Sabtu, 6 Oktober 2012

Menyemaikan Sikap Berbudi Bahasa dalam Kalangan Masyarakat


Menyemaikan Sikap Berbudi Bahasa dalam Kalangan Masyarakat

            Sikap berbudi bahasa merupakan suatu elemen penting dalam usaha melahirkan masyarakat yang harmoni dan penyayang. Terdapat pelbagai usaha yang boleh dilakukan bagi menyemaikan sikap berbudi bahasa dalam kalangan masayarakat.

Kita perlulah menggunakan bahasa yang bertatasusila. Hal ini kerana penggunaan bahasa yang sedemikian akan dapat memberikan imej yang baik kepada penuturnya.

Selain itu, kita seharusnya  mengucapkan salam apabila bertemu dengan sesiapa sahaja sama ada kita mengenalinya atau tidak. Dengan ini, hubungan silaturahim dapat dieratkan tanpa mengira bangsa mahupun agama.

            Dalam pada itu, kita juga janganlah meninggikan suara apabila bercakap dengan orang yang lebih tua daripada kita.Tamsilnya, kita hendaklah bertutur dengan sopan ketika berbicara dengan ibu bapa kita.

            Konklusinya, jika semua individu mengamalkan sikap yang terpuji ini, sudah tentu misi untuk melahirkan masyarakat yang berbudi bahasa akan terlaksana.
            

5 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  2. terima kasih byk2.dapat buat homework senang sikit tajuk sebijik sama

    BalasPadam
  3. waa tajuk hmwk ni. .thanks!!hehehe

    BalasPadam
  4. Wow!!! Tiz iz really x'cellent.. I couldn't believe my eyez..TQ sooo much coz it really helpz me 4my h/work especially...the quest in my h/work n d quest in tiz blog really suitz it!
    I'm a PMR student at SMK Taman Semarak,Nilai...

    BalasPadam
  5. Cn I get a copy 4m here......they said suppose 2 get permit 1st????

    BalasPadam