Jumaat, 4 September 2009

CONTOH PENGEMBANGAN ISI (8)

SOALAN:Kesihatan merupakan suatu aspek yang harus dititikberatkan oleh masyarakat demi kelangsungan hidup. Namun, berita tentang pelbagai penyakit berjangkit yang melanda sesebuah kawasan yang sering menghiasi dada-dada akhbar menimbulkan banyak persoalan. Pada pendapat anda, apakah punca-punca yang menyebabkan masyarakat menghidap penyakit?

(A1)Salah satu punca yang menyebabkan masalah ini berlaku ialah kebanyakan daripada mereka malas atau ketiadaan masa untuk bersenam.

(A2)Hal ini berlaku demikian kerana mereka terlalu sibuk mengejar kemewahan dunia siang dan malam sehingga tiada masa untuk melakukan aktiviti ini serta mengganggap remeh tentang perkara ini.

(A3)Sehubungan dengan itu, mereka akan dihinggapi dengan pelbagai penyakit kronik yang bersarang di dalam tubuh mereka.

(A4)Tamsilnya,kebanyakan daripada mereka hanya tidur atau melepak sambil menonton televisyen apabila ada masa yang terluang seperti ular sawa yang kekenyangan.

(A5)Sememangnya jelaslah bahawa sikap negatif mereka sendiri yang mengundang pelbagai penyakit ke dalam tubuh mereka.

PERENGGAN LENGKAP

Salah satu punca yang menyebabkan masalah ini berlaku ialah kebanyakan daripada mereka malas atau ketiadaan masa untuk bersenam.Hal ini berlaku demikian kerana mereka terlalu sibuk mengejar kemewahan dunia siang dan malam sehingga tiada masa untuk melakukan aktiviti ini serta mengganggap remeh tentang perkara ini.Sehubungan dengan itu, mereka akan dihinggapi dengan pelbagai penyakit kronik yang bersarang di dalam tubuh mereka.Tamsilnya,kebanyakan daripada mereka hanya tidur atau melepak sambil menonton televisyen apabila ada masa yang terluang seperti ular sawa yang kekenyangan.Sememangnya jelaslah bahawa sikap negatif mereka sendiri yang mengundang pelbagai penyakit ke dalam tubuh mereka.

90 patah perkataan

Cadangan isi kedua dan ketiga
a. Pemakanan yang tidak teratur/seimbang
b. Gagal menjaga kebersihan diri

Cikgu berharap ada pelajar-pelajar dari kelas cikgu yang boleh membuat karangan ini sebagai latihan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan