Rabu, 22 Julai 2009

CONTOH 11-KARANGAN KEPERIHALAN/GAMBARAN

Karangan Keperihalan/Gambaran

Pada musim cuti yang lalu, anda telah berpeluang menyertai Kem Motivasi Diri yang dianjurkan oleh sekolah anda. Ceritakan pengalaman anda itu.

Pada cuti persekolahan yang lalu, saya telah berpeluang mengikuti Kem Motivasi Diri anjuran Kelab Bimbingan Kerjaya dan Kaunseling sekolah saya. Seramai 50 orang pelajar Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima mengikuti kem tersebut. Aktiviti yang dijalankan selama tiga hari itu telah diadakan di Kem Motivasi Lanchang,Merlimau.

Pada hari pertama, setelah memasang khemah, semua peserta mendengar taklimat daripada Cikgu Azizan. Selaku guru penasihat, Cikgu Azizan telah menerangkan aktiviti yang akan dijalankan. Beliau berharap agar pelajar dapat membina jati diri dalam menghadapi cabaran sebagai remaja menerusi aktiviti yang akan dijalankan nanti.

Pada malamnya, sebuah kertas kerja yang bertajuk ‘Remaja Kini dan Cabaran’ telah disampaikan oleh Dr.Fadley, pensyarah daripada Universiti Putra Malaysia(UPM). Kertas kerja tersebut mengajak peserta berfikir secara positif dalam menempuh cabaran yang mendatang. Ramai pelajar teruja dan memberi respons yang baik terhadap pembentangan tersebut.

Akiviti yang paling menarik sekali adalah pada hari kedua. Bagi membina ketahanan diri, aktiviti merentas hutan dan mendaki bukit dijalankan. Peserta telah dibahagikan kepada sepuluh kumpulan dan setiap kumpulan diberi peta perjalanan dan sebuah kompas. Setiap kumpulan diminta mencatat nama tumbuh-tumbuhan, unggas, dan anak sungai yang ditemui.Aktiviti tersebut berakhir dengan jayanya walaupun terdapat peserta yang mengalami kecederaan kecil akibat terjatuh semasa mendaki bukit yang agak curam.

Pada sebelah malamnya pula, diadakan persembahan kebudayaan daripada setiap kumpulan. Ada yang mengadakan persembahan Dondang Sayang, Boria, Dikir Barat dan sebagainya.Kumpulan saya mengadakan persembahan pencak silat dan mendapat tepukan yang gemuruh daripada peserta yang lain. Tanpa disangka-sangka juga hadiah telah diberikan kepada kumpulan kami oleh pihak penganjur kerana telah membuat persembahan yang paling mencuri hati peserta yang menontonnya.

Pada hari ketiga, tepat jam 9.00 pagi setelah selesai bersarapan dan mengemas beg dan peralatan, kami telah dibenarkan pulang dengan menaiki bas yang disewa khas oleh pihak sekolah.Kami berasa sungguh gembira.Walaupun aktiviti yang dijalankan mengambil masa yang singkat, tetapi sekurang-kurangnya dapat membina keyakinan para peserta untuk menghadapi cabaran hidup yang bakal menjelma nanti.

300 patah perkataan

218 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  2. Ada format bagi karangan jenis keperihalan?

    BalasPadam
  3. Karangan keprihalan tiada format tetapi perlu menggunakan teknik yang sesuai untuk menulisnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh tak saya copy karangan ini

      Padam
    2. : takkanlah tak leh copy ?

      Padam
    3. saya pun nk copy bleh x?

      Padam
    4. sye nk slin leh x.

      Padam
    5. bole x sye dptkn permission utk share berape hri lgi nk PMR...cause sye taon ni PMR..so nk share ngan kwn..supaya kitorg leh ready sme2...mne tau PMR last ni..kitorg leh dpt result yg excellent..can I?

      Padam
    6. Senang nk copy...higtlight pekataan dan tekan ctrl+v

      Padam
    7. terdpat struktur ayat yang salah.

      Padam
    8. boleh x saya copy karangan ini...

      Padam
    9. betul kata dia........

      Padam
  4. pada cuti sekolah yang lalu anda berpeluang menyertai satu krusus motivasi untuk membantu anda membuat persediaan menghadapi peperiksaan UPSR .

    ceritakan faedah yang anda peroleh dari krusus motivasi itu.

    BalasPadam
  5. boleh saya ambil salinan keperihalan ini??????

    BalasPadam
  6. good luck maybe u can get improve ur karangan..... =)

    BalasPadam
  7. pelik............................................................

    BalasPadam
  8. karangan ini sungguh tak bagus kerana banyak kesalahan struktur ayat

    BalasPadam
  9. boleh sye salin karangan ini utk buat folio krangan contoh ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehe...
      betul betul betul...
      saye pown nk salin...
      untuk wat keje...

      Padam
  10. ada tak karangan format untuk berita dan laporan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada awak boleh cri....je...:)

      Padam
  11. ada tak karangan berbentuk berita dan laporan

    BalasPadam
  12. oh yeah.........good karangan

    BalasPadam
  13. Balasan
    1. nk salin..leh tak sbb nk wat keje sekolah

      Padam
  14. hUrMm . KaRaNgAn NiEy PAdAt DnGaN iSi . <3 . BgUs . TnGkAtKaN uSaHa . <3 . NiEa .

    BalasPadam
  15. boleh tak nak copy karangan ni ?

    BalasPadam
  16. er , good ! thanx 4 help ...

    BalasPadam
  17. karangan yg bgs sye suke

    BalasPadam
  18. boleh guna pada suatu hari?

    BalasPadam
  19. Wah, bagusnya karangan! Saya suka, Saya suka.
    huhuhu!!!:) :P

    BalasPadam
  20. bes juga bljr karaangan keperihalan ni ye orang dewasa pun belajar

    BalasPadam
  21. ada karangan jenis keperihalan yang bertajuk "diri saya" tak??

    BalasPadam
  22. bagus.tpi perlu diperbiki lagi...:)

    BalasPadam
  23. kat mne nak cari karangan jenis keperihalan yang lain erh

    BalasPadam
  24. boleh jadi contoh buat sy....

    BalasPadam
  25. hohoohoohohoho
    best giler
    thnks

    BalasPadam
  26. nak contoh karangan keperihalan tenteng gangguan bekalan elektrik

    BalasPadam
  27. Rangka Karangan nak cari kat mane?

    BalasPadam
  28. bukan yang dicari ... :'(

    BalasPadam
  29. saya nak salin karangan ini untuk kerja sekolah saya

    BalasPadam
  30. saya mau salin karangan nie !! :DD

    BalasPadam
  31. ni pmr nyer ker ppnjg bebenor

    BalasPadam
  32. Balasan
    1. blh,blh blh....TLG BALAS BLH TAK...


      Regads,


      Tanpa Nama...

      Padam
  33. blh copy takkk...pls diperlukan sangat-2.....!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  34. TLG BALAS DGN CEPAT.....SAYA PERLU COPY 3 CONTOH KARANGAN KEPERIHALAN DAN SURAT TAK RASMI.....!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  35. tak de org online skrg ke??????

    BalasPadam
  36. halooooooooo.........tlglah......isnin kena hantar..ada 8 karangan tau 1 pun blm siap....pppplllllsssss...siapalah yg baik hati ada pahala tau....bes belajar karangan kat blogspot.com..... hahahahaxxxx.


    Regars,

    Tanpa Nama....

    BalasPadam
    Balasan
    1. BOLEH,tlg copy karangan kami di azam09.blogspot.com



      Regards,


      Tanpa Nama........

      Padam
    2. nk copy bleh??

      Padam
  37. nak copy boleh? saya perlukan sngt2. nk hntr hari isnin ni! terima kasih. kalau tolong org bnyk pahala tau!

    BalasPadam
  38. nak copy blh? cikgu suruh cari lepas tu salin. blh la...

    BalasPadam
  39. saya nak karangan keperihalan masa balik kampung rakan . tolonlah saya! saya tak mahir dalam bidang ini .

    BalasPadam
  40. boleh tak saya ambil karangan ini sebagai contoh karangan saye???

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya nk copy n paste..
      but x boleh...
      huhuhuhu...

      Padam
  41. karangan yg bgus :)

    BalasPadam
  42. boleh saya ambil contoh karangan keperihalan ini???

    BalasPadam
  43. karangan yang amat bagus .. COPY boleh ?

    BalasPadam
  44. Karangan yang memberi inspirasi
    terima kasih terima kasih ..
    hoho :0

    BalasPadam
  45. nk copy blh x
    terima kasih

    BalasPadam
  46. tak dapat karngan tentang kem siang

    BalasPadam
  47. ada tak karangan keperihalan tentang suasana hari raya!!!!

    BalasPadam
  48. manerr lagi 10 karangan...

    BalasPadam
  49. karangan keperihalan -tajuk nye ialah menjaga kedai koperasi sekolah pada hari pertama

    BalasPadam
  50. nak copy boleh...

    BalasPadam
  51. boleh copy. terima kasih

    BalasPadam
  52. Nak copy karangan ni blh?

    BalasPadam
  53. karangan ini banyak memambantu saya...karangan laporann x de kwe
    .^^

    BalasPadam
  54. kenape tak leh copy ? cikgu saye suruh buat folio . :'(

    BalasPadam
  55. mahal sngt ke karangan nie? smpai tak leh nak copy.hampeh lah :'(

    BalasPadam
  56. Siti Nor Halimah

    thanks for this karangan....I was long time searching for it.........tc!

    BalasPadam
  57. boleh copy tak? saya nak wat keje sekolah nie

    BalasPadam
  58. saya nak karangan keperihalan yang bertajuk baru-baru ini kamu telah diserang demam yang teruk.

    BalasPadam
  59. payahnya nak halfal.........

    BalasPadam
  60. Karanagan ni telah membantu saya buat bm

    BalasPadam
  61. boleh saya salin buat folio saya

    BalasPadam
  62. karangan ni telah membantu saya membuat karangan dengan mudah .

    BalasPadam
  63. ada tak contoh karangan keperihalan tentang suasana di hari raya. saya buntu . . .

    BalasPadam
  64. Waa~ bagusla blog nie
    boleh tak buat contoh karangan peribahasa ataupun kalau dah ada kat blog nie bagi saya link untuk bukanya

    BalasPadam
  65. faedah motivasi - SPM 2012 k1 bahagian B soalan no 1

    BalasPadam
  66. boleh tak sye nk copy

    BalasPadam
  67. Balasan
    1. buleh...juak apa slhnya....!!! :)

      Padam
  68. Mcm mana nak buat karangan perihalan tentang anda telah mengikuti perkhemahan yg dianjurkan oleh pasukan beruniform sekolah anda.

    BalasPadam
  69. hebat la karangan ini ....

    BalasPadam
  70. tumpang tanya ^^
    macam mana pulak kalau nak buat karangan gambaran tentang kejohanan olahraga ..
    nak tulis tempat , tarikh dan masa bagi pendahuluan ??

    BalasPadam
  71. Balasan
    1. ikut skak hti awklh.....ttpi lgi bgus mngikut yg asl itu kn...! btul tak...:)

      Padam
  72. bestnyee karangan nie

    BalasPadam
  73. saya nak minta copy karangan ni skarang juga bleh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. buleh skak hti awklh....!! apa slhnya.... :) ttpi msti ubah ayatnya @ tmbh ayat itu ....kan lgi bgus...!!!! :)

      Padam
  74. Dah lame saye cari..akhirnya jumpa yang ni je lah

    BalasPadam
  75. bolehkah saya copy?

    BalasPadam
  76. karangan ni okey,but i'm still in year 5,saya x pasti kslhn struktur ayat dia.saya baca komen banyak kesalahan struktur ayat...saya pon x tau..yg penting saya nak copy bleh^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. pleaseeeeeee..........saya kena buat 4 karangan(apa2x je)tapi salah satu cikgu suruh buat karangan keperihalan..boleh kan saya copy?^_^

      Padam
  77. wah bgusnya karangan nie...! :)ini boleh mmbntu sya untk mmprtngktkn lagi usaha saya untk mmproleh kptusan yg crmlng...insyaallah....! :) gud..paraghraph....!!!!...

    BalasPadam
  78. tolong lha.. sye nak copy.. byk keje nih... nk kne cari 30 karangan lgi..

    BalasPadam
  79. Balasan
    1. alaaaa buchukk buchukkk. jgn ah majokkk. bebii muaxhhhhhhhh xoxoxox

      Padam
  80. blh saya salin

    BalasPadam
  81. KENAPA TAK BOLEH COPY?KALAU MCM TU LEBIH BAIK TAK PAYAH BUAT BLOG!TERUK SANGAT,TAK MEMUASKAN!SO BAD YOUR IDIOT,YOU KNOW!

    BalasPadam
    Balasan
    1. IM THINKS YOU IS IDIOTS AND LITTLE BIT'S STOPID.SPEKINGS INGLSH PUN BADDER THEN ME.YOU STUDYS FROM COCO EHH?DONT'S SPEK INGLISH LAA IF DONTS NO SHAME PEOPLES ONLY HURMMM

      Padam
  82. nak copy karangan ni, boleh...

    BalasPadam
  83. ada x karangan KEPERIHALAN yg berbentuk...
    Kamu menziarahi seorang rakan yg tinggal di sebuah kampung nelayan..Ceritakan pengalaman kamu semasa tinggal di sana selama lima hari...:)

    BalasPadam
  84. Boleh x saya salin karangan ni?

    BalasPadam
  85. saye nk salin blh x

    BalasPadam
  86. Can i copy ????? Please....

    BalasPadam
  87. Izinkan saya copy paste karangan ini???
    Minta percepatkan balas soalan saya ^_^

    BalasPadam
  88. Maaf, saya dah copy untuk pelajar saya..harap dihalalkan. Terima kasih

    BalasPadam
  89. Izinkan saya copy karangan ini....

    BalasPadam
  90. Karangan ni dia xde t.t ke tarikh atau sebagainye

    BalasPadam
  91. Copy boleh tak??!!

    BalasPadam
  92. boleh saya salin karangan ini?

    BalasPadam
  93. bole x nk copy????????

    BalasPadam
  94. boleh x saya nk copy

    BalasPadam
  95. ada tak soalan yang ada kaitan tentang peragut saya tak tau

    BalasPadam
  96. kenapa x boleh copy??

    BalasPadam
  97. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  98. boleh saya copy tak karangan ni?

    BalasPadam
  99. karangan ini tak de isi yang bernas langsung!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  100. tak guna punye karangan!!!!!!!!!!!!!!!! sape yang nak copylah , salinlah karangan ini memang bodoh

    BalasPadam
  101. Balasan
    1. jadi kenapa la bah? apa juga masalah mu ni ? pgi la kau begantung saaaaaaaana d pokok terung

      Padam
  102. Bolehkah x saya copy? Memng penat saya menaip ni. 300 patah perkataan lagi.

    BalasPadam
  103. boleh tak saya copy dan edit sikit?

    BalasPadam
  104. sape bleh bagitaau ape maksud sebenar karangan keperihalan ni??..maksud pendek tapi ertinya mendalam serta mudah difahami..saye ni darjah 6 ..kalau dah tau mesti snang kat upsr nanti...

    BalasPadam
  105. ayat power gila....... ........…………………^_^…………^_^……

    BalasPadam
  106. Boleh x nak COPY??? :D

    BalasPadam
  107. boleh saya copy cikgu saya minta contoh karangan gambaran

    BalasPadam
  108. boleh saya copy?nk bagi anak contoh karangan

    BalasPadam
  109. screenshot je la

    BalasPadam
  110. Ape tajuk karangan ni?

    BalasPadam
  111. Bolehkah saya copt contoh karangan tersebut

    BalasPadam
  112. benarkan saya salin karangan ini

    BalasPadam
  113. benarkan saya salin karangan ini

    BalasPadam
  114. Karangan yg bagus Σ( ° △ °)

    BalasPadam
  115. Karangan yg bagus Σ( ° △ °)

    BalasPadam
  116. karangan macam apa je,tak masuk akal

    BalasPadam
  117. Karangan yg bagus dan dapat narkah yang penuh tq cikgu

    BalasPadam
  118. terima kasih untuk ini! amat membantu bagi menjana ideal!

    BalasPadam
  119. boleh tak saye salin karangan ni

    BalasPadam
  120. izinkan saya menyalin karangan ini

    BalasPadam
  121. hurmmm. bolehh dpelbaiki lagii, tapi asal ekk org yg komen mcm takde otak. ada yg x pandai mngeja. bodoh ahh. kalau nak copy copy jer laaaa, booooooooo doh. follow me on twitter @jantungkubersepupuginjal

    BalasPadam
  122. assalamualaikum saya nak copy boleh tak nak buat rujukan

    BalasPadam
  123. nak copy bole??????

    BalasPadam