Isnin, 19 April 2010

CONTOH PENDAHULUAN JENIS DEFINISI(7)

Kanak-kanak gemar makan makanan ringan atau ‘junk food’. Nyatakan langkah-langkah yang sesuai bagi membendung masalah tersebut.

(A1)Makanan ringan dapat ditakrifkan sebagai makanan segera yang tidak mempunyai apa-apa khasiat di dalam kandungannya.

(A2)Makanan ringan menjadi semakin popular apabila wujudnya kiosk makanan segera seperti ‘Mc Donald’, ‘KFC’ dan sebagainya di merata-rata tempat di negara kita seperti cendawan tumbuh selepas hujan .

(A3)Hal ini menyebabkan kebanyakan daripada kanak-kanak menjadikan makanan ringan ini sebahagian daripada menu harian mereka tanpa mengetahui tentang keburukan makanan tersebut.

(A4)Justeru,pelbagai pihak perlu mengambil langkah-langkah yang berkesan bagi menangani masalah ini daripada terus berpanjangan.

PERENGGAN LENGKAP

Makanan ringan dapat ditakrifkan sebagai makanan segera yang tidak mempunyai apa-apa khasiat di dalam kandungannya. Makanan ringan menjadi semakin popular apabila wujudnya kiosk makanan segera seperti ‘Mc Donald’, ‘KFC’ dan sebagainya di merata-rata tempat di negara kita seperti cendawan tumbuh selepas hujan .Hal ini menyebabkan kebanyakan daripada kanak-kanak menjadikan makanan ringan ini sebahagian daripada menu harian mereka tanpa mengetahui tentang keburukan makanan tersebut.
Justeru,pelbagai pihak perlu mengambil langkah-langkah yang berkesan bagi menangani masalah ini daripada terus berpanjangan.

14 ulasan: