Rabu, 14 April 2010

CONTOH 27-KARANGAN PENDAPAT

Perkembangan Sains dan Teknologi Menyebabkan Ramai dalam Kalangan Kita Mencari Maklumat Melalui Internet.Jelaskan Kelebihan yang diperoleh apabila Kita Menggunakan Internet.

Mayapada, manusia tidak dapat dipisahkan dengan pelbagai kemudahan teknologi komunikasi yang canggih dalam kehidupan seharian mereka. Kemudahan internet merupakan salah satu ciptaan manusia yang telah menjadi suatu kemestian dalam urusan kehidupan kini.Internet telah digunakan oleh jutaan manusia tanpa mengira faktor jantina dan juga usia. Pelbagai faedah yang dapat diperoleh sekiranya kita tahu menggunakan aplikasi ini dengan sebaik-baiknya.

Antara faedah apabila kita menggunakan internet ialah kita mudah mendapat informasi melalui laman-laman sesawang yang disediakan oleh pelbagai pihak.Hal ini berlaku demikian kerana sebelum adanya internet kita terpaksa menghabiskan banyak masa untuk mencari sesuatu maklumat yang hanya terdapat di dalam buku-buku atau media cetak.Oleh itu, kita boleh mendapatkan sebarang maklumat dengan cepat tanpa perlu menghabiskan terlalu banyak masa untuk mencarinya.Sebagai contoh, kita boleh mendapatkan maklumat mengenai sesuatu perkara dengan hanya menaip kata kunci di bahagian kotak pencarian dan maklumat tersebut siap untuk kita gunakan.Sememangnya internet memudahkan kita mendapat maklumat yang diperlukan menggunakan hanya hujung jari kita.

Selain itu,internet juga memudahkan kita berhubung dengan orang lain sama ada melalui e-mel ataupun ruang sembang. Hal ini berlaku demikian kerana sebelum ini kita hanya bergantung kepada surat yang mengambil masa yang agak lama untuk sampai ke penerimanya atau pun telefon untuk berhubung dengan orang yang jauh dari kita.Dengan ini,kita dapat berutus surat secara elektronik dan bersembang di alam maya dengan suasana yang lebih kondusif dan pantas.Tamsilnya,terdapat pelbagai penyedia platform untuk kita mengutus surat dan bersembang seperti “Yahoo Mesengger” dan “Gmail”.Internet sememangnya telah sedikit sebanyak telah mendominasi penghantaran surat pada hari ini.

Seterusnya,internet juga memudahkan kita untuk mendapatkan hiburan, sama ada lagu ataupun filem dari dalam dan luar negara.Hal ini berlaku demikian kerana sebelum ini kita hanya bergantung kepada media elektronik seperti televisyen dan radio untuk mendapatkan hiburan.Dengan ini,kita boleh mendengar dan menonton secara ‘online’sesuatu program hiburan yang kita inginkan.Tamsilnya,terdapat pelbagai perisian seperti ‘Ares’ yang membolehkan kita memuat turun sesuatu bahan hiburan dengan hanya menaip di ruangan pencarian yang disediakan.Hal ini jelas menunjukkan betapa internet telah memudahkan kita semua untuk mendapatkan pelbagai bentuk jenis hiburan dalam sekelip mata sahaja.

Sebagai kesimpulan jelaslah bahawa terdapat banyak faedah yang kita peroleh sekiranya menggunakan kemudahan ini. Dengan demikian,kita hendaklah menguasai teknologi ini dengan sebaik mungkin.Sekiranya kita menguasai teknologi ini, sudah tentu kita tidak akan ketinggalan dalam menguasai ilmu yang semakin berkembang pesat ini.Jelaslah bahawa internet telah membantu kita dalam banyak aspek kehidupan kita pada masa ini.

35 ulasan:

  1. ada berapa perkataan dlm karangan tu???

    BalasPadam
  2. gooodd! helped me a lot :)

    BalasPadam
  3. saya nak copy nak buat lisan.boleh kan?

    BalasPadam
  4. saya nak copy utk mnjadi bhn rujukan boleh kan???????

    BalasPadam
  5. nk copyyyyyyy!!!!!!!!!!!!! plezzzzz

    BalasPadam
  6. nak copy!!!!URGENT lah!!!

    BalasPadam
  7. cepatlah aq nak copy:(

    BalasPadam
  8. tipz
    gunakan ctrl+c to copy

    BalasPadam
  9. nk copy bleh tk ?

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. Baek gila karangan best wei.:-)

    BalasPadam
  12. assalamualaikum...:) NAK COPY BOLEH TAK !!!!!FOR MY RUJUKAN LARH

    BalasPadam
  13. nak copy please emergency

    BalasPadam
  14. nak copy boleh untuk rujukan

    BalasPadam
  15. nak copy , thnnc

    BalasPadam