Rabu, 22 Julai 2009

CONTOH 11-KARANGAN KEPERIHALAN/GAMBARAN

Karangan Keperihalan/Gambaran

Pada musim cuti yang lalu, anda telah berpeluang menyertai Kem Motivasi Diri yang dianjurkan oleh sekolah anda. Ceritakan pengalaman anda itu.

Pada cuti persekolahan yang lalu, saya telah berpeluang mengikuti Kem Motivasi Diri anjuran Kelab Bimbingan Kerjaya dan Kaunseling sekolah saya. Seramai 50 orang pelajar Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima mengikuti kem tersebut. Aktiviti yang dijalankan selama tiga hari itu telah diadakan di Kem Motivasi Lanchang,Merlimau.

Pada hari pertama, setelah memasang khemah, semua peserta mendengar taklimat daripada Cikgu Azizan. Selaku guru penasihat, Cikgu Azizan telah menerangkan aktiviti yang akan dijalankan. Beliau berharap agar pelajar dapat membina jati diri dalam menghadapi cabaran sebagai remaja menerusi aktiviti yang akan dijalankan nanti.

Pada malamnya, sebuah kertas kerja yang bertajuk ‘Remaja Kini dan Cabaran’ telah disampaikan oleh Dr.Fadley, pensyarah daripada Universiti Putra Malaysia(UPM). Kertas kerja tersebut mengajak peserta berfikir secara positif dalam menempuh cabaran yang mendatang. Ramai pelajar teruja dan memberi respons yang baik terhadap pembentangan tersebut.

Akiviti yang paling menarik sekali adalah pada hari kedua. Bagi membina ketahanan diri, aktiviti merentas hutan dan mendaki bukit dijalankan. Peserta telah dibahagikan kepada sepuluh kumpulan dan setiap kumpulan diberi peta perjalanan dan sebuah kompas. Setiap kumpulan diminta mencatat nama tumbuh-tumbuhan, unggas, dan anak sungai yang ditemui.Aktiviti tersebut berakhir dengan jayanya walaupun terdapat peserta yang mengalami kecederaan kecil akibat terjatuh semasa mendaki bukit yang agak curam.

Pada sebelah malamnya pula, diadakan persembahan kebudayaan daripada setiap kumpulan. Ada yang mengadakan persembahan Dondang Sayang, Boria, Dikir Barat dan sebagainya.Kumpulan saya mengadakan persembahan pencak silat dan mendapat tepukan yang gemuruh daripada peserta yang lain. Tanpa disangka-sangka juga hadiah telah diberikan kepada kumpulan kami oleh pihak penganjur kerana telah membuat persembahan yang paling mencuri hati peserta yang menontonnya.

Pada hari ketiga, tepat jam 9.00 pagi setelah selesai bersarapan dan mengemas beg dan peralatan, kami telah dibenarkan pulang dengan menaiki bas yang disewa khas oleh pihak sekolah.Kami berasa sungguh gembira.Walaupun aktiviti yang dijalankan mengambil masa yang singkat, tetapi sekurang-kurangnya dapat membina keyakinan para peserta untuk menghadapi cabaran hidup yang bakal menjelma nanti.

300 patah perkataan

165 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  2. Ada format bagi karangan jenis keperihalan?

    BalasPadam
  3. Karangan keprihalan tiada format tetapi perlu menggunakan teknik yang sesuai untuk menulisnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh tak saya copy karangan ini

      Padam
    2. : takkanlah tak leh copy ?

      Padam
    3. saya pun nk copy bleh x?

      Padam
    4. sye nk slin leh x.

      Padam
    5. bole x sye dptkn permission utk share berape hri lgi nk PMR...cause sye taon ni PMR..so nk share ngan kwn..supaya kitorg leh ready sme2...mne tau PMR last ni..kitorg leh dpt result yg excellent..can I?

      Padam
    6. Senang nk copy...higtlight pekataan dan tekan ctrl+v

      Padam
    7. terdpat struktur ayat yang salah.

      Padam
    8. boleh x saya copy karangan ini...

      Padam
    9. betul kata dia........

      Padam
  4. good...
    besss..^__^

    BalasPadam
  5. pada cuti sekolah yang lalu anda berpeluang menyertai satu krusus motivasi untuk membantu anda membuat persediaan menghadapi peperiksaan UPSR .

    ceritakan faedah yang anda peroleh dari krusus motivasi itu.

    BalasPadam
  6. boleh saya ambil salinan keperihalan ini??????

    BalasPadam
  7. good luck maybe u can get improve ur karangan..... =)

    BalasPadam
  8. pelik............................................................

    BalasPadam
  9. coment nampak

    BalasPadam
  10. karangan ini sungguh tak bagus kerana banyak kesalahan struktur ayat

    BalasPadam
  11. boleh sye salin karangan ini utk buat folio krangan contoh ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehe...
      betul betul betul...
      saye pown nk salin...
      untuk wat keje...

      Padam
    2. huhuhuhhu!

      Padam
  12. ada tak karangan format untuk berita dan laporan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada awak boleh cri....je...:)

      Padam
  13. ada tak karangan berbentuk berita dan laporan

    BalasPadam
  14. oh yeah.........good karangan

    BalasPadam
  15. Balasan
    1. nk salin..leh tak sbb nk wat keje sekolah

      Padam
  16. hUrMm . KaRaNgAn NiEy PAdAt DnGaN iSi . <3 . BgUs . TnGkAtKaN uSaHa . <3 . NiEa .

    BalasPadam
  17. boleh tak nak copy karangan ni ?

    BalasPadam
  18. boleh dhaaa,,,

    BalasPadam
  19. er , good ! thanx 4 help ...

    BalasPadam
  20. boleh saye salin

    BalasPadam
  21. karangan yg bgs sye suke

    BalasPadam
  22. boleh guna pada suatu hari?

    BalasPadam
  23. Wah, bagusnya karangan! Saya suka, Saya suka.
    huhuhu!!!:) :P

    BalasPadam
  24. bes juga bljr karaangan keperihalan ni ye orang dewasa pun belajar

    BalasPadam
  25. pening pening

    BalasPadam
  26. ada karangan jenis keperihalan yang bertajuk "diri saya" tak??

    BalasPadam
  27. bagus.tpi perlu diperbiki lagi...:)

    BalasPadam
  28. kat mne nak cari karangan jenis keperihalan yang lain erh

    BalasPadam
  29. boleh jadi contoh buat sy....

    BalasPadam
  30. hohoohoohohoho
    best giler
    thnks

    BalasPadam
  31. nak contoh karangan keperihalan tenteng gangguan bekalan elektrik

    BalasPadam
  32. Rangka Karangan nak cari kat mane?

    BalasPadam
  33. bukan yang dicari ... :'(

    BalasPadam
  34. saya nak salin karangan ini untuk kerja sekolah saya

    BalasPadam
  35. saya mau salin karangan nie !! :DD

    BalasPadam
  36. ni pmr nyer ker ppnjg bebenor

    BalasPadam
  37. Balasan
    1. blh,blh blh....TLG BALAS BLH TAK...


      Regads,


      Tanpa Nama...

      Padam
  38. nak copy bleh???

    BalasPadam
  39. blh copy takkk...pls diperlukan sangat-2.....!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  40. TLG BALAS DGN CEPAT.....SAYA PERLU COPY 3 CONTOH KARANGAN KEPERIHALAN DAN SURAT TAK RASMI.....!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  41. tak de org online skrg ke??????

    BalasPadam
  42. halooooooooo.........tlglah......isnin kena hantar..ada 8 karangan tau 1 pun blm siap....pppplllllsssss...siapalah yg baik hati ada pahala tau....bes belajar karangan kat blogspot.com..... hahahahaxxxx.


    Regars,

    Tanpa Nama....

    BalasPadam
    Balasan
    1. BOLEH,tlg copy karangan kami di azam09.blogspot.com



      Regards,


      Tanpa Nama........

      Padam
    2. nk copy bleh??

      Padam
  43. nak copy boleh? saya perlukan sngt2. nk hntr hari isnin ni! terima kasih. kalau tolong org bnyk pahala tau!

    BalasPadam
  44. nak copy blh? cikgu suruh cari lepas tu salin. blh la...

    BalasPadam
  45. saya nak karangan keperihalan masa balik kampung rakan . tolonlah saya! saya tak mahir dalam bidang ini .

    BalasPadam
  46. boleh tak saya ambil karangan ini sebagai contoh karangan saye???

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya nk copy n paste..
      but x boleh...
      huhuhuhu...

      Padam
  47. nak copy boleh??

    BalasPadam
  48. nk copy boleh?

    BalasPadam
  49. karangan yg bgus :)

    BalasPadam
  50. boleh saya ambil contoh karangan keperihalan ini???

    BalasPadam
  51. karangan yang amat bagus .. COPY boleh ?

    BalasPadam
  52. Karangan yang memberi inspirasi
    terima kasih terima kasih ..
    hoho :0

    BalasPadam
  53. nk copy blh x
    terima kasih

    BalasPadam
  54. tak dapat karngan tentang kem siang

    BalasPadam
  55. ada tak karangan keperihalan tentang suasana hari raya!!!!

    BalasPadam
  56. manerr lagi 10 karangan...

    BalasPadam
  57. karangan keperihalan -tajuk nye ialah menjaga kedai koperasi sekolah pada hari pertama

    BalasPadam
  58. nak copy boleh...

    BalasPadam
  59. boleh copy. terima kasih

    BalasPadam
  60. Nak copy karangan ni blh?

    BalasPadam
  61. karangan ini banyak memambantu saya...karangan laporann x de kwe
    .^^

    BalasPadam
  62. kenape tak leh copy ? cikgu saye suruh buat folio . :'(

    BalasPadam
  63. mahal sngt ke karangan nie? smpai tak leh nak copy.hampeh lah :'(

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh copy tapi kenalah tahu caranya..

      Padam
  64. Siti Nor Halimah

    thanks for this karangan....I was long time searching for it.........tc!

    BalasPadam
  65. boleh copy tak? saya nak wat keje sekolah nie

    BalasPadam
  66. saya nak karangan keperihalan yang bertajuk baru-baru ini kamu telah diserang demam yang teruk.

    BalasPadam
  67. Boleh copy?

    BalasPadam
  68. payahnya nak halfal.........

    BalasPadam
  69. Karanagan ni telah membantu saya buat bm

    BalasPadam
  70. boleh saya salin buat folio saya

    BalasPadam
  71. karangan ni telah membantu saya membuat karangan dengan mudah .

    BalasPadam
  72. ada tak contoh karangan keperihalan tentang suasana di hari raya. saya buntu . . .

    BalasPadam
  73. boleh copy tak?

    BalasPadam
  74. Waa~ bagusla blog nie
    boleh tak buat contoh karangan peribahasa ataupun kalau dah ada kat blog nie bagi saya link untuk bukanya

    BalasPadam
  75. faedah motivasi - SPM 2012 k1 bahagian B soalan no 1

    BalasPadam
  76. boleh tak sye nk copy

    BalasPadam
  77. boleh tak nk copy?

    BalasPadam
  78. boleh x nak copy ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. buleh...juak apa slhnya....!!! :)

      Padam
  79. boleh copy tak

    BalasPadam
  80. Mcm mana nak buat karangan perihalan tentang anda telah mengikuti perkhemahan yg dianjurkan oleh pasukan beruniform sekolah anda.

    BalasPadam
  81. hebat la karangan ini ....

    BalasPadam
  82. tumpang tanya ^^
    macam mana pulak kalau nak buat karangan gambaran tentang kejohanan olahraga ..
    nak tulis tempat , tarikh dan masa bagi pendahuluan ??

    BalasPadam
  83. Nak jarakkan ke.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut skak hti awklh.....ttpi lgi bgus mngikut yg asl itu kn...! btul tak...:)

      Padam
  84. bestnyee karangan nie

    BalasPadam
  85. saya nak minta copy karangan ni skarang juga bleh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. buleh skak hti awklh....!! apa slhnya.... :) ttpi msti ubah ayatnya @ tmbh ayat itu ....kan lgi bgus...!!!! :)

      Padam
  86. Dah lame saye cari..akhirnya jumpa yang ni je lah

    BalasPadam
  87. bolehkah saya copy?

    BalasPadam
  88. karangan ni okey,but i'm still in year 5,saya x pasti kslhn struktur ayat dia.saya baca komen banyak kesalahan struktur ayat...saya pon x tau..yg penting saya nak copy bleh^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. pleaseeeeeee..........saya kena buat 4 karangan(apa2x je)tapi salah satu cikgu suruh buat karangan keperihalan..boleh kan saya copy?^_^

      Padam
  89. wah bgusnya karangan nie...! :)ini boleh mmbntu sya untk mmprtngktkn lagi usaha saya untk mmproleh kptusan yg crmlng...insyaallah....! :) gud..paraghraph....!!!!...

    BalasPadam
  90. tolong lha.. sye nak copy.. byk keje nih... nk kne cari 30 karangan lgi..

    BalasPadam
  91. blh saya salin

    BalasPadam
  92. KENAPA TAK BOLEH COPY?KALAU MCM TU LEBIH BAIK TAK PAYAH BUAT BLOG!TERUK SANGAT,TAK MEMUASKAN!SO BAD YOUR IDIOT,YOU KNOW!

    BalasPadam
  93. nak copy karangan ni, boleh...

    BalasPadam
  94. ada x karangan KEPERIHALAN yg berbentuk...
    Kamu menziarahi seorang rakan yg tinggal di sebuah kampung nelayan..Ceritakan pengalaman kamu semasa tinggal di sana selama lima hari...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tlglah jwb solan saya ni...

      Padam
  95. Boleh x saya salin karangan ni?

    BalasPadam
  96. nak copy bole?

    BalasPadam
    Balasan
    1. x pelah x jadi copy

      Padam
  97. saye nk salin blh x

    BalasPadam
  98. Can i copy ????? Please....

    BalasPadam
  99. Izinkan saya copy paste karangan ini???
    Minta percepatkan balas soalan saya ^_^

    BalasPadam
  100. Maaf, saya dah copy untuk pelajar saya..harap dihalalkan. Terima kasih

    BalasPadam
  101. Izinkan saya copy karangan ini....

    BalasPadam
  102. Karangan ni dia xde t.t ke tarikh atau sebagainye

    BalasPadam
  103. Copy boleh tak??!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy nak copy juga

      Padam
  104. boleh saya salin karangan ini?

    BalasPadam
  105. bole x nk copy????????

    BalasPadam
  106. boleh x saya nk copy

    BalasPadam
  107. ada tak soalan yang ada kaitan tentang peragut saya tak tau

    BalasPadam
  108. kenapa x boleh copy??

    BalasPadam
  109. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  110. boleh saya copy tak karangan ni?

    BalasPadam
  111. karangan ini tak de isi yang bernas langsung!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  112. tak guna punye karangan!!!!!!!!!!!!!!!! sape yang nak copylah , salinlah karangan ini memang bodoh

    BalasPadam