Sabtu, 26 Jun 2010

CONTOH 28-KARANGAN PENDAPAT

Gejala gangsterisme semakin menjadi-jadi ketika ini. Keadaan ini amat membimbangkan masyarakat keseluruhannya. Bincangkan langkah-langkah yang boleh diambil untuk membendung gejala ini daripada terus menular.

Sejak kebelakangan ini, gejala gangsterisme semakin menjadi-jadi . Perkara ini tidak akan ada penamatnya jika tidak diambil berat oleh semua pihak. Gejala ini dapat dilihat apabila berlakunya peningkatan mengenai kes ini di dada-dada akhbar dan perkara sebegini telah membimbangkan masyarakat kita. Terdapat pelbagai langkah yang boleh diambil bagi menangani masalah ini daripada berterusan.

Antara langkah yang boleh diambil bagi mengurangkan masalah ini ialah ibu bapa mestilah memantau dan mengambil berat dengan setiap aktiviti yang dilakukan oleh anak-anak. Hal ini demikian kerana pada masa ini ibu bapa lebih banyak mementingkan kerjaya dan wang berbanding meluangkan waktu bersama-sama anak-anak di rumah bak kata pepatah kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan. Lantaran itu, anak-anak akan mudah untuk melakukan perkara-perkara yang tidak baik. Selagi ibu bapa kurang memberikan perhatian kepada anak-anak, selagi itulah perkara ini tidak boleh diselesaikan.

Selain itu, setiap individu mestilah pandai dalam memilih rakan. Hal ini kerana, remaja pada masa kini lebih banyak membazirkan waktu mereka bersama-sama rakan-rakan sebaya hanya untuk menginginkan kebebasan. Implikasinya, remaja-remaja akan terjerumus dalam melakukan aktiviti yang tidak sihat. Tamsilnya, mereka akan mengikut kumpulan-kumpulan gangster dan sebagainya. Jika perkara sebegini masih berleluasa maka kes ini tidak akan berkurangan.

Di samping itu, pihak kaunselor sekolah juga perlulah mengambil inisiatif dalam membendung masalah ini dengan cara mengadakan program yang berkaitan dengan masalah pelajar di sekolah. Hal ini disebabkan kerana remaja sekarang lebih suka membuang masa dengan melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah berbanding menyertai program yang memberi keinsafan dan pengajaran. Dengan ini, pelajar yang bermasalah akan berminat untuk menyertai program yang diadakan ini. Sebagai contoh, guru kaunselor mestilah dapat menarik minat pelajar-pelajar tersebut dengan cara berjumpa dan memberi nasihat kepada pelajar itu. Dengan adanya cara sebegini, remaja-remaja akan berubah dan insaf jika mengikuti program tersebut.

Konklusinya, kita seharusnya mengambil langkah-langkah di atas bagi mengurangkan berlakunya gejala gangsterisme ini. Oleh itu, masyarakat juga mestilah prihatin terhadap setiap aktiviti yang dilakukan oleh remaja. Sekiranya perkara ini diambil berat, gejala ini dapat diatasi dengan mudah. Jelaslah bahawa peranan dan tanggungjawab ibu bapa sangat penting bagi mengurangkan berlakunya gejala gangsterisme.

Hasil nukilan Munirah Abu Zahar 3 Dahlia 2010

9 ulasan:

  1. saya nak satu karangan gangsterisme yang termasukkan nilai murni!!
    Adakah??

    BalasPadam
  2. boleh tak saya nak salin karangan kat atas ni

    BalasPadam
  3. nak salin.......pls

    BalasPadam
  4. sye igin tnye TAMSILNYA tuu maksud ape?

    BalasPadam
  5. boleh salin tak??

    BalasPadam
  6. boleh salin tak??

    BalasPadam
  7. boleh salin? sy nak buat lisan..bestnya karangan ni :)

    BalasPadam
  8. lokek kau ya. org nak molah assigment tok ehhhh!

    BalasPadam