Rabu, 29 Julai 2009

Metafora

1)Merupakan perbandingan yang menggunakan kata konkrit (boleh dihitung) dengan kata abstrak (tidak boleh dihitung)

Contohnya:

a)perahu duka =perahu(konkrit)+ duka(abstrak)

b)ladang kesabaran =ladang(konkrit)+ kesabaran(abstrak)


2)Merupakan perbandingan secara terus atau langsung tanpa menggunakan kata-kata seperti, bak, umpama, ibarat, dan sebagainya.  

Contohnya:

a)bak samudera hampa(simile)= samudera hampa (metafora)

b)ibarat lautan fikiran(simile) = lautan fikiran(metafora)

Nota: Sekiranya sebelum gabungan kata konkrit+abstrak ada perkataan seperti,bak,laksana,macam,umpama, istilah yang digunakan ialah simile.

9 ulasan:

  1. sy x brape paham ape tu metafora,simile.....

    BalasPadam
  2. sy mmg minat ayat metafora

    BalasPadam
  3. sekarang saya dah tau..perbezaan metafora dan simile.saya ambil subjek sastera untuk spm tahun ni.doakan saya

    BalasPadam
  4. tumpang tanye..
    kalau simpulan bahasa dikira sebagai metafora ke??

    BalasPadam
  5. oowh..baru faham..thanks..

    BalasPadam
  6. boleh tak bagi maksud metafora di bawah
    1. aku mengumpul segumpal dendam amarah
    2. Kata-kata bapa memukul habis kelakianku sebagai anaknya
    3. ada alun bimbang dalam dadaku
    4. Semua memaku penglihatan kepada bapa yang cengkung di atas mimbar.
    5. Jauh di lubuk hatinya, terpendam satu harapan menggunung

    BalasPadam
  7. lumayan, bisa ngebantu tugas gw... heheehe ^w^

    BalasPadam
  8. contoh ayat metafora yg lain ialah...
    "Album pengalaman"~~ album(konkrit), pengalaman(abstrak)
    lalalalaaa....

    BalasPadam
  9. "menikam wajah " tu metafora ke ?

    BalasPadam