Isnin, 13 Julai 2009

CONTOH 1-HASIL PENULISAN PELAJAR (KARANGAN RANGSANGAN)

Faedah Menjaga Kebersihan Sungai






Dewasa ini, kerajaan telah melaksanakan pelbagaai cara bagi memastikan sungai di negara kita senantiasa terpelihara. Antaranya termasuklah mewartakan undang-undang di bawah pengawasan Jabatan Alam Sekitar yang jelas mendatangkan manfaat kepada masyarakat juga negara.

Antara faedah menjaga kebersihan sungai ialah orang ramai akan dapat dibekalkan dengan air yang bersih daripada sungai. Orang ramai akan dapat menggunakan air tersebut tanpa sebarang keraguan. Impaknya, rakyat akan terhindar daripada wabak penyakit yang disebarkan melalui air.

Selain itu, kita dapat juga dapat memastikan sumber protein daripada sungai tidak terputus. Tamsilnya, ikan sungai merupakan sumber protein yang terpenting kepada masyarakat di kawasan pedalaman. Oleh itu, jika kebersihan sungai terjaga, maka kehidupan hidupan sungai juga akan terpelihara.

Konklusinya, banyak faedah yang diperoleh dengan menjaga kebersihan sungai. Justeru, rasa kecintaan terhadap sungai perlulah ditanam dalam diri setiap anggota masyarakat di negara kita.

125 patah perkataan

Hasil penulisan pelajar-pelajar 3 Anggerik 2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan