pukul 8.30 pagi, para tetamu kelihatan mula masuk ke kawasan sekolah dan mereka disambut dengan senyuman mesra oleh barisan pengawas yang sedia menunggu di pintu utama sekolah dan para pelawat diberikan sebuah buku program untuk acara pada hari itu. Terdapat juga para penyambut tetamu yang kelihatan mengiringi pelawat sehingga ke pintu masuk dewan tempat majlis gemilang itu diadakan. Pada tahun ini sambutan daripada ibu bapa sangat menggalakkan sehingga dewan yang seluas empat ukuran kelas itu kelihatan penuh.

Antara tetamu yang diundang pada hari tersebut termasuklah Pengarah Pendidikan Negeri, Pegawai Pendidikan Daerah Jasin, pengetua-pengetua, dan beberapa orang wakil PIBG. Ketibaan Pengarah Pendidikan itu telah disambut oleh pasukan kompang sekolah dan beliau juga diberikan penghormatan untuk memeriksa barisan hormat oleh pasukan kadet tentera sekolah yang kelihatan kemas dengan uniform mereka yang serba hijau dan memakai topi hitam berjambul merah. Upacara itu tamat dengan nyanyian lagu Negaraku dan selepas itu beliau diiringi oleh pengetua masuk ke dalam dewan.

Tuan Pengetua SMKDA telah menyampaikan ucapan dan memberikan laporan yang berupa kemajuan akademik dan kokurikulum di sekolah ini diikuti dengan ucapan daripada wakil PIBG dan akhir sekali ucapan daripada Pengarah Pendidikan Negeri Melaka. Seterusnya dewan menjadi lebih meriah dengan tepukan yang diberikan kepada para pelajar yang mendapat anugerah cemerlang pada hari itu. Tepukan yang kuat diberikan kepada pelajar yang diumumkan sebagai tokoh pelajar pada tahun ini kerana berjaya memperoleh keputusan akademik yang baik dan aktif pula dalam bidang sukan, badan beruniform serta kelab.

Ketika pelawat serta tetamu berpindah ke dewan makan asrama, pelajar-pelajar yang mengambil bahagian untuk acara persembahan sudahpun bersedia di atas pentas. Para tetamu kelihatan kagum dan terpukau oleh persembahan lagu-lagu yang disampaikan kumpulan koir sekolah dan diiringi pula dengan permainan muzik oleh anggota-anggota band SMKDA yang kelihatan segak bergaya dengan uniform mereka yang berwarna merah dan putih. Mereka telah mempersembahkan lagu-lagu yang segar dan telah berjaya menceriakan majlis makan tersebut. Para tetamu juga kelihatan tidak kering gusi apabila menonton sketsa komedi yang dipersembahkan oleh Pasukan Pengakap Sekolah. Kemuncak acara persembahan itu ialah nyanyian solo daripada pemenang Juara Bakat Seni Suara SMKDA 2009 yang memiliki suara seakan-akan penyanyi terkenal Siti Nurhaliza. Para tetamu kelihatan tidak bergerak daripada tempat duduk masing-masing sehingga acara persembahan diumumkan tamat dan mereka dijemput untuk pergi ke ruangan pameran yang diadakan di makmal sains.

Para tetamu kelihatan kagum dengan pameran sains yang diadakan pada hari itu. Kebanyakan pelawat ingin mencuba sendiri beberapa alat dan radas sains yang dipamerkan itu dan hampir semua tetamu tidak melepaskan peluang untuk bergambar dengan menggunakan kamera yang dibuat sendiri oleh beberapa orang pelajar daripada Persatuan Sains dan Matematik SMKDA.

Apabila semua tetamu pulang, keadaan kembali tenang dan para guru mengadakan sesi bergambar untuk dimuatkan ke dalam majalah sekolah. Hari Anugerah Kecemerlangan pada tahun ini merupakan hari yang paling gemilang dalam sejarah SMKDA.

46 ulasan:

  1. karangan ni dapat bantu saya wat kerja.

    BalasPadam
  2. x de ke Catatan Hari Anugerah Cemerlang utk murid sekolah rendah? tq..

    BalasPadam
  3. karangan yg diulas sangat menarik saya sukakan karangan ini...tq...^_^

    BalasPadam
  4. saya suka..saya suka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mane ade angry bird: saye suka,saya suka...
      Itu, UPIN N IPIN....: Mei2..

      Padam
  5. knp x blh salin lol:p

    BalasPadam
  6. x geti aje ke noob

    BalasPadam
  7. knape x leh copy erk..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. stuju sgt2x.Tak leh a nak copy leceh tul.

      Padam
  8. emm,entahlah mesti diorang nak suruh tengok jer kut......heheheheher x5

    BalasPadam
  9. kenapa karangan nie tak boleh nak copy???cikgu sekolah saya suruh cari karangan yang berkaitan dengan tajuk nie tapi kenapa tak kasi copy???cikgu saya suruh copy and paste lepas tu print and tampal dalam buku karangan!!!!!

    TOLONGLAH BENARKAN SAYA COPY KALAU TAK MEMANG LA LAMAN WEB NIE BANGANG!!!!!!!!

    BalasPadam
  10. saya suka.... terima kasih !!!

    BalasPadam
  11. cinta irdina sofea jessica16 Februari 2013 pada 11:02 PTG

    x de kew karangan cereka tentang hari anugerah cemerlang..... tapi x pe sye suke karangan nie.... <__> :)

    BalasPadam
  12. motif xbg copy??? semak jaaa... xmembantu lagsug

    BalasPadam
  13. bgus.....kreatif

    BalasPadam
  14. assalamualaikum.....boleh x sy nk copy & paste karangan ni?

    BalasPadam
  15. tuan / puan boleh saya copy & paste karangan ini?

    BalasPadam
  16. izinkan saya copy.. :)

    BalasPadam
  17. izin kan la saya copy saya nk belajar ni....

    BalasPadam
  18. izinkan saya copy...hi.hi.hi. tapi saya nak macam format catatan. sorry.tq.....

    BalasPadam
  19. print screen jelah kalao tak reti copy, pe susah .. by the way, krgan ni bagus ..

    BalasPadam
  20. caner ni x leh nak copy 4 PMR.nak study pown susah,nak print pown susah.Hish:(

    BalasPadam
  21. Bolehkah saya salin karangan ini?

    BalasPadam
  22. bolehkah saya salin karangan ini??

    BalasPadam
  23. karangan ni jalan ceritanya best

    BalasPadam
  24. karangan ini membolehkan kita mahir dalam BM .... terima kasih ye..........

    BalasPadam
  25. boleh saya salin karangan ni ... tolong lah.........

    BalasPadam
  26. bla bla bla...langsung x best

    BalasPadam
  27. karangan best tapi tak giler

    BalasPadam
  28. bkpe x leh copy?

    BalasPadam
  29. nak copy karangan ni ley tak..nak wat keja kusus sejarah...hrp maklum...erima kasih

    BalasPadam
  30. izinkan saya copyyyy

    BalasPadam
  31. okay latu x leh copy....kalau boleh copy mesti ramai yang tiru or print.....org ni buat sebagai rujukan je...dier nak kita usaha buat sendiri la kot tu...

    BalasPadam
  32. Saya suka karangan ni trima kasih

    BalasPadam
  33. warna perkataan terlalu gelap susah nak tengok

    BalasPadam