Ahad, 23 Ogos 2009

CONTOH 19-KARANGAN PERIBAHASA

Tuliskan sebuah cerita berdasarkan peribahasa Sesal Dahulu Pendapatan, Sesal Kemudian Tiada Berguna.


“Jason!Mak dan ayah hendak pergi berjumpa pelanggan di Hotel Hilton. Wang saku RM100 ada di dalam laci meja!”jerit ayah dan ibu Jason. Begitulah kehidupan harian Jason. Setiap hari dia disuakan dengan kemewahan materialistik. Walaupun begitu, hidupnya tidak pernah berasa bahagia. Rasa kecewa dan kesunyiannya dilampiaskan kepada jalan yang salah seperti berlumba motor haram dan merayau-rayau di pasar raya lantaran kesibukan ibu bapanya yang mengejar habuan duniawi.

Pada suatu hari, ketika Jason merayau-rayau di pasar raya, dia terlanggar seorang gadis yang sedang sarat memegang beg plastik.“Oh,maaf.Saya tak sengaja,”kata gadis tersebut. Kemarahan Jason yang membuak-buak tadi hilang dibawa angin lalu selepas mendengar suara lunak gadis tersebut. “Eh,tak apalah. Lagipun saya yang salah. Nama saya Jason.Siapa nama awak?”kata Jason sambil menghulurkan tangan.“Nama saya Clara,”balas gadis itu sambil tersenyum.

Sejak hari itu, mereka semakin rapat bagai merpati dua sejoli. Bibit-bibit cinta mula mekar di hati mereka. Oleh sebab Clara terlalu menyayangi Jason, dia selalu menasihati Jason supaya menghentikan tabiat suka berlumba itu tetapi Jason tidak mengendahkannya. Nasihatnya itu bagai mencurah air ke daun keladi.

Suatu hari,Jason merancang untuk memberi kejutan kepada Clara semasa menyambut hari lahirnya yang ke-17 tahun. Pada fikiran Jason, Clara perlu dibawa ke tempat perlumbaan haram untuk merasai pengalaman berlumba, bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta. Hati Clara berdegup kencang apabila Jason membawanya berjumpa dengan rakan-rakan Jason yang terlibat dengan kegiatan haram itu. “Jason, apa awak buat ini? Bukankah awak dah berjanji tak akan berlumba lagi?”kata Clara dengan nada yang marah. Malangnya Jason hanya memekakkan telinga dan dan terus membawa Clara berlumba di jalan raya yang sesak dengan kenderaan.

Adat perlumbaan, siapa cepat dan terpantas dialah juara. Bagai helang menyongsong angin,motosikal berkuasa tinggi yang ditunggangi Jason meninggalkan rakan-rakannya jauh di belakang. Belum pun sempat kegembiraan bertamu di hati Jason, tiba-tiba sebuah lori datang tepat menghala ke arah motosikalnya.“Dum!”.Lori itu melanggar mereka berdua. Tubuh Clara terpelanting ke udara dan terhempas di atas jalan raya. Jason pula sempat terjun dari motosikalnya sebelum dilanggar lori itu.

Darah merah membasahi jalan raya. Clara hanya tinggal nyawa-nyawa ikan ketika Jason memangkunya.“Jason,awak janganlah terlibat lagi dengan kegiatan haram ini. Saya amat menyayangi awak,”kata Clara terputus-putus. Itulah ayat terakhir yang dilafazkan oleh Clara sebelum menghembuskan nafas terakhirnya.

Sejak hari itu, Jason telah meninggalkan dunia lumba motor haram.Nasihat Clara masih terngiang-ngiang di telinganya.Namun, dia menyesal kerana tindakannya ini tidak dapat menebus kembali kehilangan orang yang amat disayanginya itu.Tepatlah kata peribahasa sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna yang selalu diucapkan oleh Clara kepadanya.Kini, bagi menebus kesilapannya itu,Jason bergiat aktif memberi ceramah kepada para remaja seusia dengannya supaya menjauhi aktiviti haram ini.

Hasil penulisan Nur Fatin Najwa 3 Cempaka 2008

400 patah perkataan

92 ulasan:

  1. nak copy!!!

    BalasPadam
  2. nk salin tp panjang sgt la

    BalasPadam
  3. tak boleh pendak sikit ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. a'ah la panjang sangat la pendek kan tak leh ke...

      Padam
  4. alaa nape x leh copy
    pendingg kew

    BalasPadam
  5. nk copy.....

    BalasPadam
  6. huhuhu....tarikan lg karangan ini dengan ayat2 dramatis atau pemikiran kreatif...renung2 kn dari saya guru lama di SELANGOR...

    BalasPadam
  7. saya nak salin karangan ini boleh tak?

    BalasPadam
  8. eh sya nk slin krangan ni tpi x bleh mcm mane ah.

    BalasPadam
  9. nk copy bleh x???

    BalasPadam
  10. kenape pnjg sgt ah?

    BalasPadam
  11. nie untuk pmr ke untuk spm??

    BalasPadam
  12. boleh kah saya copy karangan ini..

    BalasPadam
  13. salam..minta kebenaran nk copy karangan ni??

    BalasPadam
  14. karangan awk ni terlalu panjang
    bleh copy x????hihihi

    BalasPadam
  15. karangan awak best.........susah gler cr karangan aok ni....jgn mrh coz sy nk tiru isi aok ckit.............thanx coz sy dpt siap kan karangan dengan gne isi aok

    BalasPadam
  16. karangan nie best...nak salin bleh....hehehe
    ^_^

    BalasPadam
  17. saya dah salin pown......

    BalasPadam
  18. INI ILMU LA! BEST!

    BalasPadam
  19. WHERE IS ALL THE CHINESE KARANGANS <333333

    BalasPadam
  20. menyanyah...nk copy ke nk KOPI...hahah...

    BalasPadam
  21. nk copy.....please....saya suka karangan ni....

    BalasPadam
  22. boleh copy pkey buat kja rmah

    BalasPadam
  23. tips nk copy..
    highlight n ctrl+c
    pastu bukak office word
    pastekan..

    BalasPadam
  24. saya nak copy...

    BalasPadam
  25. super love story wei .... from Johor

    BalasPadam
  26. Ok guys....i can;t copy this.but how?

    BalasPadam
  27. semoga anda berjaya.

    BalasPadam
  28. akhir nya..aq jumpak jgak.SYUKUR

    BalasPadam
  29. Haha.. Slame seminggu aq cri bend alah nieh.. Baru aq dpt.. Tanx kat saperw yg wt writing ieh.. Lurv u.. U da tlong I wt bend alah ieh...

    BalasPadam
  30. nak copy leh x ??

    BalasPadam
  31. nak copy boleh

    BalasPadam
  32. NK MINX IZIN...NK COPY

    BalasPadam
  33. nk copy blh...thanks..

    BalasPadam
  34. salam.... nak mintax izin nak c0py

    BalasPadam
  35. dh copy ,,thankz dgn da nya isi krangn nur fatin neyh syew dpt siapkn omwork syew , :)

    BalasPadam
  36. minta izin utk copy tau..

    BalasPadam
  37. hi . boleh sy copy ? sy nk sngt karangan nie.. best bila baca..boleh sy copy ? please.. :)

    BalasPadam
  38. saye nak copy ... tapi asal tak boleh yek ?

    BalasPadam
  39. karangan pribahasa , cubit paha kana , paha kiri terasa juga ada x ?

    BalasPadam
  40. can i copy?

    BalasPadam
  41. nk pinjan boleh

    BalasPadam
  42. nk c0py..
    nnty sy ubah ckit2,bleh x?

    BalasPadam
  43. saye nk mntk izin nk copy bole ?..
    time kasih :)

    BalasPadam
  44. karangan yang terbaik

    BalasPadam
  45. sy nk mntk izin...nk copy bleh x?

    BalasPadam
  46. saya nak minta copy boleh?

    BalasPadam
  47. saya nak minta izin utk copy boleh?

    BalasPadam
  48. Maaf , saya ingin minta izin untuk copy, terima kasih banyak-banyak!

    BalasPadam
  49. sya nak mintak kebenaran untuk copy . . bleh x??

    BalasPadam
  50. karangan yg sungguh mantap

    BalasPadam
  51. nk copy karangan ni leh x????

    BalasPadam
  52. salam...saya nak copy karangan ni,,boleh..??

    BalasPadam
  53. best laa cite nie,, sedih kite ;)

    BalasPadam
  54. Salam .. boleh sya copy untk panduan nak buat karangan ????

    BalasPadam
  55. nak copy... nk laaa. bley laa....

    BalasPadam
  56. nak copy boleh x?

    BalasPadam
  57. minta kebenaran nak copy ye :)

    BalasPadam
  58. saya copy ya ? halalkan apa yang di-copy :D

    BalasPadam
  59. nak copy.. pls..

    BalasPadam
  60. nak copy plezz....

    BalasPadam
  61. nk cpy bley?? :3

    BalasPadam
  62. x de ke karangan yg tajuk sama tapi lebih simple

    BalasPadam