Selasa, 7 Julai 2009

GAYA BAHASA DALAM KOMSAS

PERSONIFIKASI- Perletakan Sifat Manusia Pada Benda Bukan Hidup

SINKOF- Singkatan Kata

INVERSI- Pembalikan Kata

REPETISI- Pengulangan Kata (FORMULA ARE)

ANAFORA- Pengulangan Di Awal Baris

RESPONSI- Pengulangan Di Tengah Baris

EPIFORA- Pengulangan Di Akhir Baris

METAFORA- Kiasan, Perbandingan, Perumpamaan,
Pemakaian Kata-Kata yang Menyatakan Sesuatu
Makna Sebenar (konkrit + abstrak)
contoh: payung(konkrit)+ kehidupan(abstrak)

SIMILE- Perbandingan Menggunakan Bak, Ibarat, Bagai, Dan Lain-Lain

ASONANSI- Penggunaan Pengulangan Bunyi Vokal

ALITERASI- Penggunaan Pengulangan Bunyi Konsonan

47 ulasan:

  1. THANKS FOR THE USEFUL INFORMATION BUT BOLEH TAK SEDIAKAN CONTOH-CONTOH AYAT BAGI SETIAP GAYA BAHASA KOMSAS...KAMI MEMERLUKANNYA.:))-MURID SMK AMINUDDIN BAKI,KL

    BalasPadam
  2. makna gaya bahasa HIPERBOLA dan REPITISI ada tak?????

    BalasPadam
  3. yg lain selain yg diatas ad x

    BalasPadam
  4. minta kebenaran untuk memanfaatkan ilmu ini.

    BalasPadam
  5. tanpa nama berkata,kamulah penyelamat saya.terima kasih

    BalasPadam
  6. SALAM, yg HIPERBOLA tu ap ekk??
    ada apa2 gaya bahasa lain yg perlu diketahui ta?? sy ada assignment ttg gaya bahasa..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. HIPERBOLA b'mksud p'bandingan yg melampau :)

      Padam
  7. salam,ade x information yg lbih lanjut mgenai mksud efifora?,,

    BalasPadam
  8. salam, saya nak tanye, epifora ape ek ? hihi . saya ade assignment laa ~ -.- kalao boleh , leh bagi sekali tak gaya bahasa tuh dia punya contoh , supaya lebih jelas ? just bagi cadangan ^^

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum. minta izin copy untuk sudut bacaan di kelas saya. Mohon halal ilmu saya ya cikgu. Terima kasih.

    BalasPadam
  10. adakah imejan juga merupakan gaya bahasa?

    BalasPadam
  11. hiperbola ialah perbandingan yang melampau
    "Darah keluar membuak-buak kesan tembakan di kakinya"
    'membuak-buak' ialah hiperbola dalam ayat ini.terima kasih

    BalasPadam
  12. metafora ??
    means dyer syer kurang phmm dn kurang jelas :)
    harap dpt memberi perjelasan sedikit !

    BalasPadam
  13. apa itu peribahasa???

    BalasPadam
  14. assalamualaikum...minta izin copy info di atas ye....dan terima kasih kerana kongsikan maklumat yg penting ni.....

    BalasPadam
  15. Assalamualaikum.Minta izin copy boleh?

    BalasPadam
  16. assalam,saya mintak izin copy bahan diatas ye.
    terima kasih. :)

    BalasPadam
  17. Saya nak minta izin copy bahan diatas bole? Sebab saye nak print dan masukkan nota nie dlm file komsas..Minta tolong ya? ::)
    Minta halal la semue yg cikgu tulis nie..Terima Kasih

    BalasPadam
  18. terima kasih ....

    BalasPadam
  19. rosli ni bergaya lah... mcm rosyam nor

    BalasPadam
  20. welcome to the hell @_@

    BalasPadam
  21. ada org baru... namanya fatal

    BalasPadam
  22. botak tngah gelak2... hahaha

    BalasPadam
  23. Terima kasih atas segala maklumat yang telah disampaikan . Maklumat ini amat berguna kepada saya kerana saya akan mengambil peperiksaan BM pada hari ini . Mohon segala ilmu dihalalkan :D

    BalasPadam
  24. Minta izin hendak copy ye???

    BalasPadam
  25. terima kasih saya dapat mengetahui gaya bahasa nie

    BalasPadam
  26. asalamualikum boleh tolong jelaskkan maksud rima,diksi,pengulangan,persanifikasi,perlambangan,dan hybrid

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikummussalam saya pown nk taw jugak...

      Padam
  27. nak mntak izin copy bole x?saya form 1.cikgu saya nak saya cari senarai gaya bahasa boleh la ea.awak sorang je lah harapan saya

    BalasPadam
  28. can i copy these ?? thanks ~

    BalasPadam
  29. thanks a lot . but can give an example too ? we really need it . thanks again :D

    BalasPadam
  30. Mohon kebenaran untuk copy.terima kasih

    BalasPadam