Khamis, 23 Februari 2012

Berita: Tanah Runtuh

Andaikan anda wartawan di sebuah syarikat akhbar. Anda telah diminta untuk menulis berita tentang kejadian tanah runtuh yang berlaku di tempat anda. Tuliskan berita anda itu selengkapnya.

Tanah Runtuh Hampir Meragut Nyawa(Tajuk)
Oleh: Najwa Latif(Nama Penulis)

MERLIMAU(T), Khamis(M) – Sebuah rumah hampir ranap ditimbus tanah runtuh (A) di Bukit Serkam (T) pagi tadi(M). Walau bagaimanapun tiada mangsa yang terkorban dalam kejadian pada pukul 6.00 pagi itu(M).

Ali bin Hassan (S)memberitahu bahawa ketika baru bangun untuk solat Subuh, beliau terasa seolah-olah rumahnya bergegar.(Bg)Dengan pantas beliau mengejutkan isteri dan membawa anak-anaknya(S) keluar dari rumah. Beberapa saat selepas itu, beliau melihat batu-batu besar dan tanah menggelonsor dari lereng bukit. Batu-batu dan tanah itu telah menimbus dan meranapkan bahagian dapur rumahnya(Bg).

Pada masa yang sama juga, tanah di lereng sebelah kanan jalan ke kawasan perumahan itu pula menggelonsor dan menimbun(Bg) di atas jalan ke Bemban(T). Tanah dan batu-batu yang menimbun itu telah menghalang lalu lintas di kawasan tersebut(Bg).
”Saya bersyukur kerana sempat menyelamatkan anak-anak dan isteri dalam kejadian ini(Mg).Entahlah apa yang akan berlaku sekiranya saya terlewat sedikit untuk bangun bersolat Subuh pagi tadi,”kata Ali(S).

Sementara itu, pihak Jabatan Kerja Raya(JKR) dan Majlis Perbandaran Jasin(MPJ)(S) telah berjaya membersihkan jalan raya yang ditimbuni batu-batu dan tanah itu(Bg). Jalan tersebut sudah mula dibuka untuk lalu lintas(Bg) pada pukul 3.00 petang tadi(M).

Datuk Ghazalee Mohamad yang merupakan ADUN Kawasan Serkam berkata(S), beliau telah mengarahkan pihak JKR(S) untuk membina tembok batu di sekitar bukit di kawasan perumahan itu(Bg). Beberapa orang penduduk yang tinggal berhampiran dengan rumah mangsa kejadian(S) ini turut diarahkan berpindah buat sementara waktu(Bg). Hal ini demikian kerana kejadian tanah runtuh dijangka akan berlaku lagi, lebih-lebih lagi ketika musim hujan sekarang ini(Mg).

Pihak pemaju(S) turut disoal siasat untuk memberikan keterangan tentang punca kejadian tersebut(Bg). Pemaju itu telah diberi amaran dan sekiranya mereka didapati bersalah kerana tidak mementingkan keselamatan penduduk, mereka akan didenda dan dihadapkan ke mahkamah(Bg).

A = Kejadian
T = Tempat
M = Masa
S = Siapa
Mg = Mengapa
Bg = Bagaimana

25 ulasan:

  1. nk2 format karangan tnh runtuh boleh......cikgu

    BalasPadam
  2. agak ok...pun~~~=)

    BalasPadam
  3. karangan berita ni,,oke gak arr..menarik

    BalasPadam
  4. tis esaay has useful 4 me...TQ

    BalasPadam
  5. dlm sebulan ads ni cikgu dpt brapa

    BalasPadam
  6. karangan yg mantap

    BalasPadam
  7. nk copy bleh tak??

    BalasPadam
  8. Mintak kebenaran untuk menyalin :) !


    BalasPadam
  9. apa yg semua tulis semua mantap pahal ha

    BalasPadam
  10. Mintak kebenaran nak salin bolehhhhh ? :)

    BalasPadam
  11. PUKIMA NDA DPAT COPYPASTE!!!!!!!!

    BalasPadam
  12. nak copy nie boleh

    BalasPadam
  13. minta izin copy,,sbb xdapat jadi sy printscreen..

    BalasPadam
  14. saya dapat membuat kerja rumah dengan senang

    BalasPadam
  15. Banyak ilmu saya dapat..:-)

    BalasPadam