Ahad, 21 April 2013

Penjagaan kesihatan bagi masyarakat di negara ini masih banyak yang perlu diperbaik. Huraikan cara-cara yang dapat dilakukan untuk menjaga kesihatan.


Kesihatan yang baik merupakan anugerah yang tidak ternilai kepada manusia. Justeru, kesihatan diri hendaklah dijaga supaya tidak menyesal pada kemudian hari. Pelbagai uslub boleh dilakukan bagi mendapatkan tahap kesihatan yang  terbaik untuk diri seseorang itu.

Menjaga kesihatan diri, tempat tinggal, dan alam sekeliling merupakan perkara utama dalam penjagaan kesihatan. Hal ini demikian kerana persekitaran yang bersih menghalang diri seseorang daripada mendapat jangkitan penyakit dan sebagainya.Sebagai contoh, demam denggi tidak akan berlaku sekiranya tiada nyamuk Aedes yang membiak di kawasan persekitaran tempat tinggal kita.

Selain itu, kita perlu mengambil makanan yang seimbang dan berkhasiat utuk pemakanan kita. Dengan ini, badan kita akan mendapat zat dan vitamin yang diperlukan untuk tubuh kita. Tamsilnya, kita tidak mengambil makanan yang dapat menjejaskan kesihatan seperti makanan yang mengandung terlalu banyak lemak, gula dan minyak serta menjauhi rokok dan minuman keras.

Dalam pada itu, kita juga perlu melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala. Sekiranya kita melakukannya, kita akan dapat mengesan penyakit yang ada dari peringkat awal lagi kerana mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Sebagai contoh, kita perlu melakukan pemeriksaan kesihatan diri setiap enam bulan di klinik-klinik kerajaan atau di klinik-klinik swasta sekiranya kita berkemampuan berbuat demikian.

Di samping itu, kita juga hendaklah melakukan senaman mengikut jadual yang terancang. Hal ini demikian kerana kita akan dapat mencergaskan badan dan mencerdaskan otak dengan bersenam. Tamsilannya, kita boleh melakukan aktiviti seperti berjoging, bermain badminton, berenang dan sebagainya.

Akhir sekali, kita hendaklah beriadah untuk menenangkan fikiran yang stres. Hal ini demikian kerana kita perlu mempunyai masa yang rehat yang mencukupi untuk diri kita. Dengan ini, kesihatan mental juga akan terjaga dengan baik.

Konklusinya, pelbagai kaedah boleh dilakukan bagi menjaga kesihatan kita. Masyarakat perlu mengutamakan penjagaan kesihatan diri.Sememangnya kesihatan diri yang baik menjanjikan kebahagiaan dalam kehidupan.

9 ulasan: