Jumaat, 5 Mac 2010

Kem Motivasi Diri

Andaikan bahawa anda terlibat dalam suatu kegiatan perkhemahan anjuran Kelab Rekreasi di sekolah anda.

Aku merupakan salah seorang ahli Kelab Rekreasi Sekolah Menengah Kebangsaan Dang Anum. Pada cuti penggal yang lepas, kelab ini telah mengadakan Kem Motivasi Diri di Hutan Lipur Asahan. Kem motivasi selama tiga hari dua malam ini disertai oleh 40 orang peserta bersama-sama 5 orang fasilitator. Inilah pengalaman pertama aku menyertai program seperti ini.

Fasilitator yang bertugas, iaitu Encik Isa Awaf telah memberikan taklimat ringkas kepada para peserta tentang atur cara kem motivasi itu. Para peserta diingatkan agar senantiasa mematuhi arahan fasilitator yang bertauliah demi keselamatan masing-masing.Para peserta dilarang sama sekali merayau-rayau di hutan lipur itu tanpa keizinan petugas.Peserta yang mengingkari arahan akan dikenakan tindakan tatatertib. Arahan itu dikeluarkan supaya para peserta tidak melakukan sesuatu sehingga boleh membahayakan diri mereka.

Sepanjang kem motivasi ini para peserta telah didedahkan kepada beberapa aktiviti lasak. Aktiviti ini memerlukan kerjasama,ketabahan,keyakinan diri,serta ketahanan mental dan fizikal.Antaranya termasuklah ’Flying Fox’ yang menghendaki para peserta menyeberangi arus sungai yang deras dengan menggunakan tali yang direntang. Aku tahu sahabat-sahabatku yang lain juga gementar sepertiku. Setiap peserta mencuba bersungguh-sungguh apabila tiba giliran masing-masing.Aku menguatkan semangat untuk melakukan aktiviti ini. Aku yakin aku mampu berbuat demikian seperti orang lain. Aku bersyukur kerana akhirnya aku berjaya melepasi halangan ini.

Selain itu juga,para peserta diberi tunjuk ajar cara menuruni tebing batu yang curam. Gementar rasa hatiku apabila melihat jurang sedalam kira-kira 30 meter itu yang perlu aku turuni.Sebelum aktiviti diadakan,kami diberikan seutas tali untuk diikatkan pada badan masing-masing. Kami dinasihatkan agar senantiasa berwaspada dan memberikan tumpuan ketika memijak batu.Jika kami tersilap langkah,padah akibatnya. Berkat ketabahan dan keyakinan diri,hampir kesemua peserta berjaya
mengatasinya tanpa mengalami sebarang kecederaan.

Untuk pengisian rohani pula,sepanjang kami berada di sini,kami telah diminta mendirikan solat secara berjemaah pada setiap kali masuk waktu solat. Kami juga dikehendaki mendengar takzirah selepas solat Subuh dan Maghrib yang disampaikan oleh Ustaz Hazali dan Ustaz Ibrohim secara bergilir-gilir. Pada pukul 4.00 pagi pula kami dikehendaki berkumpul untuk aktiviti Qiamulail. Aktiviti berakhir jam 6.30 pagi selepas solat Subuh.

Ternyata Kem Motivasi Diri itu telah berjaya menyemaikan nilai-nilai positif dalam diri kami. Kami telah mematuhi arahan fasilitator walaupun umur mereka sebaya dengan kami. Kem motivasi ini juga berjaya menyedarkan kami tentang kepentingan penghayatan agama,disiplin, semangat setia kawan,bersatu hati,bekerjasama dan tidak mementingkan diri apabila bergerak dalam satu kumpulan.

350 patah perkataan

10 ulasan:

  1. Siti Nor Halimah

    Thanks a lot.......tc!

    BalasPadam
  2. terbaik giler..............

    BalasPadam
  3. kalau dlm exam mesti 30/30

    BalasPadam
  4. saya nak salin boleh? saya diminta oleh guru untuk membawa karangan ini

    BalasPadam
  5. Good.Can i have pengalaman on surat tak rasmi

    BalasPadam
  6. izinkan saya untuk menyalin karangan ini , kerana saya amat memerlukan dalam tugasan sekolah saya

    BalasPadam
    Balasan
    1. bolehkah saya menyalin karangan ini , saya amat memerlukan

      Padam