Khamis, 9 Julai 2009

CONTOH 5-KARANGAN PENDAPAT

Masalah merokok dalam kalangan remaja khususnya melibatkan pelajar sekolah semakin hari semakin meningkat dengan ketara. Cadangkan langkah-langkah untuk mengatasi masalah ini daripada terus merosakkan tubuh remaja.

Kebelakangan ini sering disiarkan di dada-dada akhbar tentang masalah merokok dalam kalangan remaja. Persoalannya, mengapakah masalah ini semakin berleluasa dalam kalangan mereka? Apakah faktor-faktor yang menyebabkan masalah ketagihan rokok terus meningkat? Semua persoalan-persoalan ini memerlukan jawapan yang konkrit. Apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengatasi masalah ini?

Antara inisiatif untuk mengatasi masalah ini adalah dengan mengenalpasti pelajar yang terbabit dan diberikan kaunseling. Hal ini berlaku demikian kerana golongan ini mungkin kurang didedahkan pengetahuan tentang keburukan tabiat merokok. Dengan ini, pelajar-pelajar yang terbabit akan berasa insaf dan sedar tentang keburukan mengamalkan tabiat merokok ini. Sebagai contoh, guru kaunseling boleh mengadakan kaunseling secara individu atau bersama-sama ibu bapa pelajar yang terbabit.Jelaslah bahawa masalah ketagihan ini akan dapat diatasi secara efektif jika tindakan mengenalpasti pelajar yang terbabit dan mengadakan sesi kaunseling dilakukan oleh kaunselor sekolah.

Selain itu, remaja juga perlulah digalakkan mengamalkan gaya hidup yang sihat. Hal ini disebabkan , remaja pada masa ini lebih gemar bermain permainan video dan berpeleseran di pusat membeli belah sambil menghisap rokok. Dengan menggalakkan gaya hidup sihat ini, bilangan remaja yang terlibat dengan tabiat merokok dapat dikurangkan dari semasa ke semasa. Sebagai contoh, remaja ini akan mengamalkan corak pemakanan yang sihat dan sekaligus menjauhi rokok. Sekiranya amalan gaya hidup sihat ini tidak menjadi agenda utama para remaja ini, sudah pasti masalah ketagihan rokok ini akan terus berlarutan.

Di samping itu, mengenakan tindakan yang keras ke atas peniaga yang ingkar oleh pihak berwajib juga merupakan langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah ini. Hal ini disebabkan tindakan yang dikenakan pada masa sekarang oleh pihak berkuasa terhadap para peniaga kurang berkesan. Sehubungan dengan ini, peniaga akan takut untuk menjual rokok kepada para remaja yang berumur 18 tahun ke bawah.Sebagai contoh, pihak berwajib boleh mengenakan hukuman penjara dan sebatan ke atas peniaga yang tegar ini. Selagi peniaga tidak dikenakan tindakan yang keras,selagi itulah mereka akan terus menjualnya kepada para remaja kerana inginkan keuntungan semata-mata.

Kesimpulannya, langkah-langkah yang berkesan perlu dilaksanakan untuk menangani masalah merokok dalam kalangan remaja ini. Dengan demikian, ibu bapa haruslah memberi perhatian yang lebih serius kepada anak-anak mereka. Sekiranya ibu bapa menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik, maka masalah ini dapat diatasi dengan berkesan. Oleh itu, semua pihak haruslah melaksanakan langkah-langkah yang drastik untuk menghentikan masalah ini daripada terus berlarutan.

380 patah perkataan

Hasil penulisan pelajar-pelajar 3 Cempaka 2008

37 ulasan:

  1. saya mminta untuk menyalin karangan ini...

    BalasPadam
  2. saya mminta untuk menyalin karangan ini...

    BalasPadam
  3. saya mminta untuk menyalin karangan ini

    BalasPadam
  4. saya meminta untukmenyalin karangan ini......

    BalasPadam
  5. sy meminta untuk copy..

    BalasPadam
  6. saya nak minta izin untuk menyalin karangan ini

    BalasPadam
  7. saya nak mina izin untuk salin karangan ini, macamana nak salin ye?

    BalasPadam
  8. tulisan terlalu kecil!!!!!!!

    BalasPadam
  9. Saya meminta untuk menyalin karangan ini.....

    BalasPadam
  10. saya nak meminta izin untuk menyalin karangan ini...

    BalasPadam
  11. nak salin boleh x..

    BalasPadam
  12. Saya tumpg salin ea? Tq.

    BalasPadam
  13. mnta cpy . prlu sgt2 .

    BalasPadam
  14. harus dipaparkan dengan banyak lgi untuk plajar upsr...tq

    BalasPadam
  15. terima kasih kerana memaparkan karangan ini....ini dapat membantu saya...tq

    BalasPadam
  16. sye dh nk siap salin

    BalasPadam
  17. saya meminta izin untuk menyalin karangan ini

    BalasPadam
  18. mintak salin eh ... GST

    BalasPadam
  19. minta izin nak salin. tapi macam mana?

    BalasPadam
  20. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  21. May I have permission to use this essay, please? I am trying to teach my adopted daughter who is extremely weak in BM.
    Thank you.
    Malavim

    BalasPadam
  22. Boleh ambik sikit2 isi ni untuk bm stpm..

    BalasPadam
  23. mintak izin untuk menyalin..terima kasih.

    BalasPadam
  24. cikgu boleh kongsikan karangan ini.

    BalasPadam
  25. thanks cikgu , btw can i know this essay suitable for pt3 student or not?

    BalasPadam