Jumaat, 24 Julai 2009

CONTOH 12-KARANGAN PENDAPAT

Sikap berbelanja adalah suatu perbuatan yang akan merugikan seseorang. Huraikan cara-cara untuk menjadi pengguna yang bijak.

Acap kali kita memperdebatkan tentang isu bagaimana untuk menjadi seorang pengguna yang bijak. Hal ini kerana kita mempunyai pelbagai pilihan dalam memilih sesuatu barangan. Jika kita tersilap memilih, kita akan membazirkan wang ringgit kerana membeli barangan tersebut. Justeru, terdapat pelbagai langkah yang boleh dipraktikkan oleh kita untuk menjadi pengguna yang bijak dalam berbelanja.

Antara langkah yang boleh diamalkan adalah dengan memastikan barang yang dibeli oleh kita berkualiti tinggi. Hal ini berlaku demikian kerana produk yang berkualiti tinggi membolehkan pengguna menggunakan secara berterusan untuk jangka masa yang panjang. Untuk membeli barangan yang berkualiti, kita hendaklah memastikan barangan tersebut mempunyai jenama yang dikenali kerana kualitinya yang baik, harga yang berpatutan,berada dalam keadaan yang baik dan mempunyai jaminan daripada pengeluarnya,bak kata pepatah,‘Alah membeli menang memakai’. Tamsilnya, barangan elektrik mestilah mempunyai cap SIRIM bagi memenuhi standard piawaian Malaysia.Oleh itu, kita haruslah membeli barangan yang berkualiti supaya dapat menjamin keselamatan dan keselesaan kita semasa menggunakan barangan tersebut.

Selain itu, kita juga perlulah membuat perancangan terlebih dahulu sebelum membeli sesuatu barangan. Hal ini berlaku demikian kerana perancangan ini penting untuk mengelakkan kita daripada berbelanja melebihi pendapatan yang kita ada, bak kata pepatah, ‘Ukur baju di badan sendiri’. Justeru, kita dapat mengelakkan diri daripada melakukan pembaziran dan dapat menyimpan sebahagian daripada pendapatan kita untuk tabungan.Lantaran itu, kita haruslah membuat senarai barangan yang hendak kita beli terlebih dahulu sebelum berbelanja. Oleh itu, setiap pengguna haruslah merancang secara teliti barangan yang hendak dibeli untuk menjadi pengguna yang bijak berbelanja.

Dalam pada itu, kita juga terlebih dahulu perlu memastikan tarikh luput sesuatu barangan sebelum membelinya, persis kata mutiara ‘Berfikir sebelum bertindak’. Hal ini berlaku demikian kerana terdapat sebilangan kecil peniaga yang ingin mengaut keuntungan yang besar tanpa memikirkan keselamatan dan kesihatan pengguna. Kesan daripada itu, kita tidak akan tertipu dan boleh mengambil tindakan ke atas peniaga tersebut. Tamsilnya, apabila sesuatu barangan sudah hampir tamat tempoh, para peniaga akan cuba melariskan stok mereka dengan mengadakan promosi atau jualan murah. Oleh itu, kita haruslah memeriksa tarikh luput sesuatu barangan supaya tidak tertipu semasa membelinya.

Konklusinya, dapat dirumuskan bahawa terdapat pelbagai cara untuk menjadi seorang pengguna yang bijak dan rasional. Dengan demikian, para pengguna perlulah mengetahui hak-hak kepenggunaan seperti hak mendapat ganti rugi, hak mendapatkan maklumat dan hak bersuara bagi mengelakkan kita mudah terpedaya dengan amalan negatif yang seringkali dipraktikkan oleh sebilangan kecil peniaga. Jika kita mengamalkan prinsip pengguna yang bijak, sudah tentu sikap boros dalam diri akan dapat kita kawal. Jelaslah, bahawa seorang pengguna yang bijak tidak akan mudah terpedaya dengan pujuk rayu peniaga dan juga hawa nafsu semata-mata.

380 patah perkataan

Hasil penulisan pelajar-pelajar 3 Anggerik 2009

28 ulasan:

  1. karangan yang cukup baik

    BalasPadam
  2. karangan yang tepat dan padat.

    BalasPadam
  3. boleh x nak copy?

    BalasPadam
  4. nak copy untuk exam.

    BalasPadam
  5. bak copy boleh x?

    BalasPadam
  6. x boleh la.. dy x sedar comment tu... izin di copy.

    BalasPadam
  7. bguz la isi dy..sy nk copy blh??/

    BalasPadam
  8. karangan yang tepat bagus

    BalasPadam
  9. karangan ini cukup dgn isi sgt baik

    BalasPadam
  10. Karangan ini boleh di copy tak?

    BalasPadam
  11. Cammana nak dapatkan kebenaran ni?

    BalasPadam
  12. bolehkan saya copy ?

    BalasPadam
  13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  14. Karangan yg bagus...tetapi terdapat kesalahan di perenggan pertama..

    tukarkan "dipraktikkan oleh kita" kpd "kita praktikkan" krn "kita" tu merupakan kata gnti nma yg pertama..

    BalasPadam