Rabu, 8 Julai 2009

CONTOH 4-KARANGAN PENDAPAT

Kebelakangan ini, terdapat banyak kes remaja lari dari rumah. Pada pendapat anda, mengapakah perkara ini berlaku?

Dalam meniti kehidupan marcapada, isu remaja lari dari rumah acap kali diutarakan di media massa. Apakah perkara ini sudah menjadi ‘trend’ dalam kalangan remaja pada era globalisasi ini? Apakah yang akan terjadi kepada remaja yang terlibat ini pada masa hadapan kelak? Perkara ini semakin membimbangkan banyak pihak. Apakah faktor utama yang menyumbang kepada gejala remaja lari dari rumah yang semakin menjadi-jadi dari semasa ke semasa.

Antara faktor yang menyebabkan remaja lari dari rumah adalah disebabkan mereka ingin mencari kebebasan. Para remaja berbuat demikian kerana terdapat ibu bapa yang terlalu mengongkong kehidupan peribadi anak-anak mereka.Dengan ini, remaja tersebut akan mengalami tekanan dan sekaligus membuat keputusan untuk lari dari rumah. Tamsilnya, ibu bapa ingin mengetahui tentang rakan anak-anak mereka, pakaian yang mereka pakai dan sebagainya sehingga membuatkan mereka berasa rimas. Justeru, para ibu bapa perlulah memberi sedikit ruang kepada anak-anak untuk mereka melakukan apa yang anak-anak suka selagi tidak melanggar hukum hakam agama.

Selain itu, tekanan daripada para guru di sekolah juga menjadi salah satu punca perkara ini berlaku. Hal ini berlaku demikian kerana para guru sering menaruh harapan yang tinggi kepada anak-anak didik mereka untuk mencapai kecemerlangan dalam pelajaran. Sehubungan dengan itu, terdapat segelintir pelajar yang tidak dapat menanggung bebanan yang diletakkan di bahu mereka.Sebagai contoh, para guru dan ibu bapa sering meletakkan pencapaian dalam peperiksaan sebagai kayu pengukur tahap pencapaian mereka seterusnya mengakibatkan para pelajar berasa tertekan setiap kali menjelang peperiksaan.Jelaslah bahawa tekanan daripada para guru di sekolah memainkan peranan dalam peningkatan kes remaja lari dari rumah.

Di samping itu, faktor lain yang menjadi penyebab kepada masalah ini adalah pengaruh negatif daripada rakan sebaya. Hal ini berlaku demikian kerana remaja lebih banyak menghabiskan masa bersama-sama rakan-rakan berbanding dengan ahli keluarga. Para remaja lebih cenderung menuruti telunjuk rakan sebaya kerana bagi mereka rakan-rakan lebih memahami keinginan mereka sebagai remaja. Sebagai contoh, mereka mengikuti rakan-rakan menganggotai kumpulan-kumpulan haram seperti ‘Black Metal’,‘Skin Head’ dan lain-lain lagi lalu secara tidak langsung mempengaruhi mereka untuk lari dari rumah untuk mendapatkan kebebasan.Intihanya, pengaruh rakan sebaya adalah lebih besar impaknya daripada pengaruh keluarga itu sendiri.

Sebagai kesimpulan, jelaslah bahawa isu remaja lari dari rumah merupakan masalah yang semakin serius di negara kita. Justeru, ibu bapa perlulah memainkan peranan mereka dengan memberikan didikan agama yang secukupnya kepada anak-anak mereka sejak kecil lagi. Persis kata mutiara,‘Melentur buluh biar dari rebungnya’. Sekiranya ibu bapa mengambil langkah sedemikian, sudah tentu isu remaja lari dari rumah ini dapat diatasi dengan berkesan. Jelaslah, kerjasama dan keprihatinan daripada semua pihak amat penting bagi membendung isu remaja lari dari rumah ini daripada terus berlarutan.

300 patah perkataan

Hasil penulisan pelajar-pelajar 3 Anggerik 2009

29 ulasan:

  1. boleh saye copy please ?

    BalasPadam
  2. boleh saya copy?

    BalasPadam
  3. boleh saya copy ?

    BalasPadam
  4. sya nk copy partially ?

    BalasPadam
  5. mohon untuk copy..,

    BalasPadam
  6. ade x karangan yg pnjg 200 pth pktaan

    BalasPadam
  7. asalam , blh x saya nk copy ?

    BalasPadam
  8. CIKGU NAK COPY BOLEH TAK??????

    BalasPadam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  10. nk copy bole x .??

    BalasPadam
  11. assalamualaikum cikgu azam..nak mintak izin copy karangan ni bleh? :)

    BalasPadam
  12. mohon copy . tq

    BalasPadam
  13. boleh saya copy..........................................

    BalasPadam
  14. terbaik......can i copy.

    BalasPadam
  15. Izinkn patik copy eh...

    BalasPadam
  16. boleh saya copy

    BalasPadam
  17. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam